Jump to content

Erfaringer med Kapp- og Gjærsag fra Biltema og Clas Ohlson

Eos

Recommended Posts

Min gamle kapp og gjærsag har tatt kvelden. Har sett på sager fra både biltema og Clas Ohlson.

Dette er sagene jeg har sett på:

Cotech 2000W

Cotech 1800W

Biltema 17-074 1900W

Biultema 17-011 1800W

Siden dette er sager som jeg bruker til å lage innredning i båten så trenger jeg en sag som er stabil. Spesielt ved listing etc.

Men samtidig håper jeg at jeg kan slippe unna med rundt 1000 lappen for en OK sag.

Har dere noen erfaringer, så kom med dem.

Paul

Redigert av Eos (see edit history)
den er fryktelig ustabil. Når den er innstilt på en gradfeverdi så kan man fortsatt bevege sagen en god del sideveis.

I tillegg var i allefall den jeg hadde (husker heller ikke navn) så "hissig" i oppstarten at kutterisset allerede var forskjøvet seg flere millimeter. Jeg kjøpte meg en Dewalt til 2-3'000 og den er jeg veldig fornøyd med, nøyaktig, stabil og med softstart. Men for all del, dette var for et par år siden og mye kan ha forandret seg siden det :crazy:

Redigert av alfb (see edit history)

Min erfaring er at "billig" og "stabil" er ord som ikke passer sammen. Legg til ordene "tatt kvelden" og "listverk" så blir konklusjonen at du trenger en skikkelig sag.

Du finner mye om emnet her:

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=184.0

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hadde med min Bosch GDM8S (tror jeg den heter, halv-stor blå-Bosch) til min bror for å hjelpe med litt belisting. Han hadde en relativt kraftig Biltema-sag. Etter ett par kutt med min og ett par kutt med hans ble det en tur til BT for å få igjen pengene, og så kjøpte han seg en blå-Bosch han også...

BT-sagen var ikke nøyaktig i vinklene, og vrei seg underveis ved lange skråsnitt med sagen vinklet til siden osv. Bare dritt.

Men hvis du primært bruker den til kapping av ved er den sikkert grei... :cool:

Jeg har 1900 W utgaven av den som selges på Biltema.

Jeg kan bare slutte meg til klagekoret. Meget dårlig presisjon i produksjonen. Det virker på meg som om noen har kjøpt kasserte elementer et sted og satt dem sammen ukritisk.

M.a.o. Helt ræva produkt.

Så dårlig at da jkeg klaget så fikk jeg en ny en og da jeg tillot meg å tvile på om den nye var noe bedre, fikk jeg beholde den gamle også.

Et par timer med måling og filing - noe fra den ene og noe fra den andre - satt jeg igjen med en utmerket sag m/reservemotor og ekstra sagblad.

Hadde med min Bosch GDM8S (tror jeg den heter, halv-stor blå-Bosch) til min bror for å hjelpe med litt belisting. Han hadde en relativt kraftig Biltema-sag. Etter ett par kutt med min og ett par kutt med hans ble det en tur til BT for å få igjen pengene, og så kjøpte han seg en blå-Bosch han også...

BT-sagen var ikke nøyaktig i vinklene, og vrei seg underveis ved lange skråsnitt med sagen vinklet til siden osv. Bare dritt.

Men hvis du primært bruker den til kapping av ved er den sikkert grei... :cool:

Min Blå Bosch heter GCM-8 og var på tilbud i fjor til rundt 2800 kr. God sag. Det eneste minus er at i startøyeblikket drar den så mye strøm at det er problemer med 10A sikringer.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Min Blå Bosch heter GCM-8 og var på tilbud i fjor til rundt 2800 kr.

Der har du den, ja

Kjøpte bordet som hører til også, bare snadder :cool:

GCM%208%20S.jpg

Det eneste minus er at i startøyeblikket drar den så mye strøm at det er problemer med 10A sikringer.

Merkelig, vurder om du skal få den sjekket. Har ikke hatt antydninger til problemer med sikringene hos meg, enda jeg har hatt den koblet mot std 10A sikring via skjøteledning hvor jeg også har hatt 500w arbeidslamper og andre strømbrukere på samtidig.

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg er i en prosess der vi har bygget hus og er i full gang med diverse terasse, utebygg og levegger. Jeg har derfor kappet noen meter kan du si.

Jeg har en Dewalt kappsag, samt en billig fra Obs bygg. Den billige kjøpte jeg siden den kunne trekkes langt ut. Den var imidlertid så ustabil at jeg kunne med det blotte øye se hvor skjevt snittet var. Den billige endte i kjelleren hvor den har stått siden, og de bjelkene som ble for store for dewalten saget jeg heller med håndsag.....

På noen områder kan det sikkert lønne seg å kjøpe billig verktøy dersom det brukes sjeldent, men min erfaring er at jeg kjøper ikke en billig kappsag igjen....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...