Jump to content

Seiwa plotteren min viser kartet opp ned

Leifer`n

Recommended Posts

Jeg har en Seiva kartplotter,, med to kart brikker.. Problemet er at når jeg starter dette opp så står kartet oppned... jeg har satt instillingen på nord opp og og den andre instillingen husker ikke hva det sto der jeg,,, men når jeg har kjørt et stykke så forandrer kartet seg slik det skal,, men da har jeg jo allerede kjørt 3-4 mautiske,, og det er jo ikke normalt.. Sikkert vanskelig og gi noe svar på dette, men lurer bare på om det er noen andre som har opplevd dette eller vet hva som er galt-

Neste gang moderatoren sletter mine innlegg vil jeg vite hvorfor. Hva var feil med mitt inlegg ang denne kartplotteren da..

Kommentar fra moderatorModerator forslår at du istedet leser reglene. Det står klart at 'Bare produktnavn er ikke nok.', din forrige tråd hadde tittel 'Seiva kartplotter'. Altså kun produktnavn, som heller ikke er riktig skrevet.

Denne tråden hadde du gitt tittel 'Kart plotteren min viser kartet opp ned'. Det står i reglene at produktnavn SKAL være med dersom dette er relevant. Det er opplagt at et slikt problem kan være knyttet til det angjeldende produkt, jeg har derfor endret tittelen.

PS: Dette gjelder ikke bare deg, vi må rette/stenge alt for mange tråder om dagen fordi folk poster uten å ha lest reglene, ville vært flott om dette kan bedre seg. :smiley:

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Heisann!!!! Allan..

ja det flytter seg,, men jeg får jo langesund på venstre side når jeg kjører utover der,, så det er noe rart, her for 14 dager siden satt jeg det på natt lys og da skjedde det ingen ting ette på, har ikke testet det siden, men skal vel utover i morgen så da får jeg se om det fungerer,, men at det står opp ned en stund og når jeg nermer meg langesund da så vrie det seg slik det skal være... men nå har jeg vel trykt på noen knapper så nå funker vel ikke noe tenker jeg

Jeg har ikke samme type, men på min plotter kan jeg velge at kartet skal snus i den retningen jeg kjører. Det gjør den kun på visning nærmere enn 1:2.

Har jeg den på 1:1 eller større, viser den alltid nord opp slik at ved en rett sørlig kurs kjører nedover på skjærmen.

(vet ikke om dette hjalp noe, men verd et forsøk)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har gjort det prøvd begge deler,,, men langesund kommer ikke riktig opp før jeg er på salene nesten... men om det er trykt på noen andre knapper vet jeg ikke, men jeg er jo kjent her inne da så det er jo ikke så falig,,, og jeg har papir kart eller Draft da. men syntes det er litt rart, hadde sporing og alt funket i fjord nedover til Arendal og rundt om kring der nede... Går kansje ann og resete hele greia så den begynner på nytt.???

Får du opp Posisjon. kurs og fart på plotter, før den snur.?

Uten han det vere dårlig kontakt til GPS anntenne som lager problem.

Har du en eldre Baracuda har den sikkert behov for softvareoppdatering. Det gjøres kjapt av forhandler.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

får opp knop og kurs alt er som det skal utenon at kartet står opp ned,, det er helt sprøtt, hadde det ikke blitt riktig når jeg nermet med stedene så hadde jeg jo trodd at det var helt i stykker,,, men det blir bra etter en stund,, det gjorde det hvertfall,,, kansje det har detti helt ut nå da,, må sjekke i morgen.

Har Seiva selv, og måtte 1 gang resette/ Tømme kartplotter pga minne fylte seg opp med gamle opplysninger. Mulig det hjelper å tømme RAM?

Tror det var å holde inn Clear.Enter under oppstart, for å komme inn i den menyen. Står i Brukervilledning.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Utrolig morsomme Bergenserene var nå da... jaja. og til deg fra tønsberg så holder ikke jeg til i Arendal, Men takker for hjelpen til dere andre her inne som virkelig er intresert i og hjelpe,, til dere andre tullinger som bare skriver piss, bør dere samle dere på en egen humor side, om noen ser humorern i dette da, Men guttungen min på 8 kunne jo fort ha fåre slått dette... så joa dette var GØY. Halooooo :eek::crazy:

Litt av det som gjør at baatplassen.no er så populær, må vel være den lette tonen? Her kan en være tørr og teknisk samtidig som det kommer noe med et glimt i øyet. Mitt forslag til løsning (tørt og teknisk) er: Har du lest bruksanvisningen fra 'A' til 'Å'? :rolleyes:

Lars H.

PS. Jeg er ikke Bergenser, - gud bedre! Men ekta Siddis!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du lest bruksanvisningen fra 'A' til 'Å'?

Første fornuftige innspill i debatten.

Jeg er rimelig sikker på at denne plotteren ikke står til "North up".

I den modusen bruker den ingen kursinformasjon, noe den tydeligvis reagerer på.

Jeg vil sånn umiddelbart tro den er satt til "Course up" med ett fryktelig hardt satt filter.

Heisann igjen! Denne gangen med et litt mer tørt og teknisk innhold:

Jeg støtter nives, tøm RAM!

Mener det gjøres på følgende måte:

Gå til RAM MENU, velg CLEAR RAM, bekreft med ENTER. Du må nok stille inn språk og andre innstillinger du har gjort på nyttetter denne Master reseten.

Brukermanual finner du her.

:wink:

Redigert av SuperNova (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Skjermorientering

Du kan velge om kartet skal være orientert, – alltid mot nord eller alltid rett fram (opp).

-Trykk MENU + SKJERM-ORIENTERING + ENTER + NORD OPP / KURS OPP + ENTER

Dersom du velger KURS OPP får du også valget om å sette inn oppløsning i

grader (5-60°). Dette definerer hvor mye kursendring kartplotteren skal tillate før

den snur kartet. Normalt oppsett er 30°.

Manual på norsk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...