Jump to content

Registrere båt som har vært registrert tidligere

spilli

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe båt, men nuværende eier har ikke hatt båten reg i sbr. Det er registreringsmerke på båten som viser at denne har vært reg i registret tidligere. Hva gjør jeg? Tør jeg å kjøpe en slik båt hvis sbr nekter å registrere den. Har noen erfaring med dette?

Bare sende de en mail med regnr og høre det. ;) Det er lurt. Kjøpte båt nylig som tidligere hadde vært registrert, men under overgang til nytt register hadde de slette dette. Ergo ble det 4 nye søknader og masse mas før vi fikk registrert den igjen. Måtte da skaffe dokumentasjon på alle eiere tilbake til den var ny. Heldigvis husket forhandleren båten slik at det ordnet seg..

Men lurt å sjekke!

nr og høre det. ;) Det er lurt.

Takk for svar. Høres ikke lett ut. Håper bare nuværende eier klarer å nøste opp slik at han finner tilbake til tidl eiere. sbr fant ut fra det reg nr. som jeg hadde at båten hadde vært reg. i det gamle registret.

Er akkurat i samme situasajon i disse dager. Kjøpt båt av en som ikke omregistrerte båten. Sendte SBR kopi av siste båtkort samt kjøpekontrakt mellom meg og selger. Fikk beskjed om at jeg måtte få en bekreftelse på overdragelse fra siste registrerte eier og til selger som jeg kjøpte av. Har snakket med selger og han skulle ordne dette, men det er som sagt en viss prosess.

Hei! Honduras. Takk for svar Huff, ja Jeg har ikke en gang båtkort. sbr anbefalte: La nuværende eier ( har ikke kjøpt enda) ordne med dette, og registrere i sitt navn, da er det mye enklere og omregistrere til kjøper. Hvis det innes andre-bedre råd der ute ... hadde det vært fint.

Jeg kjøpte båt fra 1977 som ALDRI hadde vært regisrert. En hel***es prosess!

Etter mange telefoner og flere brev samt forklarende attest fra siste eier, så kom jeg i havn. Hvis en jobber litt med disse folka i småbåtregisteret, så skjønner dem forskjell på ærlige og uærlige folk...sånn etterhvert.

Så jeg fikk nytt nummer til min gamle ærverdige seilbåt, ja ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

hadde samme probem når jeg skulle registere min et h¤¤¤¤¤¤ men tilslutt fikk jeg tak i siste registerte eier da fikk jeg en bekreftelse av ham på hans eierskap skriftlig.Så hoppet jeg over de 2 siste eiere som ikke hadde registrert å vips så var den registrert i mitt navn med samme reg.nr som båten alltid har hatt.Lykke til

mvh

Mewa 2

Takk til dere. Tror nok jeg vil følge Hansi sitt råd, da jeg ikke har kjøpt enda. ( Har veldig lyst på båten, og har fått akseptert mitt bud) men huff hvis man skal ha en masse problemer i ettertid. Selger burde jo ha orednet dette i forkant, og ikke overlate dette til evnt. uvitende kjøper.

Snakket med selger i kveld. Han hadde fått tips fra en båtforhandler om at vi kunne møte opp hos Politiet og legitimere oss som selger og kjøper, og så sende denne erkleringen fra politiet om at vi var riktige personer. og da ville båtregistret godkjenne dette. Har noen hørt om slike tilfeller?

Kompis av meg kjøpte en Sollux fra begynnelsen av 80-tallet, og fikk ikke registrert den.

Mye frem og tilbake..

Så ringte han og skjellte de ut, og forklarte at registeret er frivillig, og at skal det være sånn, så forblir hans båt uregistrert.

Denne overhalinga skjønnte de poenget med, og han fikk lov å registrere båten selv om han ikke kunne dokumentere historikken noe særlig...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg hadde ikke kjøpt noen båt som ikke hadde orden på papirene.... enkelt og greit.... har forrige eier(e) vært så vanvittig dum at har meldt båten ut av registrert, så hadde ikke jeg kjøpt båten før dette var ryddet opp mot registret... enkelt og greit... men det er nok fortsatt en del som ikke så nøye på dette med papirer når de kjøper båt.. En båt som ikke er registrerbar er for meg null verdt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For de av dere som sliter med manglende historikk :headbang: og dermed enda mer slit for å få registrert i NSSR.

