Jump to content

Flojet trykkvannspumpe som ikke stopper

bert

Recommended Posts

min starter irriterende hvert 3 sekund når den ikke er i bruk.. derfor slår jeg av strømmen hver evinnelige gang den skal brukes... antar det er innvendig lekk i pumpa i mitt tilfelle..

Min og starter hvert 15 sek. Det er nok en liten lekasje i pakningen inne i pumpen som gjør at vannet går tlbake til tanken.

Skal montere en tilbakeslagsventil 6007-01.jpg som denne på sugeslangen som vil løse problemet.

Har gjort dette på en større hyttepumpe med godt resultat.

min starter irriterende hvert 3 sekund når den ikke er i bruk..

Samme skjer hos oss. Dette skjer da trykket siger tilbake over pumpen (antar jeg), og pumpen "AHA!"'er og begynner å servere på nytt.

Løsningen ? Genialt enkelt, og ganske enkelt genialt ;-) Vel, kanskje ikke. Men :

Jeg kommer til å installere en liten trykkbryter ved hver kran i båten. Om det ikke er trykk på, så trykker man på knappen som aktiviserer et tidsstyrt relé som gir trykkvann i, tja, 1-3 minutter ? Skal man bruke vann i litt større mengder så er det bare å bruke den "store" bryteren. Da dette bare er styringsspenning, så er det kun nødvendig med et tynt ledningepar.

Spesiellt kjekt om natta, da man subber ut på toa'n og oppdager at vannet (naturlig nok) er skrudd av. Slipper da å navigere seg ut og finne bryteren. Et trykk, og natt'a.

Hei, har en flojet trykkvannspumpe som pumper vann men den vil ikke stoppe hva kan det være tro ? Som om den ikke klarer å få nok trykk.. :confused:

Sjekk om du har fått skrudd på alle slanger siden i fjor.

Om det ikke er lekasje noe sted, burde du høre at pumpa jobber tyngre når trykk er oppnådd.

Jeg vet om to som på våren har mekket masse på pumpen fordi den ikke stoppet. I begge tillfeller var det en slange de hadde glemt at de hadde framontert på høsten. Den ene var bak på badeplattformen. Der hadde han skrudd av dusjslangen inne i kjettingkassen (uttaket satt på kjettingkassen). Resultatet var at kjettingen var godt skyllet med 200 liter ferskvann.

Det var ikke lett å høre at det sildret vann bak der når man satt inne i båten og lette etter lekasjer.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har opplevd tilsvarende symtomer på vår shurflo trykkpumpe. Der var det fremmedlegemer som hadde lagt seg i ventilene inne i pumpa slik at trykket seg tilbake mot ferskvannstanken. Demonterte og gjorde rent, og det har funket som fy siden (tror dette er fire år siden). Jeg monterte samtidig med dette en sil i forkant av pumpen som fanger opp eventuelle fremedlegemer i vannet.

Du demonterer og gjør ren en slik pumpe i løpet av en time eller så. Mye enklere enn de fleste av alternative løsninger som er foreslått ovenfor.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg kommer til å installere en liten trykkbryter ved hver kran i båten. Om det ikke er trykk på, så trykker man på knappen som aktiviserer et tidsstyrt relé som gir trykkvann i, tja, 1-3 minutter ? Skal man bruke vann i litt større mengder så er det bare å bruke den "store" bryteren. Da dette bare er styringsspenning, så er det kun nødvendig med et tynt ledningepar.

Dette minner meg litt på en kar jeg vet om som satte på en kran på slangen til radiator i en bil, måtte ut å skru opp når bilen ble varm - hallo! - dette bare fordi han ikke ville kjøpe ny termostat. Snakk om å gjøre det vanskelig.

Uten direkte sammenlikning - ville jeg vel heller fikset problemet i stedet for å lage mange fremtidige feilkilder :smiley:

hei

Jeg hadde feil på min Shureflo pumpe og fant heller ikke feil. Grunnen til det var at jeg ikke demonterte nok. Shureflo hadde 3 stempel og og dertil seks ventiler. En inn og en ut på vert stempel. Tror det satt en tilbakeslags ventil i pumpa i tillegg.

En liten plastbit var årsaken.

Smaapala

• 9 år senere...

Løfter denne.

Har en Shurflo 2088 11L pumpe som går kontinuerlig. Forrige eier hadde kjøpt båten fra et dødsbo, og hadde fått informasjon om at det manglet trykkbryter. Jeg ser på huset og blir ikke helt klok på dette her. Her er bilde fra min pumpe

20180801_185431.jpg.286743791bad9a3f3d362e609d31cb45.jpg

..sjekk lampettledningen som strømtilførsel.... Det er en annen sak.

20180801_185313.jpg.47ab5c2d0953b1cd5f5265d16775833f.jpg

Det ser for meg ut som om det ikke er noen trykkbryter her i det hele tatt. Så det er bryter av og på for øyeblikket. 

Finnes det trykkbrytere som kan settes på slange et sted for å bryte strømmen ved et gitt trykk? Ser at det er brytere til Shurflo for halve prisen av ny pumpe. Da kan et alternativ være kinapumpe til under 100-lappen og kun bruke trykkdelen på den for å stoppe Shurfloen.

Andre forslag, utover å bytte til Jabsco etc?

Redigert av pero (see edit history)

Svart ledning (minus) går direkte til motor på toppen av pumpa. Rød ledning (pluss) går via trykkbryter i bunn av pumpa, så videre til motor på toppen av pumpa. Så pumpa er utstyrt med trykkbryter. 

Om pumpa går kontinuerlig kan det være trykkbryteren som feiler (satt seg?) eller at noe rusk i ventilene i pumpa gjør at disse ikke tetter. Demonter, sjekk tilstand og event gjøre rent. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

.... og årsaken til at pumpa går hele tiden kan jo også være at det er tomt for vann på tanken eller at det er en betydelig lekkasje på trykksiden i systemet. Men dette antar jeg du har kontroll på. 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Men dette antar jeg du har kontroll på. 

Det har jeg kontroll på, med visse modifikasjoner. Jeg hører at trykket bygger seg opp og det blir bra trykk når jeg til slutt åpner kran for å slippe noe ut igjen. Har ikke oppdaget noe lekkasje enda. Vann er det nok av, men det kan være luft et sted som komprimeres, f.eks i varmtvannstanken. Grunnen til den foreløpige konklusjonen er informasjonen om at det skulle mangle trykkbryter fra forrige eier. Ser ut til at pumpa er fra 1992 om det er datomerkingen som er på den. På de jeg har sett på nettet så er trykkbryteren regulerbar. Her ser det ut som om den er fast, og at den da vil stoppe på oppgitt trykk. 

Ingen katastrofe så langt, bryter av og på fungere greit, men er litt tungvint. Takker for tilbakemeldinger.

@Mix Jeg har ikke klart å se inn i hullet som er der, men når jeg ser på andre Shurflo pumper, så er det en utenpåliggende skrue på alle jeg har sett så langt. Dette er vel en så gammel modell at bryteren er annerledes. Jeg får løsne pumpa og inspisere dette visuelt tenker jeg.. og bytte strømtilførsel i samme slengen. Det er ikke kledelig med en brun lampettledning her.:-)

Jeg tenkte jeg skulle kommentere den lampettledningen, men fint du er klar over det selv. Men jeg vil foreslå et lite filter på inntaket til pumpen, så slipper du å få uhuskheter inn i pumpen som faktisk kan gi slike problemer du har.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...