Lotus Startet 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2009 (redigert) Interessen for båtførerprøven har sunket som et lodd siden det i fjor høst ble kjent at alle som er født etter 1980 må ta båtførerprøven innen 1. mai neste år. Hvordan i alle dager kan dette ha seg? Med en frivillig ordning tok dobbelt så mange prøven enn nå når den skal tvanginnføres. Liker ikke folk tvang eller hva er årsaken? Gir blaffen i båtførerprøven. Edit: Så dette var nevnt her tidligere, men hadde ikke fått det med meg. Redigert 6.Mai.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Alle venter på en gratis nett-løsning, som vel er den eneste måten å komme i mål med dette innen rimelig tid. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Capitaine Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Dette har blant annet vært diskutert i denne tråden: Ny forskrift for fører av fritidsbåt Gir blaffen i båtførerprøven - Ungdommen gidder ikke å ta båtførerprøven. Antallet som tar båtførerprøven er halvert fra i fjor. Sitat: Nå slår Sjøfartsdirektoratet alarm. – Det kan bli et helvete for alle som vil ta båtførerprøven på nyåret neste år. Og jeg kan love én ting: Vi kommer ikke til å gi en eneste dispensasjon fra kravet om obligatorisk båtførerprøve neste år, sier Aicher. Etter min mening er det ganske tragikomisk at de som kan trenge å tilegne seg kunnskaper og sjømannskap, nemlig bleikfeite middelaldrende menn med ofte mer penger enn forstand og ferdigheter innenfor det maritime gebet, er de som slipper unna dette kravet om å ta båtførerprøven... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Kanskje ungdommen tenker slik at "siden faren min kjører båt uten båtførerprøve og ikke er spesielt flink heller, kan i alle fall jeg drite i båtførerprøven fordi jeg er dyktigere enn fattern". "Hvorfor må jeg ha prøven når de talentløse gamlingene slipper"-tankegang. Noen kan finne på å mene at ting skal føles rettferdig. Bare en tanke... Redigert 6.Mai.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilsjos.no Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Jeg er selv en ungdom på 15 år, og skal ta prøven til vinteren, har jeg i allefall tenkt. Men syntes da at dette skal innføres for alle, og ikke bare oss som er født etter 1.januar 1980. Det er urettferdig. Dette skulle blitt innført for alle. Eller hva syns dere? Redigert 6.Mai.2009 av Til Sjøs Sondre (see edit history) Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
nives Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det er urettferdig. Dette skulle blitt innført for alle. Eller hva syns dere? Kan nok føles urettferdig, men en plass må grensen gå. Kan vere at de var redd for motstand fra resurssterke 40 åringer, og kapasitet på opplering? Bedre å få i gang loven enn å ikke gjøre noe, er min meining. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
tilsjos.no Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Ja, er enig i dette, men på en måte så vil jeg at alle skal ha det uansett alder! Det er ikke sikkert alle 40-åringer kan kjøre båt, og de slipper prøven. Jaja, et sted må også loven begynne. Så kanskje den endres etterhvert som årene går. Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Så kanskje den endres etterhvert som årene går. Det er det eneste som er helt sikkert. Her vil det komme skjerpelser år for år med stadig fler krav til kurs og opplæring. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Mener selv det var på tide denne regelen ble innført! Er selv snart 17år, og at alle etter 1980 må ta dette er helt topp! Er mye galmannskjøring ute på fjorden i sommerhalvåret! Grensen må jo gå en plass. Blir spennenes å se hva som skjer videre. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Marwin Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Synes kravet burde ha vært for alle. En mann på 50 år++ og med mange års erfaring i båt, ville ikke ha hatt problemer med denne prøven i det hele tatt. At det er stor motstand fra den eldre garde, skyldes kanskje at de ikke er trygg på å stå til prøven, eller?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Seilaren Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Heldigvis er mine erfaringer at veldig mange ungdommer nå vil ta båtførerprøven. Flere har kommet til meg og spurt om steder og priser. Men det er jo dyrt, og da blir det utsatt og utsatt til siste slutt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
