Jump to content

Eagle cuda 168 dårlig ekko?

fanntomas

Recommended Posts

Har en eagle cuda 168 ekkolodd i båten min, med innvendig montert svinger i baugen en plass! Det er forrige eier som har lagt opp dette!

Har problemer med at dybdesiffrene bare blir stående og blinke alt for mange ganger. Også plutselig virker den igjen. Har bare finni engelsk bruksannvisning på nettet! Men er denne kjent for dårlig ekko, eller er det noen med erfaring her, som kan gi meg et svar. Brukerinnstilling kansje, men jeg har prøvd det meste!!

har dette loddet sjøl og det er nå ikkje grommeste loddet i boka så svingeren anbefales absolutt å monteres ute! du kan uansett ikkje regne med det rekker til meir enn 100 meter på en god dag. ellers fungerer det igrunnen godt. nå skal det nevnes at mitt bruk hovedsaklig er å se hvor grunt det er.. :wink:

Kryss fingrene og håp at forrige eier ikke har støpt fast svingeren, men gjort en ordentlig jobb og plassert den i en "tank" (rør) med olje.

Sjekk først om det er olje i tanken.

Er det olje der, ta ut svingeren, og heng den over rekka og ned i vannet (under vannflaten!)

Sjekk så om loddet virker.

[... innvendig montert svinger i baugen en plass!]

[... blir stående og blinke alt for mange ganger. Også plutselig virker den igjen.)

Dette kan skyldes at svingeren er montert i baugen. Baugen vil jo bevege seg opp og ned i bølger og når du gir på, typisk at da mister svingeren kontakten via det våte element, og siste dybdemåling blir stående og blinke. Så får du signalet tilbake når svingeren (skroget) får kontakt med vannet igjen ... Baugen er dårlig plassering, svingere bør monteres fra midten og mot akter av skroget, avhengig av båttype.

Ville funnet fram til hvor svingeren er montert, og så flyttet den og prøvd ulike steder lenger bak i skroget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...