Enviro Startet 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2009 Hei Har en Scand Dynamic 9200 med en Volvo Penta Kad 44 Hadde min føste båttur i dag og holdt på å bli der ute Alt så og hørtes bra ut inntill båten gikk ned på lavt turtall av seg selv og når jeg åpnet motorluka luktet det eksos og litt svidd. Det var også vått oppå motoren i forbindelse med frostvesketanken, etter og ha åpnet luftfilteret rant der ut litt vann/eksos og eller Olje? Har noen en rask diagnose, jeg ville vært svært takknemlig, fikk takset meg inntil havnen igjen og sitter og biter negler nå. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Vanskelig å stille diagnose utifra de sparsomme opplysningene du gir!! Ville tippa sprengt toppakning, eller noe slikt! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Baatlaus Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Uff da... føler med deg. Hadde litt samme opplevelse i Desember. Motoren mistet 1200rpm og vibrerte mye på tomgang. Det kom endel olje ut av luftfilteret. Ryker det eksos ut av peilepinnen? Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Vei ikke om det ryker eksos utav peilepinnen, men det lukter eksos og det ha det ikke gjort før. Men er det mulig og kjøre båten i 45 minutter på lavt turtall med sprengt toppakning da? Er dette eventuellt en stor jobb og fikse og må motoen ut? Redigert 5.Mai.2009 av Enviro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Hvis du har røket toppakningen så vil du finne olje i ferskvannskretsen på motoren din. Hvis du kan forsøke å sjekke litt mer så finner du ut av dette. Rediger: Hvis impelleren var røket er vel sjansen stor for at du har hatt overoppheting. Husk å kaste et blikk på temperatur for olje/vann under drift så kan man slippe skade..... Redigert 5.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enviro Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) OK tusen takk for svar, jeg kan legge til at impelleren også var røket og måtte byttes. huff tastaturet fusker også nå Redigert 5.Mai.2009 av Enviro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Er du heldig så kan det jo være så enkelt at motoren har gått seg varm som følge av defekt impeller!! Men det forklarer desverre ikke eksosen og det faktum at du hadde vann i luftfilteret!! Håper det ordner seg på en grei måte for deg!! Og ja, å skifte toppakning er en betydelig jobb!! Lykke til!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
trikkern Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Hull på exhaustbendet? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Tenkte det samme som deg trikkeren, dersom impeller er gått fyken kan du ha fått overopphetet eksos og brent hull i belgen mellom eksosbend på motor og eksosrør ut til transom. I tillegg kan motoren ha gått varm med skade på topp og/eller topppakning +++ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Luffilteret suger fra bakant av motor.. i nærheten av eksosbend.. du har 99% sikkert lekasje på moffa. se del nr 41. Derav eksos og vann i luffilter.. Bendet (del Nr 40) tærer ofte i overkant.. du får kjøpt rep kit bestående av plastmoffe som limes på. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Enviro Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Hei! Tusen takk Thorlyn for en service og svaret ditt virker meget sannsynlig, så hadde ikke jeg vært stuptrøtt og det snart er mørkt, skulle jeg dratt ned til båten for og sjekke. Så takk igjen for mange gode svar, jeg skal komme tilbake med rapport så fort jeg kan, og om toppakningen hadde røket hadde vel oljenivået sunket på peilepinnen? For nivået er dønn likt med da oljeskift ble tatt dagen før. Redigert 5.Mai.2009 av Enviro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Hei, hvordan går det, var det eksosslangen/moffa som det var brendt hull i? Det er også grunn til å spørre seg hvorfor impeller gikk i biter på første tur. Er det noe som blokkerer sjøvannsinntaket? Har du evt glemt å åpne stengeventil på sjøvannsinntaket? Bare noen tanker. Lykke til med feilsøkingen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ronald Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 (redigert) .. Redigert 7.Mai.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 (redigert) Godkveld! Har hatt så mye å gjøre i jobben at jeg har ikke hatt tid og sjekke før i dag og da bare en kikk. Ja, der var hull i foringslange (nr 41) Så selv om der er litt trangt skal jeg se om ikke jeg får byttet den, har ikke sjekket om bendet under er helt, men regner med at det bare er denne slangen nr 41. Når det gjelder stengeventil på sjøvannsinntaket så har jeg ikke en slik en, grunnen til impelleren gikk vet jeg ikke. Jeg koblet fra innsugingsslangen på drevet og kjørte motoren med frostveske i høst og da sugde det som bare det. Så takk igjen for flotte tilbakemeldinger skal gi en rapport hvordan det går. Redigert 7.Mai.2009 av Enviro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Da var jeg akkurat hjemme etter å ha montert ny muffe til eksosen og som vanlig var det noe knot mht å komme til, men med noen gymnasistiske øvelser gikk det til slutt. Jeg startet så opp og kjørte mer eller mindre på tomgang 10-15 minutter og alt virket tipp topp, men føler meg ikke sikker før jeg har tatt en skikkelig prøvetur. Så takk igjen for glimrende guiding Thorlyn Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Godt de ordnet seg Ting ser ofte værre ut enn det er. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.