Ben Sin Startet 6.Mai.2009 Del på Facebook Startet 6.Mai.2009 Det går til enhver tid et par tråder om andres hekkbølger. Det er alltid andres, for vi lager jo ikke hekkbølger selv. Dette er en vitenskapelig undersøkelse for å finne ut en gang for alle hvor stort problemet er for baatplassens brukere. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Da har allerede en potensiell drapsmann svart. Hmmm. Hvem kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Det er alltid andres, for vi lager jo ikke hekkbølger selv. Riktig! Mine hekkbølger er aldri større enn at et lite barn i en 7-fot jolle blir skuffet av størrelsen på bølgene, dvs minimale bølger. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
moosewine Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Bølger er noe som henger sammen med båtliv. Selvfølgelig bør man vise hensyn i trange farvann, men jeg lar det ikke gå utover båtgleden at det kommer noen hekkbølger av og til. Sitér dette innlegget . Link to post
KenBjork Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 *snip*men jeg lar det ikke gå utover båtgleden at det kommer noen hekkbølger av og til. Samme her. Tar også hensyn og er bevist på mine hekkbølger. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
CB. Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 I det store og hele synes jeg folk stort sett er flinke til å ta hensyn. En god regel er gjerne ikke å legge seg mitt i leden samt å ta høyde for bølger ved fortøyning. Det å vise nok hensyn og titte akterover i ny og ned burde være en selvfølgelighet. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Spinnaker Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Nå er det over 70% på denne statestikken som plages, det sier vel det meste. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Superkul Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 (redigert) TAKK Østkyst Hustler OG DET VAR IKKE MEG SOM VILLE SKUTT UNDER VANNLINJA HVIS NOEN TRODDE DET jeg svarte sånn midt på begge - kansje di skjønner tegninga nå di som gir blaffen i andres ve og vel hadde tanken på og starte en poll om detta jeg også men fant ut at det var ganske stor motstand og mange kverulanter her dårlig med støtte her når man legger ut om noe over 70% er for og bare for pepper og galle Redigert 6.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
litt peiling Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 hekkbølger eller hekke i bølger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Jeg lar meg stort sett ikke plage av litt bølger. Men noen ganger er man uheldig og treffer noen som ikke helt har skjønt det, og hvis dette i tillegg skjer på et trangt sted har man gjerne hverken tid eller plass til å legge baugen i mot. Og da er det ikke fritt for at det kan komme en knyttneve i været... Ellers er det ikke alltid like kjekt å ha deplasementsbåt. Jeg har observert dette når vi ligger i gjestehavner: Det er jo alltid en del trafikk ut og inn med joller og denslags, som lager små forsiktige bølger. Vår båt (1,2m dyp) ruller så man må klamre seg fast ombord, mens planere og halvplanere ligger stille og bare duver litt like ved siden av. Så hvor mye man plages avhenger nok også litt av hvilken båttype man har selv har, og hvordan denne takler sidesjø. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjetil1 Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Nei, jeg plages ikke. Jeg ligger alltid i 11-13 knop med baugen max opptiltet og pløyer vekk bølgene ... Joda, fra spøk til revolver. Det er plagsomt av og til. Men det er verre med autopilot-kapteiner av typen med halvplaner på full trøe, rett fram til der de skal, mens de er nedenunder og lager kaffe... For det er jo bare de som er på sjøen, og de treffer aldri noen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
trikkern Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Under fart plager ikke andres hekkbølger meg. Plagsomt kan det derimot være når man ligger fortøyd og noen brauter seg forbi i halvplan. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 (redigert) Hekkbølger bryr jeg meg overhodet ikke om , sjø er bølger eller den er flat som parkett , er vel samma det ? Redigert 6.Mai.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Hekkbølger irriterer litt når jeg tar de igjen og må passere de. Man hører en ujevn plaskende lyd forfra når man innhenter bølger. Pleier å legge meg så nære mulig der hekkbølgene kommer fra når jeg passerer, så jeg får se hvor de kommer fra. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
