Enzo Startet 4.Mai.2009 Del på Facebook Startet 4.Mai.2009 Jeg hadde avtale om å få satt båten på land i morgen for å ha den oppe til stoffing i 2dager men de mangler høye nok støtter da den har 2,4m kjøl , de sier de kan klare å få dette til neste uke så da blir det muligens stoffing da , men jeg kom til å tenke litt på nødvendigheten. Det sies vel at VC17 skal smøres hver sesong med minimum 2 strøk men er det virkelig nødvendig , hva om jeg bare løfter og spyler den og setter den ut igjen , vil det resultere i katastrofale mengder begroing ? Vi skal bare seile skagen og færdern i år og den bør vel klare å holde seg sånn nogenlunde ren til etter færdern om vi spyler i neste uke (1mnd før) eller tar jeg feil. Har bare hatt selvpolerene før og der er det ikke noe problem med flere sesonger på samme stoff. Er det noen her med erfaring rundt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Jeg har brukt vc17, og groe fester seg fort hvis båten ligger stille... Opplevde spes. i fjor da båten _ikke_ var stoffet for sesongen at det grodde fort. På sensommeren fikk jeg ca 4,5 - 5 knop for motor, men 6-8(?) uker senere da båten skulle opp fikk jeg max 2,5 knop for motor... Da var det 1,5 sesonger siden siste stoffing og i tillegg hadde den ligge ute hele vinteren. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
baatsman Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Groen setter først inn i juli når vannet er varmt. Er oppe og stoffer hvert år. Men det går an kun og løfte båten og spyle rent en gang iblandt. Det bør ikke koste for mye. Opp og ut i løpet av et par timer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Ok takk for info , kanskje jeg går for opp spyl ut versjonen da Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Prøvde et år å bare børste undervannsskroget mens båten lå på sjøen. Det funket greit rett etterpå, men på slutten av sesongen var det grodd masse. Og da jeg tok opp året etterpå var det en heftig blåskjellfarm under. Det var med hvit VC17. Da jeg tok opp nå i år (ca 11mnd siden jeg stoffet sist, fortsatt med hvitt), var det lite groe på skroget, men en del skjell på kjølen. De rurene som var på skroget forsvant med høytrykkspyleren. Bruker du VC 17, bør du nok helst opp og stoffe hvert år er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Ajjajj nå ble jeg usikker Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Tror det vil funke til etter færdern, men du vil nok merke at det er grodd på sensommeren. Men hvis du skal stå på land i vinter funker det sikkert greit nok. Hvis ikke kan du nok belage deg på en ikke ubetydelig blåskjellfarm under båten neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Jeg tar ikke båten på land om vinteren lenger det har jeg ikke nerver til , om jeg ikke får til en bra løsning for opplag i noen dager i neste uke så blir det bare spyling og sinkbytte og så ut igjen Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Som en liten kuriositet vedr VC17 kan jeg nevne at jeg tok opp min båt i går. Ligget ute 1 år med VC17.... ..og den var nedgrodd. Kranføreren sa at dette var den andre VC17 båten i år i den tilstanden. De andre båtene med VC17 hadde 'normalt' grodd undervannskrog - dvs lite eller ingen synlig groe. På min båt syntes kun ca 20% av båten, resten var groe. Rur og drit satt som spikra. Tilbragte i går kveld - til sent på natt - med slipemaskin for å få av driten, da rur ikke forsvinner helt med høytrykksspyler. Man kan lure på om det har vært et 'defekt' parti med VC17 i handlen, siden jeg aldri har sett i nærheten av så mye groe tidligere, og dette gjaldt også på en annen båt? Har handlet inn VC17 i år også, og kommer fortsatt til å bruke det, men blir nok litt mere var for fartssenkning som kan komme av groe.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bidevind Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Man kan lure på om det har vært et 'defekt' parti med VC17 i handlen, siden jeg aldri har sett i nærheten av så mye groe tidligere, og dette gjaldt også på en annen båt? Har også eksempler på at VC17 har vært brukt i "alle år" med godt resultat men at det enkelte år (produksjonsparti?) har gitt dårlig resultat med mye groe. Kanskje en ide å ta vare på tom-boksene til man ser resultatet? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Som en liten kuriositet vedr VC17 kan jeg nevne at jeg tok opp min båt i går. Ligget ute 1 år med VC17......og den var nedgrodd. På bavariaklubbens forum var det en tråd om viktigheten av å påføre VC17 på "riktig" måte: NBK Har du gjort deg noen erfaringer ift måten man påfører bunnstoffet på? