Jump to content

Hvilken stålpropell til Yamaha 40 hk ?


JoniZ

Recommended Posts

Tingen er den at hvis du kjører med for lavt turtall, sliter du ut motoren fortere. Turteller er lurt, da turtallet vil stige med ca 3-400 rpm for hver tomme du går ned i str, og selvfølgelig synke om du går motsatt vei.

 

Størrelsen du har står stemplet på den propellen som står på nå. Står på formen 13 1/2 x 17 f.eks. Første tall er stigning og siste er tommer.

Link to post

Du må nesten vite hva slags turtall du oppnår med dagens propell på din båt. Antar maks anbefalt turtall på en slik motor ligger mellom 4500-5500.

Når du skal finne ut hva slags propell du skal velge må du teste båten med "normal" last. Da bør du ha opp mot maks turtall ved bånn gass.

 

Du kan kjøpe en Tiny Tach for å måle turtallet(ligger masse tilsalgs på ebay). Dette er et lite instrument hvor du bare tvinner en kabel rundt en av pluggledningene.

 

Til sammenligning har jeg har en 1994 Mariner 40 på en Terhi 415Nova. Motoren er hevet noe slik at "kavitasjonsplata" er ca 2 cm over bunn. Jeg testet en Ballistic 10,1/8x 13 og med den fikk jeg nesten 6000rpm altså noe for høyt. Har nå byttet til en Yamaha Black stainless på 10,1/4x15. Har ikke testet enda, men regner med jeg da kommer innenfor anbefalt turtallsområde

Link to post

Hvis du tar av propellen så står nok dimensjonen i bosset (navet) på den. Sikkert noe sånt som 10 3/4 x 13.

Stål propellene i den størrelsen har oftest 10.5" i diameter.

Vil tro at 13" stigning vil være sånn ca passe, men for å vite sikkert må man måle turtallet, skal være mellom 5000 og 5500, helst nærmere 5500.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal skru av og sjekke propellen i morgen. Er det vanskelig ? Og skal få kjøpt en turteller å montere i båten. Er en rimelig lett båt ( Fletcher arrow 14 fot). Standar propellen fungerer den, men det er slitasje på den, og når jeg først skal kjøpe en ny, så kan det likesågodt være en propp som øker hastigheten.

img0415l.jpg

 

mvh Jon Einar

Link to post

Skal få innstallert turteller i helga. Men, her kommer vel problemet igjen.. Jeg har ikke el start på motoren, så da får jeg ikke koblet opp mot batteri om jeg ikke setter inn spenningsregulator i motoren (kan få 6-8ampere ca da). Og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få satt inn det !? :crazy:

Tenker at hvis jeg setter inn et frittstående batteri så vil det sannsyneligvis ikke ta lang tid før et batteri med komponenter som musikkannlegg, turteller og lanterne bli tomt ? Hva anbefales ?

 

Jeje, hadde sluppet dette problemet om motoren hadde hatt el start ... Hmm

img0415l.jpg

 

mvh Jon Einar

Link to post
Skal skru av og sjekke propellen i morgen. Er det vanskelig ?
Har du prøvd nå?

Det er ikke vanskelig. motor i gear -tenning av/dødmannsknapp ute -1 splint ut- mutter av - dra det ut

Bare følg med på hvilke deler som sitter hvor.

Det sitter et avstandsstykke bak propellen som helst skal riktig på igjen. Er ikke bestandig det følger med.

 

Når du først har propellen av smører du propellakselen med propellakselfett.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har fått det til ja. Men har tenkt litt, og propellen er i og for seg ok, har ikke mye penger å rutte med etter at jeg har kjøpt meg en ny båthenger så det får vente. Kanskje neste år ;)
Du sa den var slitt.

Hva mente du med det?

Er det hakk i den?

 

Husk at det kan bli mye dyrere å vente hvis det er ubalanse i den.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...