Happy Skvett Startet 4.Mai.2009 Del på Facebook Startet 4.Mai.2009 Hei Alle! Det er kanskje et unødvendig spørsmål, siden det er noe som beveger seg, så skal det vanligvis smøres. Det gjelder et vridbart anlegg som står på en FM. Har hatt denne i snart 5 år og det medfulgte ingen instruksjoner om propellsmøring da jeg overtok båten. På den annen side, så synes jeg at propellen reagerer tregere enn før,. Dersom det skal smøres, er neste spørsmål hvor på propell/aksling dette gjøres. Jeg har identifisert en skrue i "propellhodet", men jeg har ikke tuklet med den ennå (æresord ). En annen sak er, at av og til under gange, hopper den ut av gir. Det skal visstnok være en justeringssak som foretas under i huset under spaken (gearhuset?). Kan det være en sammenheng mellom disse to problemene? Håper terminologien er forståelig for dere. Saken er at båten skal på sjøen til helgen og dersom det skal gjøres noe med propellen er enklest å gjøre dette nå. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
avsluttet Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 er det bare en skrue der? det er viktig at du sjekker årlig at det er helt fullt med vannbestandig fett der inne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) Det vanlige har vært å ta ut den blindpluggen som du viser på bildet og sette inn en greasekopp i samme hullet. Så fyller du greasekoppen med godt vannfast fett og skruer dette inn i propellhodet. Du må trolig etterfylle greasekoppen flere ganger mens du holder på. Etter en stund vil det presses fett ut både her og der når den er ordentlig full. Bruk gjerne reverseringen frem og tilbake noen ganger mens du holder på slik at greasen kommer godt inn i alle krinkelkroker. Når jobben er gjort tar du greasekoppen ut og legger den på lager til neste år - og skruer selvfølgelig blindpluggen tilbake på plass. Lykke til! Redigert 4.Mai.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
snorken Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Eller smørenippel for fettpresse. Sitér dette innlegget Link to post
Happy Skvett Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Takk for kjapp respons! Då må eg ta strage veien te Lundsvågen for å sjekke opp dette. Får håpe det ikke har ført til noe alvorlig slitasje. Det kan jo være en stund siden de har sett lyset der inne i propellhodet. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) Eller smørenippel for fettpresse. Ja, men med forsiktighet! Med fettpresse kan man få så høyt trykk at hvis propellen (mot formodning) er veldig tett og god så kan man regelrett sprenge hele propellhodet med en slik fettpresse. Det var derfor jeg anbefalte en gammeldags greasekopp; da har man litt mer "feeling" med trykket som eventuelt bygges opp. Redigert 4.Mai.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
avsluttet Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 jeg vet ikke om en slik propell er bygd opp på samme måte som en "fast, justerbar". På min kan jeg skru ut de nedsenkede skruene slik at bosset deles i to, og så dra av den ytterste delen hvor vingene følger med for å gjøre en større opprenskning. Men nå er ikke min vridbar, bare justerbar når båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 På de båtene jeg har hat med vribar propell har det vært en smørenippel på akslingen like bak giret når man presset inn fett der gikk det bakover mellom trekstanga og akslingen og kom ut inni proppelhodet. Tror Servogir beskrev at det skulle presses inn fett der for hvær 100 driftstime ca 10 slag med fettpresa. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Hvor selges gammeldagse smørekopper? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Happy Skvett Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Har tatt en sjekk på propellen, og det er grunn til bekymring. Selv med WD-40 bad var det ikke mulig å løsne skruen. Skruehodet ser ut til å gå lett i oppløsning, så jeg må anskaffe et tilpasset skrujern. Men jeg lurer på hva som er alternativet dersom jeg må bore ut skruen. Det skal vel helst være noe i samme legering som propellen. Har også sjekket rundt i et par butikker, ser ut til at de er vanskelige å oppdrive. Greasekopper er ikke det det går mest av. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Hadde det vært min hadde jeg brukt fettpresse. Kan vanskelig forestille meg at den er så tett at du klarer å sprenge den med en slik. Slip til skrujern på smergelskiva så det passer 100% i sporet. Slipte jern er ikke så glatte og de får fasong som gjør at de ikke løfter seg så lett ut av sporet. Få eventuellt noen til å hjelpe til med ei tang rundt skruehode. Rustbestandig blindplugger brukes også på bronsepropell. Må du bore den ut kan det kanskje bli en utfordring å finne blindplugg med riktige gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.