Jump to content

Diagnose software for Volvo Penta D-serie

ovelaur

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har funnet ut hvor man kan kjøpe software og kabelsett som kan brukes til å stille diagnose på Volvo Penta D-serien?

Det jeg har funnet ut så langt er at VP sin egen pakke heter VOIDA. Men nå er disse motorene så gamle (!) at jeg vil anta at det også finnes uoriginale diagnoseverktøy.

• 4 måneder senere...

Tror at VP passer veeeldig godt på denne Vodiaen sin, og at det er lite å hale på ebay (ovelaur er vel forresten et skikkelig ebay-råskinn, men det er en annen historie :smiley: ). Putter du "Penta" inn i søket så forsvinner det meste unntatt eldre papirmanualer.

Mitt beste tips er å bli skikkelig duuus med en VP forhandler og grine seg til å kopiere CD/DVD-en (Vodia finnes visstnok i en versjon for laptop og en for PDA).

Er det samme software som benyttes til KAD44 også?

Jeg irriterer meg grønn over at jeg må bestille en VP.servicemann for å lese av turbotrykk og temperatur når dataene allerede finnes i systemet. Alternativet er å kjøpe et EDC display til 16 000,-!!!!

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Jo, men er det ikke slik at en da kun får lese "standard meldinger" iht canbus-standarden (J1939?)? VPs proprietære meldinger vil vel være gresk for et slik verktøy?

Under lista over adaptere finner jeg kun denne som passer til VP: "Volvo Penta EGC". Regner med at dette er noe sånt som "electronic gas control" som kanskje tilsvarer EDC/electronic diesel control som systemet ble kalt på KAD44 (og muligens på TAMD74?). Men dette er kanskje bare den fysiske kontakten som sikkert kan skaffes annensteds?

• 4 år senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har HP PDA med VODIA. Kjøpt fra Kina, fungerer bra. Kostet noen lapper ja, men det er spart inn og vel så det. Båten har ikke vært på verksted siden jeg kjøpte den, har hatt to tilfeller hvor feilsøking med VODIA har vært nødvendig, feilsøkt, kjøpt deler på nett og byttet selv. Eneste jeg ikke har fått til er å lese ut sanntidsverdi fra trykkgiveren på fuelrailen. Det finnes visstnok en høy- og en lavhastighets kabel, kinavarianten er nok lavhastighet så det kan kanskje være årsaken? For å feilsøke effektivt med VODIA må man ha verkstedmanualen i tillegg, jeg fant den på nettet og printet ut.

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...