Jump to content

Bør vridbar propell smøres?

Happy Skvett

Recommended Posts

Hei Alle!

Det er kanskje et unødvendig spørsmål, siden det er noe som beveger seg, så skal det vanligvis smøres. Det gjelder et vridbart anlegg som står på en FM. Har hatt denne i snart 5 år og det medfulgte ingen instruksjoner om propellsmøring da jeg overtok båten. På den annen side, så synes jeg at propellen reagerer tregere enn før,. Dersom det skal smøres, er neste spørsmål hvor på propell/aksling dette gjøres. Jeg har identifisert en skrue i "propellhodet", men jeg har ikke tuklet med den ennå (æresord :lipseal::nonod: ).

En annen sak er, at av og til under gange, hopper den ut av gir. Det skal visstnok være en justeringssak som foretas under i huset under spaken (gearhuset?). Kan det være en sammenheng mellom disse to problemene? Håper terminologien er forståelig for dere.

Saken er at båten skal på sjøen til helgen og dersom det skal gjøres noe med propellen er enklest å gjøre dette nå.

img_4541.jpg

mvh john øivind

Det vanlige har vært å ta ut den blindpluggen som du viser på bildet og sette inn en greasekopp i samme hullet. Så fyller du greasekoppen med godt vannfast fett og skruer dette inn i propellhodet. Du må trolig etterfylle greasekoppen flere ganger mens du holder på. Etter en stund vil det presses fett ut både her og der når den er ordentlig full. Bruk gjerne reverseringen frem og tilbake noen ganger mens du holder på slik at greasen kommer godt inn i alle krinkelkroker.

Når jobben er gjort tar du greasekoppen ut og legger den på lager til neste år - og skruer selvfølgelig blindpluggen tilbake på plass.

Lykke til!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Eller smørenippel for fettpresse.

Ja, men med forsiktighet!

Med fettpresse kan man få så høyt trykk at hvis propellen (mot formodning) er veldig tett og god så kan man regelrett sprenge hele propellhodet med en slik fettpresse.

Det var derfor jeg anbefalte en gammeldags greasekopp; da har man litt mer "feeling" med trykket som eventuelt bygges opp.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

jeg vet ikke om en slik propell er bygd opp på samme måte som en "fast, justerbar". På min kan jeg skru ut de nedsenkede skruene slik at bosset deles i to, og så dra av den ytterste delen hvor vingene følger med for å gjøre en større opprenskning. Men nå er ikke min vridbar, bare justerbar når båten er på land.

På de båtene jeg har hat med vribar propell har det vært en smørenippel på akslingen like bak giret når man presset inn fett der gikk det bakover mellom trekstanga og akslingen og kom ut inni proppelhodet. Tror Servogir beskrev at det skulle presses inn fett der for hvær 100 driftstime ca 10 slag med fettpresa.

Har tatt en sjekk på propellen, og det er grunn til bekymring. Selv med WD-40 bad var det ikke mulig å løsne skruen. Skruehodet ser ut til å gå lett i oppløsning, så jeg må anskaffe et tilpasset skrujern. Men jeg lurer på hva som er alternativet dersom jeg må bore ut skruen. Det skal vel helst være noe i samme legering som propellen.

Har også sjekket rundt i et par butikker, ser ut til at de er vanskelige å oppdrive. Greasekopper er ikke det det går mest av.

mvh john øivind

Hadde det vært min hadde jeg brukt fettpresse. Kan vanskelig forestille meg at den er så tett at du klarer å sprenge den med en slik. Slip til skrujern på smergelskiva så det passer 100% i sporet. Slipte jern er ikke så glatte og de får fasong som gjør at de ikke løfter seg så lett ut av sporet. Få eventuellt noen til å hjelpe til med ei tang rundt skruehode. Rustbestandig blindplugger brukes også på bronsepropell. Må du bore den ut kan det kanskje bli en utfordring å finne blindplugg med riktige gjenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...