Jump to content

Reparasjon av propellere


Kotnes

Recommended Posts

Har hørt rykter om at

WINRACE PROPELLERS A/S

Tangen Alle 40, 4817 His

Telefon: 37 01 18 88

kan og gjør det som er verdt å gjøre med propeller. Ellers ville jeg tatt kontakt med propellleverandører som Sleipner eller Progress.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ERdet noen der ute som kjenner til firma ellerprivatpersoner som "bygger opp" propeller med småskader/ hakk. Fortrinsvis i vestfold.

Var borti ei bøye med kjetting i sommer og det ble noen små hakk i propellen . Mye er det ikke men det hadde vært ok å få retta på det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...


Ingar: Winrace i Arendal har et så godt omdømme at jeg tror jeg uansett ville sendt den dit, da kan du være sikker på at jobben blir optimalt utført.

 

Ser ikke ut at de har en webside, eller letet jeg for lite?

 

(lurer på om det lønner seg å fikse litt på en alu-propeller eller om det går ut på det samme å kjøpe ny)

Link to post
Share on other sites

Fant noe grunnfjell i Nidelva i mai måned. Den ene propllen tålte ikke det noe særlig...............

Den måtte repareres og den ble sendt til Winrace, da den kom tilbake derfra så den nesten bedre enn ny ut. Må legge til at Winrace ble anbefalt på det sterkeste av en med meget lang erfaring med båt.

Det var to blader som var ødelagt, hele reparasjonen kom på ca. kr. 1.500,- inkl. porto begge veier.

Er du usikker på om det lønner seg, send propellen og be om prisoverslag. For meg var det ihvertfall lønnsomt for en ny propell koster ca. 6.500,-

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mulig at dette har vært diskutert før.. men prøver alikevel:  Hvordan reparer man småskader på propellen?   :yesnod: - Og hva kommer dette av - jeg har ikke vært borti "moder Norge", såvidt jeg vet!  

 

Jeg har blitt anbefalt å sette sink-anode på propellakselen.  Kan det rett og slett være tæring?  

 

Skadene er et par meget små biter, som en åtten-dels sirkel på en femti-øring omtrent.  

 

Er dette noe jeg kan slipe til selv? Eller må hele propellen sendes bort?

 

Mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Har vært borti noe lignende selv. Hele propellen var nærmest blitt sprø og man kunne banke av små biter av metallet med en hammer.

 

Måtte da kjøpe ny propell. Fant ut at dette måtte komme av tæring. Dersom du har slike skader og ikke har vært borti mor norge eller annet som kan skade propellen bør du nok absoulutt får en anode på aksling eller propellmutter.

 

Når det gjelder å reparere propell finnes det egne verksteder for dette. Ta f.eks kontakt med http://www.propellservice.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjent på moder Norge, det resulterte i to bøyde propellerblader. Etter å ha hørt meg rundt sendte jeg propellen til Winrace Propellers ved Arendal. Resultatet av reparasjonen var meget bra og regningen var slett ikke "gæern". Dette er min erfaring........................

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du bor på Nøtterøy.  En gang for mange år siden hadde jeg tilsvarende problem på en påhensmotor (aluminiumspropell)  Vi leverte propellen på Tenvik Sveis, og de reparerte den.  Meget bra resultat.  Du kan jo snakke med dem, siden de er i nærområdet?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det som gjør det verdifullt å bruke et skikkelig propellverksted er at du får en propell som er avbalansert tilbake. Det er etter mitt syn ganske "delikate" greier vi har med å gjøre når vi snakker om propellere m.h.t. balanse. Jeg kan tenke meg at en ubalansert propell kan gjøre mye med f.eks en pakkboks, for ikke å snakke om et drev. Det er ikke få postinger som går på utette pakkbokser, hva gjør en ubalansert propell med den? Det er enda verre med et drev. Ta dette med i beregningen, det er ikke bare strømregninga som kan bli dyr......................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er usikker, men tor kanskje Winrace Propeller (Olle) reparerer det også.

Han reparerer i hvertfall bronsepropeller og gumminavet på propeller til utenbordsmotor og drev.

 

Husker ikke tlf nr, men det finner du i katalogen...

 

Ring og hør!

 

 

Obs! Her fant jeg hjemsiden http://home.online.no/~winrace/winracenor.htm

 

og han reparerer også alu propeller

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det spørs jo hvor du bor, men her i Sarpsborg har vi et firma som heter propellservice som er meget dyktige på slike reperasjoner.

 

Besøksadresse Greåkerv. 123

1718 Greåker  

Telefon 906 62 095

 

Produkter propellreparasjoner, propeller, undervannshus, propelloppbyging, mekanisk arbeid, sveising, rustfrie propeller, bronsepropeller, aluminiumspropeller

 

Link til gulesider:

http://www.gulesider.no/gsi/tolink.do?bkod...s.do&itemId=MUP

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fine svar  

Propellen er snart på vei til propellservice dei fiksa slikt ca 300-700kr .

 

Ellers så har eg ein ford sabb 150 +turbo og intercoler 180hk trur eg ,Problemet er att denne ryker nåke enormt.

Nåken som har eit tips ka ein kan gjere med slikt .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...