Jump to content

Perkins T6.354.4, mangler 200-300 omdr.


litt peiling

Recommended Posts

Turtall på perkins T6.354.4 217hk v/2600 omdr. Jeg mangler 200-300 omdr/min, hva gjør det med farta og få de siste omdr?

Er det riktig at denne motor skal ha 2600 på topp? og ca 2400 på marsfart? Eller skal den ha 2600 på marsfart og 2800 på fullt<+

Link to post
  • 4 uker senere...

Mangler fortsatt turtall :cryin:

Max turtall er 2200-2300 (skal være 2600)omdr/min

Mars i 2050-2100 (skal være 2300)omdr/min

Propellen er blitt slipt 1,4" i stigning på winrace, uten at det ga så mye som "10" omdr/min :crazy:

Link to post

Nå har du "høvlet" av propellen din som mest sansynlig ikkje var problemet (dermed mysser du meir fart). Har du sjekket at du får maks utslag på hendelen på pumpa når du har gasshendelen på maks? Om du har hatt pumpa på service/overhaling, så kan det også hende at den ikkje er montert heilt rett, det skal ikkje mange 10/mm feil for at du mister kraft

Link to post

Jepp, gassen går helt ibånn. Skal prøve å skru litt på pumpa, men er rart at jeg har 5-6 knop mindre enn "han med samme motor, gir og båt med samme turtall :confused:

Slik det er nå..... går faktisk motoren "det" samme som forrige båt m/tamd 40b motor :crazy:

Link to post

Ikke "skru" før:

 

1) Drivstoffopptak er sjekket .... sil i opptaket kan være tett

2) Drivstofffilterbytte etter sjekk at de gir riktig flytmengde

3) Stengekran til drivstoff er helt åpen

4) Luftfilter bytte / er OK

5) ingen groe

 

begge båtene har selvsagt samme konfigurasjon og last.....

 

Deretter sjekker du propellen ....

 

Etter det så tar du en service på maskinen, dyser osv. .... hvor dieselpumpa sjekkes...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Nye opplysninger: Motoren har hatt full service på verksted i Grimstad. Ny turbo, dyse sjekk og justering, overhalling på dieselpumpa.

Alt er skiftet av anoder, filtre, olje osv.

Gir er nytt fra zf i 2004 (1,5:1) Propell Radice S8 19x22

Tankene er reingjorte i 2008.

Ingen synlige lekkasjer.

Båten er reingjort under og den er ny-bunnsmurt

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Ok.... regner med at maskinen er 100% da ... hva sier verkstedet at "no load" max RPM er ?

 

Regner med at de har sjekket dette etter en full service med dyser, ventiler, dieselpumpe osv....

 

Hvis du er satt opp til 2600 med belastning, så regner jeg med at du burde ha rundt 2750 ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Får iallefall 2800 omdr/min uten gir innkoblet.

Snakket med verkstedet på fredag, jeg holder til ca 30 mil fra de.

De sa det ikke skulle være noe problem å få opp de siste omdr. på motor.

Men hvorfor så forskjell i fart :confused: (begge har 2100 omdr/min: Jeg har ca 13-14 knop, og han andre har 18-19 knop)

Link to post

Er turteller kalibrert?? ... har du alternativ måte å sjekke turtallet på ... og kalibrere mot turteller...??? blir lett et par hundre RPM feil...

 

Jeg har ett sett mekaniske og to sett elektro mekaniske ... (mekaniske viser riktig) ... og vanskelig å få dem til å vise det samme...

 

Etter det, så hadde jeg begynt å undre på hvor samenlignbare maskinene og båtene virkelig er...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Nytter ikke å "skru på pumpa".... hvis du mister 600 RPM mellom fri og med belastning, så har du ett overbelastningsproblem ..... som kan være tilknyttet propellen...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Har du sjekket filteret / silen i opptaket fra tanken?

 

Du kan få max turtall i fri, men ikke under belastning...

 

Foklarer ikke hvorfor farten ikke er den samme, ved gitt turtall, som den andre båten... men det er muligens et annet problem som kan løses..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jeg formoder at motoren ikke ryker svart som følge av tette luftfilter eller dårlig turbo !!

 

Brennstoffpumpen er avhengig av et vist overtrykk på diesel tilførselen for at den skal kunne fungere optimalt.

 

Hvis du har muligheten til å montere et manometer på brennstoffpumpens tilførselsline så vil du kunne sjekk om pumpen får tilstrekkelig tilførsel av diesel.

Hvis trykket faller før du oppnår oppgitt maksturtall så har du et problem på tilførsel siden og bør konsenterere deg om den. Dvs. filter, fødepumpe, knekk på slange, eller andre restriksjoner.

 

Har du derimot fullt trykk uten å oppnå maks turtall så har du iallefall eliminert alle muligheter vedrørende diesel tilførselen, og du bør lete en annen plass, f.eks. selve brennstoff pumpe, propellvalg, etc.

 

Lykke til!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...