Jump to content

Polar 22 - Badeplattform og/eller stige


Honduras

Recommended Posts

Har kjøpt en Polar 22 snekke. Den har pt ingen muligheter til entring fra vannet. Polar har en "original" badetrapp og plattform som ser veldig fin ut, men som koster særs mye i forhold til hva jeg ga for hele båten.

Noen som vet hvem som leverer disse til Polar, og om de også selger direkte. Eventuelt andre leverandører det kan være fornuftig å snakke med.

 

Jeg er klar over at Maritime og andre har universalfester, så jeg er først og fremt ute etter å se om noen leverer noe som er tilpasset. Utrolig hva enkelte lokale småverksteder har laget av fiffige løsninger noen ganger. Det gelder bare å finne dem :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg har overtattt familiearven og planlegger no noen modifikasjoner på min Polar 22 classic 68 mod. Kan nevne, ny kalesje, trimflaps for å heve båten forrut under marsjfart, og badeplattform m/stige samt generell overflatebehandling av "vanlig slitt" treverk. Vurderer og å facelifte polaren med en lakkert øverste stripe på skråg, i marineblå farge, lik som Skager leverer på sin snekke om ønskelig. Blir vel mye å lakkere hele skråget i blått selv om det kanskje er det fineste.

 

Har du kommet fram til en løsning på din Polar ang. badeplattformen?

 

Mvh

Halvor

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en Polar 22 snekke. Den har pt ingen muligheter til entring fra vannet. Polar har en "original" badetrapp og plattform som ser veldig fin ut, men som koster særs mye i forhold til hva jeg ga for hele båten.

Noen som vet hvem som leverer disse til Polar, og om de også selger direkte. Eventuelt andre leverandører det kan være fornuftig å snakke med.

 

Jeg er klar over at Maritime og andre har universalfester, så jeg er først og fremt ute etter å se om noen leverer noe som er tilpasset. Utrolig hva enkelte lokale småverksteder har laget av fiffige løsninger noen ganger. Det gelder bare å finne dem :yesnod:

 

Snakk med disse Svennevig & Ødegård

 

Disse mener jeg på leverer til mange båt produsenter.

Hyggelige folk er det også :smiley:

Link to post
Share on other sites

det er da ikke en kopi

det er heller en videreføring av skroget som har blitt bygget av mange båtbyggere

blant annet har ikke skager overbygget, den har større ror og et skrog som flater mere ut på midten

hadde skager 660 vært en kopi hadde jo de fleste båter vært det men sånn liker ikke jeg å se på det for når skroget

går "i arv" kommer også nye løsninger og ideer oppog skroget forandrer seg stadig med tiden det også :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

img_0017.jpg

 

Båten min ble bedre med egenlaget flaps akterut. Jeg kan nå sitte ved rorkulten og se ut gjennom vindskjerm da båten senkes forrut i henhold til hvordan den originalt gravde seg ned akterut uten flaps.

 

Båten gikk fra 6,5 knop til 9 knop og etter flaps ble montert.

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ut noe mer info om flapsen. Hvordan og av hva laget du den, innfesting osv. Har du mulighet til å lage en mal og sende meg etc.

 

Hva slags motor har du i din?

I min er det en Marna RG 12hk. Båt og motor er fra 1970

På bildet ser jo din ut til å gå veldig mye fortere enn min :cool:

Ellers ser den mer eller mindre identisk ut.

 

Har du fått noen bud eller vet noe om hva disse går for. Er ganske sjeldne etterhvert tror jeg.

Har kjøpt en Nor-Dan 660BR for å få litt større rekkevidde, så ikke umulig jeg legger min ut for salg etterhvert.

Selv om jeg møter en del motstand fra familien på akkurat det punktet. Særlig guttungen på 17, som jeg trodde skulle bli kjempefornøyd med Nor-Dan, synes det er trist at vi skal selge snekka. At han samt kamerater og venninner tøffet rundt halve sommeren i fjor påvirker kanskje saken noe. Greit når de kan få med seg en tohundrelapp til bensin, og så tøffe rundt en hel dag uten å gå tom :cool:

Lyden i Marna'n på litt over tomgang og 3 knop skal det godt gjøres å slå en stille kveldsstund på vannet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flaps.jpg

 

I min sitter det en SABB 18 hk, som jeg tviler på leverer 18 hk idag. Det skal sies at jeg sjelden kjører over 6 knopp, da jeg liker lydbilde og turtal i denne farten. Båten er uansett bedre ved bølgehåndtering da den "skjerer" seg lettere gjennom bølger og er mer retingstyrt da mer av skrog er under vann grunnet flaps. Har aldri opplevet problemer med giring ved aktersjø og jeg er ute i alt av vær og vind!

 

Pappplate som mal, klipp til og skjer ut vannfast kryssfiner. Og så til det geniale, hold deg fast: Jeg har limet flaps langs skrogkant og forsterket med 2 stk stag som igjen er skrudd i teakplate som igjen er limet på skrog over vannlinje. Se bilde. Lim som er brukt er teck-7. Var ment som et prøveprosjekt før jeg skulle installere permanent flaps, men flapsen sitter som ett skudd etter en lang sesong(på land medio desember) og mye bruk. Så den blir som den er, tross i et mindre pent utseende bak ved stagfeste over vannstripe.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var planen å invistere i originalt fra Polar. Men de festes med å punktere skroget og jeg ville teste ut før jeg eventuelt gjorde det !

 

Honduras: Ikke selg båten! Du får ikke slike opplevelser for penger. Min Polar har vært i familien i 40 år, 68 mod. og kommer til å være der til siste slutt, har 3 små gutter som rett og slett elsker båten, i likhet faren:)

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å gi meg noen mål på platen du laget og hvor langt under vannlinjen du plasserte den.

Hva slags stag brukte du, noe man får på Maritim e.l?

 

Metoden med å lime en kloss på skroget virker jo veldig grei :thumbsup:

 

Flott kalesje. Original Polar, eller en god deal fra en annen leverandør?

 

Tror det å ha to båter koster litt for mye både i tid og arbeid, dessuten har fruen allerede blinket ut et par ting hun skal bruke pengene på.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Skal lete litt i kjelleren ved anledning. Jeg har den delen av platen som var igjen etter utskjering av flaps. Kan ta bilde og måle den så kan du danne deg et inntrykk av hva du skal evetuelt lage. Vil anbefale at du mater platen med epoxy og duk for å gjøre den 100% vanntett før du monterer/limer på. Det hadde jeg gjort om jeg viste at det skulle bli permanent. Stagene er laget av tre og skråkappet for å passe vinkel på skrog versus flaps. Bruk epoxy på de og:)

 

Kalesjen er fra Helly Hansen, 12 000,- De var de eneste som hadde mal til denne båten av de 3 jeg forespurte. Litt stor syntes jeg, men krymper vel med årene.

 

Skal skifte skandekk forut og akterut i vår og gledegruer meg til det da skandekk er i bue og jeg har lyst å legge en plate med forskalingsfiner under teakstavene for å etterstrebe en absolutt vanntett konstruksjon. Teakstavene limes da på med epoxy(West sytems) og blir utfordrende med buet underlag. Kom med tips om noen har tatt denne utfordringen før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...