Har dere vurdert SECURMARK ? Dette er også en godkjent aktør som både registrerer og evnt. tyverisikrer båt/motor.

Hos Securmark går reg. raskt og smidig og uten (de noen ganger) urimelige kravene som NSSR stiller.

Nei......jeg jobber ikke i Sec.mark, men har hatt båt reg. i begge register.

Derfor min anbefaling :cheers:

Fra Spilli. Fint med mange tilbakemeldinger fra Dere. Ser ut som folk er villig til å hjelpe på beste måte. Skal for sikkerhts skyld undersøke om det holder med Securmark i båthavna. så takk for tipset. Selger er like fortvilet, men har fått bekreftet i dag at hvis han har kontrakten mellom seg og forrige eier, samt en del bilder og alle tilgjengelige oplysninger, samt en underskrevet kontrakt mellom meg og han skulle dette gå greit i sbr. Jeg betaler da bare en del av kjøpesummen, og resten når registreringsmerkene , eller skriftlig bekreftelse på at dette er i orden foreligger. Så da ser det ut som jeg blir båteier igjen. Skal fortelle hvordan dette gikk senere. Så tusen takk til alle som har brydd seg.

Båten vi kjøpte var reg i småbåtreg ifl selger. Men hos sbr nekter de etterpå. De finner båten på en eier fra 1999, Men ikkje de to siste?! Nå er det H¤¤¤¤¤ masse mail og mas på folk som kanskje ikkje lever lenger engang :headbang:

Skulle krevd dokumentesjon av selger. Det blir det krevd på neste båt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det forundrer meg litt at det ikke kunne være like greit som å registrere en bil?

Det er akkurat like lett, så lenge selger har orden i boet.... Er man derimot så dum at en ikke sjekker dette ut.. ja da har man et problem... Så mitt råd er kjøp aldri bruktbåt fra noen luringer som ikke har båten registret på skikkelig vis.... Det er mange båtreiere som melder ut båten av registeret for å spare det samme som en liten pizza koster på Peppez, med slike vil ikke jeg anbefale noen å gjøre en handel...

Det er ikke lett å omregistrere en bil/mc som ikke har orden på papirene heller.. noe som jeg synes meget bra... ser ikke hvorfor det skulle være noe lettere med båter...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjøpte en rib i fjord jeg, har ikke fått noe reg papirer på den ennå, snakket med han jeg kjøpte den av, men han sier det er noe feil med serial nr på riben, og han som har impotert disse mente at det ikke var noe problem,, jeg sa også til han jeg kjøpte den av at det vil jo bli problemer med forsikring. Men det mente han var opp til forsikrings selskapet. jeg tror ikke et forsikring selskap går med på dette hvist jeg ikke er registrert i sbr... men vi har betalt forsikringen på ribrn da,, di spurte vel ikke etter noe serial nr,, har heller ikke noe reg nr på den???

Man skal ikke glemme at registering er frivillig.Og nettopp derfor kunne småbåtregisteret være litt mer behjelpelig,ikke begynne å kreve dokumentasjon på hele historikken hvis båten er 20-30 år.Og spesielt når båten har vært registrert og fått et reg nr i registeret.

mvh

Mewa 2

Antageligvis for at registeret skal ha en viss konsistens i datamaterialet. Ett register halvfullt av tjuvegods har liten eller ingen verdi.

Fra meg har de kun krevet ekstra dokumentasjon mellom siste registrerte eier og han jeg kjøpte båten av, som igjen kjøpte den av siste registrerte eier. Har fortåelse for det kravet, og selger ordner tiltrekkelig dokumetasjon/bekreftelse i disse dager. Så lenge man handler med ærlige folk er ikke dette noe problem. Grunnen til at selger ikke omregistrerte den på seg var at båten i hans eie ikke var på vannet. Det har jeg en viss forståelse for.

De fleste selgere og kjøpere er ærlige folk, og man aner ofte fort om man skal være litt ekstra forsiktig. Hvis selger ikke har noe dokumentasjon er det på tide å undre seg litt. I mitt tilfelle fikk jeg en tjukk perm med koblingsskjema, motorbok, kvitteringer fra tidligere eiere opp gjennom tidene, båtkort osv. Dette vil selvsagt en som har stjålet båten ikke kunne fremlegge.

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...