tilsjos.no Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Enig med deg der Seilaren! Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Men statistikken sier jo at halvparten så mange har tatt prøven i år som i samme periode i fjor. Så hva er vitsen med obligatorisk når frivillig funker dobbelt så bra? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det er ingen vits. Ihvertfall ikke så lenge den ikke omfatter alle. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Bare nevner det, for de som er imot obligatorisk båtførerprøve... Man MÅ ikke gå på kurset for å ta testen. Skal du derimot kjøre traktor eller lignende...ja da MÅ du først ta et 32 timers obl. teorikurs, og dernest kunne dokumentere at du har fått tilstekkelig praktisk opplæring. Jeg syns faktisk at testen skulle være\t obligatorisk for alle som skal føre en båt, og det burde også vært slik at man måtte dokumentere tilstrekkelig praktisk opplæring i sjømannskap og navigasjon, kanskje med spesiell vekt på det sikkerhetsmessige. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Greit at du synes testen skulle vært obligatorisk for alle og skulle inneholdt praktisk opplæring eller dokumentasjon på sådan. Saken er imidlertid at uansett hva man måtte mene om opplæring og mengden opplæring, så sier fakta at antallet som frivillig tar båtførerprøven har sunket til det halve etter at det ble vedtatt obligatorisk opplæring. Kanskje det er folks måte å protestere på? Type "Hadde tenkt å gjøre dette frivillig, men når du vil tvinge meg, gir jeg blanke i hele greia." Og hvis det ikke bedrer seg før 1 mai neste år, har vi fått en gjeng med lovbrytere. En gjeng lovbrytere som bevisst gir blanke. Hvor er vi da? Er vi bedre eller verre stilt enn før? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Man MÅ ikke gå på kurset for å ta testen. Det er et spørsmål om tid. Det er et digert marked dette her. Ca. 1/2 mill. småbåtførere? Nå har man fått gjennom obligatorisk bevis. Jeg har god grunn til å tro at bransjen vil fortsette å jobbe med dette. I et 10 års perspektiv: - Obligatorisk sertifikat for alle. - Obligatorisk kurs. - Oppkjøring. - Pluss diverse påbyggningsenheter for høy fart, båtstørrelse, område osv. Og dette blir svindyrt. Vi får se. Når jeg tok lappen på bil, så måtte jeg vise sensor at jeg kunne kjøre bil, og at jeg kunne trafikkreglene. Og idag? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Eller kan det være så enkelt at: I påvente av avklaring rundt regelverket rundt pålagt båtførerbevis, som lenge lot vente på seg, har mange tatt påtførerprøven slik at de nå er ferdige med den. Så viser det seg at det blir satt en mer eller mindre merkelig grense for hvem reglene skal gjelde for, noe som medfører at de som er født før aktuelle dato ikke lenger er like stresset med å ta prøven. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oddes Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Alle venter på en gratis nett-løsning, som vel er den eneste måten å komme i mål med dette innen rimelig tid. Er ikke langt unna her. www.bfpr.no Bare 20 kr. Redigert 6.Mai.2009 av oddes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Min mening om saken: Ja, jeg synes båtførerprøven bør være slik den er i dag. Ikke forde det passer MEG utmerket, siden jeg er født før 1980, men rett og slett forde jeg husker selv åssen jeg var når jeg var yngre. Alle ferske båtførere som ikke har vært på sjøen alene før bsynes jeg bør ta en slikt prøve og bestå den. Alle kan fortøye og kaste dreggen, samt ro seg til land når motoren stopper.... men det er ett par andre ting jeg synes er viktigere. Nemmelig sikkerhet. Førstehjelpskurs samt litt opplæring i hva som faktisk kan gå galt når man er på vannet. Har mistet en kammerat for noen år siden som døde momentant da han kjørte rett på et skjær i meget høy fart. Dette var en person som hadde jobbet med båter hele livet og som var sjøvant til tusen. Jeg mener at moral er det viktigste på sjøen. Det jeg mener er det viktigste og kunne på sjøen i dag: 1. Lær og tolke/lese ett sjøkart. (dette bør også være ett obligatorisk reisefølge i båten. bør bli påbudt) 2. grunnleggende opplæring av kartplotter. (ja... tidene forandrer seg også på sjøen) 3. Førstehjelpskurs. 