Jump to content

Hvor mange er plaget av andres hekkbølger.

Ben Sin

Hekkbølgepollen  

350 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg ser at det per nuh... er grovt en tredel av de som har stemt som svarer at de ikke plages av hekkbølger og ikke lar dette ødelegge båthyggen deres. Høres flott ut det folkens at dere både er så sindige og rolige mennesker og viser storsinn. Vel det lar seg kanskje gjøre i mange av tilfellene selv når store hekkbølger kommer rullende. Men i en del tilfeller er dette tilnærmet umulig!

Jeg er selv blant de som har "trailbare båter". Den største, en Skibsplast 655, sjøsettes 3 til 4 ganger og trekkes 3 til 4 ganger hver sesong. Omtrent det samme gjelder vel de mindre båtene mine, men med de varierer det en del mer. Det er påfallende hvor ofte jeg har opplevd at folk ikke tar hensyn i det hele tatt til at noen står i sjøsettingsrampen midt i prosessen med å sjøsette eller trekke båten sin :headbang: De verste situasjonene har jeg faktisk ikke erfart ved ramper ute i sjøen, men snarere under sjøsetting fra rampe i Nidelva i Trondheim. Under den verste episoden slo jeg meg kraftig samt at båten fikk plastskader i baugen på grunn av en som plutselig bestemte seg for å pløye seg opp i plan rett utenfor oss inne i elveløpet (5 knops grense!). Jeg var inne på tanken å anmelde vedkommende, men var nok "dumsnill" og viste "storsinn" :giggle: Har forøvrig sett flere andre lide samme skjebne mens jeg har ventet på tur ved sjøsettingsrampen i Nidelva.

Men moralen er vel kanskje at man skal prøve å ikke la seg irritere (for det bare ødelegger bare enda mer for en selv) og heller i grove tilfeller anmelde de som lager faenskapet (ødelegge for dem i stedet :yesnod: )

når vi legger oss i uthavn så planlegger vi litt hvordan vi blir liggende og slikt skjer da så uhyre skjelden at det ikke er til å bry seg om , jeg har ihvertfall aldri opplevd noe slikt

Selvfølgelig,etter over nær 30 år med båtliv,og etter å ha besøkt de fleste uthavner fra Fredrikstad til Mandal,og fra Gøteborg til Fredrikstad,så planlegger jeg sikkert ikke sågodt som noen andre .Sist gang dette skjedde var i Juli i fjor på svenskekysten i en "nesten " lukket uthavn.En ca.40 fots Windy lagde nesten katastrofe for 10-15 båter som lå etterhverandre langs fjellet.Noe tilsvarende skjeri snitt 1-2ganger i sesongen og det er 100% formye.Vi lever tydeligvis i 2 forskjellige verdener.

mvh

fem@il

Jeg lurer på hvor mange av de snaut 72% som plages av andres hekkbølger som plager andre jeg......... Jeg kan tippe et sted mellom 50 og 70 %. Må la det være igjen noen prosenter til de som klager på alt og alle.

Skal man bli bekymret over at en del medlemmer ønsker å skyte på andre? Eller er det helt normal oppførsel?

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Jeg har ikke så mange år i fritidsbåt på østlandet , kanskje 10år men jeg har faktisk ikke opplevd hekkbølger så kraftige at det noen gang har vært fare for at båten skulle skades , mye mulig at det har noe med at vi ligger baug inn mer enn vi ligger longside på berg eller kanskje vi har hatt utrolig flaks , ikke vet jeg men loven tilsier vel at når jeg nå har erklært at det ikke er noe problem så smeller det vel førstkommende helg :smiley:

Det er derfor jeg alltid passer på at masten vår er en meter forann eller bak båten vi ligger ved siden av :wink:

Helt enig,og sunn fornuft,men skulle være helt unødvendig å tenke på i de uthavner jeg sikter til og har opplevd.

I vår "hjemmehavn har man tilogmed forsøkt seilbåt/motorbåt annehver båtplass så langt det lar seg gjøre,nettop av hensyn til masse uvettig kjøring i elva i Fredrikstad.

mye mulig at det har noe med at vi ligger baug inn mer enn vi ligger longside på berg eller kanskje vi har hatt utrolig flaks ,

Ligger man for dregg med baug mot fjellet er risikoen stor for at dreggen slipper,og baugen skades i de tilfellene jeg sikter til.

Men heldigvis,de er i fåtall disse fjolsa,men de få fjollsa er det uansett 100% for mange av.

mvh

fem@il

Jeg har ikke så mange år i fritidsbåt på østlandet , kanskje 10år men jeg har faktisk ikke opplevd hekkbølger så kraftige at det noen gang har vært fare for at båten skulle skades , mye mulig at det har noe med at vi ligger baug inn mer enn vi ligger longside på berg eller kanskje vi har hatt utrolig flaks ,

Har ikke opplevd dette så mange ganger jeg heller at jeg synes det er rart om en del andre aldri har opplevd det. Jeg har eksempelvis aldri opplevd farlige eller plagsomt store hekkbølger når jeg har ligget i uthavn eller gjestehavn. Men jeg har opplevd det 2 ganger når båten har ligget på plassen sin i Nidelva (Tr.h) samt flere ganger under trekking eller sjøsetting av båt fra rampe som nevnt i mitt forrige innlegg. Har tatt flere bilder (både med mobilkameraet og speilrefleksen) av båter langt inne i 5-knopsonen som enten fyker forbi i plan eller som graver stoOOre bølger ved å gå i hastigheter mellom 5 knop og plan.

