Jump to content

Første båttur en fiasko

Enviro

Recommended Posts

Hei

Har en Scand Dynamic 9200 med en Volvo Penta Kad 44

Hadde min føste båttur i dag og holdt på å bli der ute :yesnod:

Alt så og hørtes bra ut inntill båten gikk ned på lavt turtall av seg selv og når jeg åpnet motorluka luktet det eksos og litt svidd.

Det var også vått oppå motoren i forbindelse med frostvesketanken, etter og ha åpnet luftfilteret rant der ut litt vann/eksos og eller Olje?

Har noen en rask diagnose, jeg ville vært svært takknemlig, fikk takset meg inntil havnen igjen og sitter og biter negler nå.

Hvis du har røket toppakningen så vil du finne olje i ferskvannskretsen på motoren din. Hvis du kan forsøke å sjekke litt mer så finner du ut av dette.

Rediger: Hvis impelleren var røket er vel sjansen stor for at du har hatt overoppheting. Husk å kaste et blikk på temperatur for olje/vann under drift så kan man slippe skade.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er du heldig så kan det jo være så enkelt at motoren har gått seg varm som følge av defekt impeller!!

Men det forklarer desverre ikke eksosen og det faktum at du hadde vann i luftfilteret!! :nonod:

Håper det ordner seg på en grei måte for deg!! :yesnod:

Og ja, å skifte toppakning er en betydelig jobb!!

Lykke til!!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei!

Tusen takk Thorlyn :flag: for en service og svaret ditt virker meget sannsynlig, så hadde ikke jeg vært stuptrøtt og det snart er mørkt, skulle jeg dratt ned til båten for og sjekke.

Så takk igjen for mange gode svar, jeg skal komme tilbake med rapport så fort jeg kan, og om toppakningen hadde røket hadde vel oljenivået sunket på peilepinnen? For nivået er dønn likt med da oljeskift ble tatt dagen før.

Redigert av Enviro (see edit history)

Hei, hvordan går det, var det eksosslangen/moffa som det var brendt hull i?

Det er også grunn til å spørre seg hvorfor impeller gikk i biter på første tur.

Er det noe som blokkerer sjøvannsinntaket? Har du evt glemt å åpne stengeventil på sjøvannsinntaket? :blush:

Bare noen tanker. :wink:

Lykke til med feilsøkingen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Godkveld!

Har hatt så mye å gjøre i jobben at jeg har ikke hatt tid og sjekke før i dag og da bare en kikk.

Ja, der var hull i foringslange (nr 41) Så selv om der er litt trangt skal jeg se om ikke jeg får byttet den, har ikke sjekket om bendet under er helt, men regner med at det bare er denne slangen nr 41.

Når det gjelder stengeventil på sjøvannsinntaket så har jeg ikke en slik en, grunnen til impelleren gikk vet jeg ikke. Jeg koblet fra innsugingsslangen på drevet og kjørte motoren med frostveske i høst og da sugde det som bare det.

Så takk igjen for flotte tilbakemeldinger :yesnod: skal gi en rapport hvordan det går.

Redigert av Enviro (see edit history)

Da var jeg akkurat hjemme etter å ha montert ny muffe til eksosen og som vanlig var det noe knot mht å komme til, men med noen gymnasistiske øvelser gikk det til slutt.

Jeg startet så opp og kjørte mer eller mindre på tomgang 10-15 minutter og alt virket tipp topp, men føler meg ikke sikker før jeg har tatt en skikkelig prøvetur.

Så takk igjen for glimrende guiding Thorlyn :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...