rag Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Hei Når jeg er ut med båten bekymrer det meg overhode ikke. Dette på tross av at fiskerioppsynets båter to ganger har passert på kloss hold mens jeg fisket, med det resultat at jeg ble kastet omkring på dørken. Men i det siste er det en av hurtigbåtskipperne i Tromsø som har lagt seg til en uvane med å sette opp farten før han passerer båthavna vår. Finner stadig knuste glass i oppvasken og i skap. Dette irriterer meg litt. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 (redigert) Synes det er utidig med de som skal pløye seg frem innaskjærs i trange, trafikkerte farvann, og de som ikke klarer å holde avstand når de passerer andre båter. Spesielt trivelig med "kompisgjenger" på rekke som ikke klarer å passere på samme side engang. Videre synes jeg det er klare tegn på tom skalle når man ikke slakker ned til minimal hekksjø når man kommer på båter som har lagt til ved øyer utenfor hovedled. Redigert 6.Mai.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 har vel egentlig ikke lov til å klage, for mine hekkbølger overgår det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Hei . Finner stadig knuste glass i oppvasken og i skap. Dette irriterer meg litt. Ragnar Kjøp plast Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Lar meg sjelden irritere av slikt med mindre det er hasardiøs kjøring i svært trange farvann hvor tillatt hastighet gjerne er rundt 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
CostaLita Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 (redigert) Har i grunnen berre vore plaga av hekkbølger ein gong - det var i fjor sommar. Her kjem den historia: Me var på veg sørover frå Hernar i Øygarden. Det var havblikk og nydeleg ver. Me hadde peiling babord av ein stake som markerte ein grunne. Eg førte vår gamle Saga27, svigerfar kom bak i luffetempo med sin NB840. Bak oss såg eg skyssbåten, ein katamaran, hala innpå. Då me hadde 30-40 meter att til staken slakka skyssbåten ned og køyrde forbi svigerfar. På styrbord side. Men så ga han på igjen, heilt sikkert for å koma forbi meg før grunna. Alt dette fortsatt mellom oss og grunna. Hekkbølga slo den stakkars Saga-en vår heilt over på sida. Alt laust flagra vegg i mellom, og svigers såg både ror og propell på båten vår høgt oppe i lause lufta. Heldigvis er Saga-en rimeleg stødig, så me havna tilbake på rett kjøl att. Men eg skulle likt å ta ein prat med skipparen på den skyssbåten Redigert 7.Mai.2009 av CostaLita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Jeg irriterer meg innimelleom over andres hekkbølger. kanskje fordi jeg er så bevist på å ikke lage utidige bølger for andre. Til tross for det, må jeg bare innrømme at jeg har syndet noen ganger selv..... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 (redigert) både ror og propell på båten vår høgt oppe i lause lufta. Heldigvis er Saga-en rimeleg stødig Får ikke denne historien å henge helt sammen , høres ut som dere nesten veltet og så stødig i samme setningen Redigert 7.Mai.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 (redigert) Hekkbølger bryr jeg meg overhodet ikke om , sjø er bølger eller den er flat som parkett , er vel samma det ? Når man en rekke ganger opplever man ligger langs med fjellet i uthavn(ikke i leden),gjerne med en seilkompis eller 2 utapå,og skrog holder på å bli slått i filler mot fjellet tross 6-7 store fendere,og salingshorn som "nesten" slår i hverandre med fare for rigghavari,da vil nok noen og enhver bry seg om hekkbølger og farta på de hensynsløse idiotene som forårsaker dette.De er heldigvis i fåtall,men allikevel altfor mange. Har forøverig begynt å ta bilde,når jeg aner at noe er på gang,og anmeldelse sitter løst,dersom tegn til skade. mvh fem@il Redigert 7.Mai.2009 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Opplever ikke slikt jeg fem@il , når vi legger oss i uthavn så planlegger vi litt hvordan vi blir liggende og slikt skjer da så uhyre skjelden at det ikke er til å bry seg om , jeg har ihvertfall aldri opplevd noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.