Hvem kan si man aldri har blitt plaget av hekkbølger??? ingen. om men ikke sitter i så stor båt at det ikke merkes seff...

svaret ble ja, men at jeg ikke lar det gå ut over gleden med å være på vannet... HUSK FOLKENS DET ER IKKE ALLE FORUNDT Å VÆRE PÅ SJØEN

Min værste tur på sjøen må ha vært når offshore race var slutt i solofjord sist. Vi hadde en åpen 18 foter som ble rokka noe veldig rundt etterpå... måtte være tusenvis av båter som gikk på kryss og tvers... Værst var politiet(uten blålys), dem passerte maks 10 m fra baugen i fult pådrag inn mot aker brygge da jeg sto i baug å dro opp anker. jeg datt på ræva ned i båten... Vi lå 20 meter utenfor filipstad kontainerhavn. den var ikke bra...

Men damn for en opplevelse lell;)

så kos dere på sjøen.

Redigert av bullett (see edit history)

Hei

Ja jeg er plaget av hekkbølger når jeg er under fart. Jeg går ikke så fort ca 10 knopp og da blir jeg tatt igjen av mange båter. Det som plager meg er når båter som tar meg igjen i fjorden må gå helt inn på hekken og 10-15 meter ifra svinge ut og forbi slik at jeg ikke har mulighet til å ta bølgene på en grei måte.

Kan ikke skjønne at ikke andre båter kan holde litt avstand når en har hele fjorden å ta av.

Hilsen Smaapala

Det som plager meg er når båter som tar meg igjen i fjorden må gå helt inn på hekken og 10-15 meter ifra svinge ut og forbi slik at jeg ikke har mulighet til å ta bølgene på en grei måte.

Dette skjer hele tiden, og det kalles HENSYNSLØSHET!

Folk som ikke vet bedre, og ikke klarer å sette seg inn i hvordan det føles i en annen båt når man terroriserer andre på en slik måte som du nevner, de skulle ikke kjørt annet enn en trillebår! :smash:

Vi får håpe at det blir strengt å fare rundt på denne måten i fremtiden, og at de som blir tatt for overtredelser mister retten til å føre båt i gjerne 10år.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg er aldri bekymret for været når det kommer til båten, det er faktisk en av hekkbølgenes fordel. Jeg må fortøye grundig grunnet grisekjøring, jeg vil si at det er så ofte som hvert 30. minutt om sommeren der jeg har båten. Det er irriterende at man planer forbi 20 meter utenfor en marina...

På sjøen er det ikke nevneverdig til sjenanse...

Opplever ikke slikt jeg fem@il , når vi legger oss i uthavn så planlegger vi litt hvordan vi blir liggende og slikt skjer da så uhyre skjelden at det ikke er til å bry seg om

Skulle likt å vite hvor du fortøyer, for det stedet må være paradis på sjøen. :lol:

Hilsen som BW som svarte noe som hadde med en rifle å gjøre... :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

morsomt satt opp denne pollen. Jeg skulle svare nei på spørsmål 1 - men da må jeg også svare på spørsmål 2 - som forutsetter at jeg svarer ja på spørsmål 1 :rolleyes:

Nåvel - vi plages ikke stort av andres bølger. Har aldri gjort det heller - uansett båt vi har hatt. Til det er det for trivelig å være på sjøen. Men jeg har tilgode å oppleve de som snitter oss og lager store bølger - heldigvis. Fjorårets "surprise hekkbølge" var MS Bohus - vi traff helt uforberedt bølgene fra den ved Sekken i ca 25 knop. Det var på jomfruturen hjem - og da fant vi ut at båten var solid bygd.

I denne filmen kan det vurderes om våre hekkbølger er store. Selv synes jeg det ser ganske greit ut sammenlignet med andre båter av samme størrelse. Men det er ingen sovepute. Hos oss går gassen begge veier - og det er like enkelt å slakke av som å gi gass. Er jeg i tvil slakker jeg av til 6-7 knop - selvom det tar litt tid å ta båten ned fra plan - for drar jeg av for fort fyller jeg jolla med vann :eek: men heller ei jolle med vann enn problemer for andre. Særlig utkikk holdes for kajakker og mindre båter og ikke minst seilbåter som koseseiler med slakke seil i lite vind.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vannlinja på båten vår er ganske kort. Rundt 8 knop begynner vi å grave litt sjø. 6-7 knop gir små krusninger på vannet. Så må vi opp over 28 knop for å få så "små" bølger som på filmen. Har hendt at jeg har økt til toppfart når jeg passerer mindre båter/kajakker på relativt stor avstand for å lage mindre bølger enn om vi holder et par og tjue som vi ofte går i

Redigert av Bitteliten (see edit history)
morsomt satt opp denne pollen. Jeg skulle svare nei på spørsmål 1 - men da må jeg også svare på spørsmål 2 - som forutsetter at jeg svarer ja på spørsmål 1 :rolleyes:

Klager du på pollen??? :boxing: Svarer du nei på spørsmål 1, står det i teksten på spørsmål 2 at du skal svare siste alternativ. :yesnod: Etter det du skriver stemmer det også bra med hva du mener.

Jeg er fortsatt imponert av at hele 70 % plages av andres hekkbølger. Det vil si at en veldig stor gruppe plages av andres bølger, samtidig som man plager andre med sine egne. Ja ja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...