4. Grunnleggende kunnskap om de viktigste stakene. rød/grønn etc. 5. oppførsel. Oppfører du deg ikke skikkelig, så blir man uansett ingen god båtfører. Jeg har lest båtførerprøven-boka flere ganger (har ikke tatt prøven) og mener det er mye som står der som ikke bør være obligatorisk for gud og hvermann. Man trenger ikke kunne ørten forskjellige knuter. Man trenger ikke å kunne forskjellen på en totakter og firetakter rent teknisk. Jeg har selv ikke tatt prøven, og kommer heller ikke til å gjøre det, før jeg blir pålagt å gjøre det. Jeg ser ikke på meg selv som en utmerket og ufeilbar kaptein på sjøen, men jeg klarer og lese ett sjøkart, jeg har tatt førstehjelpskurset (offshore), jeg vet at jeg innen kort tid klarer og beherske en kartplotter utemmerket, og jeg vet fra tidligere at det er viktig og kunne oppføre seg på sjøen. I trafikken så kan jeg irritere meg grønn noenganger på "gamle kjærringer" som ikke tør og kjøre ut i rundkjøringen før den er helt fri for biler. Men på sjøen så er jeg liksom i ett helt annen modus. Rart det der... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
nimbuster Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Akkurat der kan jeg være enig med deg....at svært mange kommer i et annet modus når man kommer på sjøen. Da gjelder ikke fartsgrenser eller promillelover, ei heller hensyn...bare man ha en farkost kan man rase utpå. Enig også i at en god del av stoffet som en finner i de bøkene som pensum bygger på er utenfor det som bør være obligatorisk. Tiden er overmoden for en revisjon av pensum. Det kommer....men når vites ikke. Håper bare erfarne båtbrukere blir tatt med på råd, for å få silet ut alt det rare papirflytterne og byråkratene kan finne på. Det eneste som kan få ungdommen til å ta beviset, er foreldrenes krav om dette...for å i det hele tatt få lov til å bruke båten. Skjønt, de mellom 18 og 30 år gjør vel som de vil likevel...? Og, sjansen for å bli stoppet, eller tatt uten båtførerbevis er så mikroskopisk at den sjansen tas. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Men statistikken sier jo at halvparten så mange har tatt prøven i år som i samme periode i fjor.Så hva er vitsen med obligatorisk når frivillig funker dobbelt så bra? Det kan vel være at mange av de ungdommene som ferdes på sjøen har tatt prøven allerede? Statistikken din fortelle ikke så mye om hvor mange personer det gjelder, bare at det var dobbelt så mange som tok kurset i fjor sammenlignet med i år. Sitér dette innlegget Link to post
simon-v-max Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Jeg er 14 år, skal jeg ta det nå, eller skal jeg vente til det kansje kommer en løsning til dette på nettet? Jeg må nok få moren min til å ta det ja... :P Jeg er enig med SEILAREN i at ungdom burde ta prøven... Jeg er jo ungdom selv, og kjører en del båt. Jeg ser mange ungdommer som kunne fått vite konsekvensene for kjøringen deres... Men voksne burde også bli litt mer obs på reglene. De kan ha en tendens til å tøffe seg litt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Moren min sa: "Du skal ikke sette ditt lys under en skjeppe". Jeg har egentilg aldrig skjønt dette utsagnet. Men det betyr vel mer eller mindre, har du et vett (intelligens), ikke skjul det for verdenen. Pretansiøse saker dette her. Forholdet er imidlertid, etter 50 år på sjøen, kan 14-åringiner har plaget meg. Men de er tilsnakkendes. Foreldrenederes derimot, ikke motakelige for fornuft. Det leder meg mot at vi sliter med en årsklasse født i 50- og seksitårene som savner resiptorer i hjernene sine om hvilke skader de påfører omgivelsene ved uvettig bruk av energi (båter, griller, bikkjer, fyll etc.), de er dopet på en eller annen måte. Så Simon, ta det nå. Egentlig så handler ferdsel på sjøen om folkeskikk, navigasjon og en bit meterologi. Det å kunne forutsi været er interessante saker, prøv selv! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg er 14 år, skal jeg ta det nå, eller skal jeg vente til det kansje kommer en løsning til dette på nettet?Jeg må nok få moren min til å ta det ja... :P I Baatskolen POSEIDON har vi hatt usedvanlig mange unge deltagere på båtførerkursene denne våren - faktisk også flere som kom sammen med sin mor og noen sammen med sin far Interessen har vært så stor at vi faktisk må sette opp ekstra kurs i juni - da vi egentlig hadde planlagt å ha båtferie.... Det blir båtplassens "Penny", vår yngste instruktør, som kommer til å kjøre disse kursene; ett på engelsk og ett på norsk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.