JanDL Startet 4.Mai.2009 Del på Facebook Startet 4.Mai.2009 Her kommer et nytt spørsmål ang 3QM30 motoren! Har selv en slik motor fra 1981 som fungerer glimrende. Har lest alle tråder her inne ang toppene som sprekker. Denne motoren har som kjent for mange ikke noe annet enn kjølevannsalarm slik at man ikke vet at motoren er for varm før alarmen går. Selv har jeg montert en temp.måler som måler godstemperaturen på overflaten i topplokket slik at jeg til enhver tid kan lese av topplokkstemperaturen. Termostaten(e) skal i følge instruksjonsboka begynne å åpne ved 42 grader og være max åpen ved 52 grader. Nå er det slik at jeg går på marshastighet så stiger topplokkstemperaturen saaakte men sikkert og stopper ikke ved 52 grader men fortsetter oppover. Vet at saltet krystalliserer seg når vanntemperaturen passerer 60 grader og har derfor roet ned slik at jeg ikke har passert denne temperaturen. Spørsmålet er: Burde ikke ikke temperaturen kommet opp i "driftstemp" og holdet seg der hvis kjølekanaler og termostater hvirker slik det skal? Eller hva er normal godstemperatur. Er det noen fare å bare fortsette å kjøre på marshastighet og se om topplokkstemperraturen stabiliserer seg et sted over 60 grader? Legger til at impeller er skiftet, kjølekanaler behandlet med systemrens, termostater sjekket i varmtvannkjele for å se om de åpner greit samt satt inn med CRC. Det er heller ikke noe "kvitrøyk" fra eksosrøret som andre her inne har beskrevet som tegn på at toppen har sprekt. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hei Jeg har hatt 2QM20 som er kliss lik din motor men med en sylinder mindre en 33 hesteren , og jeg gjorde akkurat slik som du beskriver med innvendig rensing og bytte av termostat . Jeg stusset også på det som du beskriver men slo meg til ro med at det var alt omkringliggende metall som sakte men sikkert tok til seg varme , det er jo endel metall på den motoren som ikke har direkte kjøling . Vet ikke om det var slik men min motor gikk helt perfekt i de årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hadde samme motor som deg inntil nylig den lå på runt 48 grader i marsj fart.Brukte systemrens og motoren gikk som en klokke 80 mod.Så lenge motoren for stellet sitt og du bytter disse to zinkene i blokka en gang i året så kan denne gå leeeeenge.Hadde aldig problemer med denne.Kjøpte meg ny større motor derfor solgte jeg denne.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
JanDL Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hadde samme motor som deg inntil nylig den lå på runt 48 grader i marsj fart.Brukte systemrens og motoren gikk som en klokke 80 mod.Så lenge motoren for stellet sitt og du bytter disse to zinkene i blokka en gang i året så kan denne gå leeeeenge.Hadde aldig problemer med denne.Kjøpte meg ny større motor derfor solgte jeg denne.MvhBjørn Målte du 48 grader på godset i topplokket eller var det kjølevannstemperaturen? Jeg har kun en giver som i følge en Yanmarmekaniker alarmerer på 60 grader Kanskje du hadde ettermontert temperaturføler slik at du kunne se temperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) Ja hadde ettermontert måler kjøpte på Biltema satt en der den orginale var til alarmen Redigert 4.Mai.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.