Jump to content

Spørsmål ang. vedlikehold av Honda bf 25

Bjelde

Recommended Posts

Heisann !

Helt fersk her inne, men fant med glede ut at dette forumet er svært likt et annet jeg kjenner godt; LRforum :smiley:

Men til saken: jeg innehar en liten skjærgårdsjolle av typen Terhi 410. Den er utstyrt med en firetakter, nærmere bestemt Honda`s BF 25 (2000-mod). Nevnte motor skal i nær fremtid få ny olje og annen "tlc". I den forbindelse har jeg en del

spørsmål: hvilken olje skal denne motoren ha, bør jeg holde meg unna Biltema o.l. ?

Og så et annet spørsmål. Båten går forsåvidt greit når jeg er alene i den. Med 2 voksne begynner planingsterskelen å strekke seg litt, for å si det pent. Med 4 voksne (ja, godkjent for det) kan du glemme planing. Da er det for det meste "hekkgraving", og lite vind i håret.

Har forsøkt ymse "tilting" av motor, uten særlig hell (ikke hydr. på denne). Noen forslag har dukket opp fra egen hjerne, men trenger noen tips om dette i det heletatt har noen hensikt: 1. annen propell, gjerne stål (finner ingen....har leita som bare det) 2. selvjusterende trimflaps 3. effektøkning på motor (aner ikke om det er mulig, ei heller hvordan).

Masse på en gang dette, men om noen har tips tar jeg ABSOLUTT imot !

Mvh. Håvard

ang olje så har eg prøvd biltema sin olje på et par biler med samme resultat. motoren raklet og kaklet og laget generelt meir støy enn med f.eks bilextra sin billigolje. og olja blei òg fort utslitt. skal ikkje påstå dette er hverken skadelig eller annet men det høres ikkje bra ut. og høres det ikkje bra ut så er det ikkje bra i mi bok. Bilextra sin er attpåtil billigere, her iallefall, da den koster 150.- 5 liter. semisyntet. denne olja her eg god erfaring med. men om noen har andre erfaringer så kommer det nok fram :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...