Jump to content

Hvor får jeg kjøpt Meranti Finèr? Fredrikstad/Sarp..

Sjømann-22

Recommended Posts

Heisann. Skal Bytte all innredning i snekka mi, og har sett her at Meranti er tingen. Teak hadde vært opptimalt, men alt for dyrt.

Har prøvd å få tak i Meranti på Obs, Monter og byggmax, men ingen av de har dette... Noen som vet hvor jeg får tak i det da? Så rimlig som mulig å.. Blir en del plater...

Mvh

Rune

Jeg tror jeg hadde kostet på meg mahognyplater fra Oslo Finerfabrikk, men så kan jeg til tider overdrive slike ting... :cool:

En annen kilde for Meranti er muligens Østsiden Trelast. De pleier ha godt utvalg i litt odde ting.

Husk å kjøpe plater som er limt med WBP-lim (Water-Boil-Proof), hvis ikke kan du erfare at de delaminerer i kontakt med fuktig miljø over tid.

Redigert av Honduras (see edit history)
Javel! Da skal jeg passe på det ja! Hvordan er det å frese spor i disse platene, for så å nate? Noen som har gjort det?

Legger ut en liten link til hvordan jeg gjorde det med tanke på striper på dørken.

Prosjekt ny dørk i snekka mi

Kjøpte platene på bygger'n på Klavestadhaugen og betalte 698,- pr stk. Var ikke fornøyd med kvaliteten på Meranti finer i de store byggevarehusene, når du kapper opp platene dukket det opp hullrom og overlapping av bitte små finerstykker.

Har hørt at Monter har bedre plater som kan brukes istedetfor Meranti, husker ikke navnet i farta. Hør med monter i Rakkestad, de skal ha de platene som jeg har hørt om.

Ser veldig bra ut det du har gjort! Men spørsmålet er jo om tusjen vil blekne.. Synd med så mye jobb, hvis sola tar stripene. Har veldig lyst til å prøve meg på nating, men er usikker på hvordan det er å frese i meranti`n.. Vil den flise seg ille tru.. Får vel kjøpe en prøve plate....

Jeg freset i bjørk-forskalingplater og natet, det gikk veldig bra. Vil tro det går like fint med meranti! Etterpå beiset jeg dem med mahognybeis. Disse platene har de solgt på Gjennbruket, tror jeg det heter, i Moss for kr100,- stk. 150x75x15mm. Lysekil trä har endel meranti, er jo stykke fra Fredrikstad/Sarp, men innbiller meg at det var billigere enn det som blir nevnt tidligere i tråden. Kanskje det er vært turen! www.lysekilstra.se/

januar_2009_017_copy.jpg

Ser veldig bra ut det du har gjort! Men spørsmålet er jo om tusjen vil blekne.. Synd med så mye jobb, hvis sola tar stripene. Har veldig lyst til å prøve meg på nating, men er usikker på hvordan det er å frese i meranti`n.. Vil den flise seg ille tru.. Får vel kjøpe en prøve plate....

Tusjen er nok jeg også redd for at vil blekne!

Men de midtre platene er det brukt bengalakk, samt at det tre lag med trestjernerslakk over som har lysfilter.

Er rimelig sikker på at dette vil fungere, tar nok jobben neste å med å gjøre det på sideplatene også.

Frese ut spor går fint, har frest ut spor til "løftekrokene" og det gikk veldig greit, problemet tror jeg du får når du skal pusse ned natene, det øverste laget i Meranti'en er veeeldig tynt.

Er det øverste laget i bjørk forskalingsplatene tykkere Thomsped??

Fant et par bilder som omhandler enkelte Merantiplater og hvor de blir produsert, her er det viktig å være OBS!

bilde2.jpg

bilde1.jpg

Låner et bilde av Walter S

Maxbofiner drittmeranti.jpg

Slik så også mine ut! Men mannen i butikken mente at dette var topp plater :headbang:

Se på toppen av platen,tenk å begynne å pusse disse ned ved bruk av natemasse, 0,2mm maks på enkelte steder!!

Her er det nok store forskjeller fra leverandør til leverandør,

men neste gang går jeg for forskalingsplater i bjørk.

Forskjellige typer finer

Etter å ha jobbet en del med Brunzeel Okume BS1088 Marin kryssfiner blir man helt :puke: av å se på de platene der, om de kaller dem Meranti, Luan eller annet "fint". Søppel :smash:

Ja, BS-platene koster 800,- for 6mm, men de består av 5 lags ply hvor alle lagene er like tykke (1,2mm) , garantert uten kvisthull, sprekker og hulrom og hvor hver plate blir gjennomlyst etter produksjon for å se at platene er feilfrie.

Det er klart overkill å bruke den slags plater til interiør, men det må da finnes mellomting som er bedre enn det greiene der...

Redigert av Honduras (see edit history)
Er det øverste laget i bjørk forskalingsplatene tykkere Thomsped??

Det er ikke tykke tykke lag i disse heller, men de er like tykke overalt! I den jeg jeg viste på bildet er det 11lag og den er 15mm tykk, kjøpt hos montèr. Til dørkeplater er de veldig stive og fine. Hvis man maskerer godt og bruker siden på en skjed til å dra bort overskuddet, slipper man å pusse så mye! Har vært litt rundt og sett på merantiplater og det er ymse kvalitet. Man bør nok inspisere dem nøje!

Redigert av thomsped (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...