Jump to content

"Naturlig" grå teak?


BårdK

Recommended Posts

Den gråfargen er nok ikke skitt men et tynnt lag med forvitret teak. Etter 6 timer skrubbing har du nok tatt den bort, selv om du ikke har brukt sandpapir.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er det du skal gjøre med teaken!

Å olje den er overflødig...

Mulig du har rett, men min teak skrek etter fett, hadde begynt å sprekke. Kan godt hende tidligere feilbehandling er årsaken (er andre sesongen jeg har båten), men jeg oljet i alle fall. Neste gang prøver jeg grønnsåpe, går mindre engangshansker da.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kjøpte i dag Respect Deep cleaner nr. 1 og Deck cleaner nr. 2 for å gå over dekkene før helgen. Vanligvis bruker vi kun grønnsåpevann men denne gangen hadde vi tenkt å gå over mer grundig. Fikk anbefalt dette hos Maritim på Slependen. De hadde mange fornøyde kunder som brukte dette produktet sa de.

 

Deep cleaner nr. 1 vasker dekket grundig og fjerner olje og forurensning i dekket. Det er et IKKE etsende produkt.

 

Deck cleaner nr. 2 gir grånet teak tilbake til sin opprinnelige farge og glød.

 

Noen som har prøvd disse produktene?

Tilsammen kostet disse 233 kroner hos Maritim. 2 x 2.5 liter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dekket blir rent og spesiellt under trekket på flyen er dekket som "nytt". Det som står ute i vær og vind blir renere av en grønnsåpevask men noen glød kommer ikke fram. Jeg har brukt Seajet dekkvask og vannet fra denne blir mer brunt enn grønnsåpevask. Husk at vi har en bruksbåt som jeg bruker daglig. Man drar skitt ombord og dette går ikke bort med en enkel spyling.

Jeg er åpen for nye produkter som ikke inneholder miljøfarlige stoffer. Derfor vil jeg i morgen forsøke meg med Respect-produktene som jeg skisserer over. Skal prøve å huske å ta bilder.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er jobben gjort og så langt er jeg godt fornøyd. Men hvor lenge Adam var i paradiset er ikke godt å si. Holdbarheten har også noe med den daglige bruken å gjøre.

 

Jeg gjorde jobben alene. Jeg anbefaler at man er to om jobben. Alt etter hvor stort område som skal gås over.

Jeg lar bildene fortelle hvordan jeg gikk fram.

deep_cleaner.jpg

 

Dette var det jeg brukte. Deep Cleaner nr. 1 og Deck cleaner nr. 2 samt underlag, en børste og en liten bøtte. Begge midlene var av gel-konsistens. Jeg brukte hele kannen med 2.5 liter av nr. 1. Jeg har en god skvett igjen av nr. 2, som jeg kan etterbehandle når behovet er der, uten at jeg bruker nr. 1 først.

 

dp_foer.jpg

 

Slik så dekket ut før start.

 

 

db_under_vask.jpg

 

Her legges nr. 1 på tørt dekk.

 

 

db_under_bvask_2.jpg

 

Det skal skubbes lett, helst i bredderetning slik at furene i teakdekket ikke slites ned.

 

 

db_spyle_godt.jpg

 

Det er viktig å spyle godt slik at nr. 1 er spylt vekk før man starter på nr. 2.

 

 

db_foer_og_etter.jpg

 

Her ser man tydelig forskjellen på før og etter legging av Deck cleaner.

Det er viktig at dekket ikke tørker opp når man har behandlet dekket med nr, 1, så en slange med fin dusjstråle som holder dekket fuktig er greit å ty til.

 

 

db_etter.jpg

 

Det ferdigvaskete dekket som nå er tørket. Det ser ut som dekket er pusset med fint sandpapir. Naturlig teakfarge er tilbake.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er mange synspunkter på behandling av teakdekk.

Et sentralt moment er dessuten kvaliteten på teakstavene som er benyttet på dekket.

Hos meg skaper alt blomsterstøvet på tidlig sommer et gul-grått lag på teakdekket når båten ligger ute.

Jeg har valgt å vaske dette av med rikelig ferskvann og "sandkloss" som jeg bruker på tvers av stavene.

Møkka renner da av uten at jeg magrer ut teakstavene med rensemiddel.

Ulempen er at dette arbeidet tar masse tid og jeg må krype på dekket.

Jeg har også observert at flere fritidsbåteiere anbefaler vask med saltvann og sandkloss. Jeg har ikke forsøkt det selv.

Link to post
Share on other sites

Normalt bruker vi saltvann og en myk kost. Når vi bruker båten så mye som vi gjør, hele året, trengs en all-over vask med grønnsåpevann en gang i mellom. Rensen vi gjorde nå ga oss et nytt dekk. Det var virkelig flott å se på. Vi var nede i havna i kveld for å se på resultatet og vi er godt fornøyd.

Den forrige eieren av båten vår fikk lagt et nytt kvalitetsdekk på Orust for 9 år siden. Derfor er vi ekstra nøye med at teaken får den rette behandlingen under vår eie.

Før jeg gikk til anskaffelse av Deep Cleaner 1 og Deck cleaner 2 forhørte jeg meg med en båtbygger jeg kjenner. Han anbefalte dette middlet.

Jeg ser at Nord West bruker en annen metode som gir et for meg et for gult teakdekk. Det er tydelig at båtbyggere sitter med ulike erfaringer når det gjelder behandling av teakdekk.

 

I dag har det blitt mye kryping på dekk. Det myke underlaget jeg hadde knærne på hjalp godt på en gammel skrott.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg brukte i fjor Golden produkter, og ble veldig fornøyd med dette.

se her for mer info og bilder: http://seacrest.no/

en kan selvsagt diskutere om den siste delen av behandlingen er pen, men den hold i hvertfall unna dritt lettere (fra sjokolade , grillmat og chips!)

båten lå udekket i vinter, og det så slett ikk verst ut i vår heller.

Kommer til å gjøre samme behandling på min nye båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...