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 På bavariaklubbens forum var det en tråd om viktigheten av å påføre VC17 på "riktig" måte: I de eksemplene jeg har i tankene, så er VC17 påført av samme person og dermed med samme teknikk i alle år, men altså med meget forskjellig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ikke rart at det gror når det inneholder svært lite kobber ift andre bunnstoff. Over min begripelse at dette fortsatt lar seg selge, spes. til seilbåteiere. Bunnstoffet ble lansert av et ukjent svensk firma på begynnelsen 70-tallet med en markedsføringshype som knapt er sett siden. Forsvant mer eller mindre i mange år etter å ha fått et elendig rykte. Kommet tilbake etter at International kjøpte det og en relansering var mulig siden gamle synder var gått i glemmeboka. Utover at det ikke smitter av har det ingen fordeler fremfor selvpolerende, kun ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Utover at det ikke smitter av har det ingen fordeler fremfor selvpolerende, kun ulemper. Det bygger jo bare 1/10 av det et vanlig bunnstoff gjør, så man unngår 'månelandskap' etter 5-6 år. Det har nå virket flott på min båt i 9 år, første gangen jeg har hatt problemer. Og jeg har nå påført det på samme måte hvert år. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Håp Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ok takk for info , kanskje jeg går for opp spyl ut versjonen da Kanskje det kan lønne seg å feie over med et fint vannslipepapir når du har spylt? Dette anbefales jo på langtidsstoffene for å aktivere overflaten igjen. Hvis det ble lagt på to lag vc17 i fjor er det muligens nok 'aktivt stoff' igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Det er minst 7-8 lag VC17 på den båten , den har fått 2lag hver vår + førstelagene som nok er 3-5 Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Gå over skroget med 600 papir, så kommer du til å herje i 40.7-klassen Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Låner denne tråden litt..... Noen som vet om det er forskjell på VC17M og VC17M Ekstra? Vurderer å gå over til VC17, men er veldig i stuss... Har pr. i dag Trilux og det ser ut til å fungert bra. Har vært lite groe nå i 1 1/2 år. (dette var på båten da den var ny) Blir jo litt skeptisk når man leser diverse historier om dårlig erfaringer når det gjelder groehindrende egenskaper Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Mener at bunnstoffet kommer i disse utførelsene. Forskjellen ligger i hvor effektivt det er. Ikke alle blir solgt hvorsomhelst i verden avhengig av regler. VC 17 New Technology VC 17m VC 17m Biocide Free VC 17m Eco VC 17m Extra Jeg synes det fungerer helt topp hvis man bare legger nok på båten. Selvpolerende stoff nytter ikke hvis man skal holde båten glatt år etter år samt gjennom regattasesongen. Men det avhenger selvsagt hvor glatt man ønsker å ha det. Alternativet er hardt konvensjonelt bunnstoff. Min erfaring er også at gammelt selvpolerende slimer noe helt forferdelig selv om det ikke gror rur der det er overvintret stoff. Slimet gjør at jeg taper ca 0,2- 0,3knop. Høres lite ut men det er mange meter i regattasammenheng. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
alidal Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 (redigert) Hvor mange farger finnes det egentlig på dette stoffet? På hjemmesiden til International står det kun en type, nemlig denne: YBA666 Grafitt Andre steder står det både sort og hvitt... Watski sier: Kobber/Granit Er sort og grafitt samme farge? (Når det gjelder VC17) Redigert 1.April.2012 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 (redigert) Er veldig fornøyd med produktet. Før sjøsetting er det kobberfarge, deretter blir den sort. Hvit og sort kan brukes om hverandre i primeren "VC Tar" for å se hvor godt og jevnt du gjør arbeidet. Jeg gjorde det og syntes det fungerte fint. De sluttet å selge hvitt VC17 bunnstoff (utenpå primeren) i Norge pga et dårlig rykte. Det inneholdt akkurat de samme ingrediensene. Du må legge på 2-3 lag før sesongen, men stoffet så utrolig tyntflytende at det ikke bygger lag slik som på ordinært bunnstoff. Har ikke hatt noe problem med groing i 3 år i Oslofjorden utenfor Nesodden. Litt slim må tas av med høytrykkspyler ved opptak om høsten. OBS! det er laget en spesiell VC17-tynner for primeren. Redigert 2.April.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.