litt peiling Startet 6.Mai.2009 Del på Facebook Startet 6.Mai.2009 Turtall på perkins T6.354.4 217hk v/2600 omdr. Jeg mangler 200-300 omdr/min, hva gjør det med farta og få de siste omdr? Er det riktig at denne motor skal ha 2600 på topp? og ca 2400 på marsfart? Eller skal den ha 2600 på marsfart og 2800 på fullt<+ Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Fant svaret på en annen båtforum side Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Jasså vært på Hav gape siden nå da fy fy Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 nei.... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Å svaret var? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Mangler fortsatt turtall Max turtall er 2200-2300 (skal være 2600)omdr/min Mars i 2050-2100 (skal være 2300)omdr/min Propellen er blitt slipt 1,4" i stigning på winrace, uten at det ga så mye som "10" omdr/min Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Har samme motor som deg. I håndboka er det oppgitt 2400 som maks. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jeg har 217AHK, og da fikk jeg opplyst fra universal diesel som har levert motoren at den skal ha 2600 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Har du sjekket at turtelleren viser rett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ja, turteller ok;-) Har snakket med en med tilsvarende båt og motor nå ikveld. Han har 2600 omdr på fullt og marser i ca 2300. Han har også 5-6 knop mer både på fullt og på mars. Hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Nå har du "høvlet" av propellen din som mest sansynlig ikkje var problemet (dermed mysser du meir fart). Har du sjekket at du får maks utslag på hendelen på pumpa når du har gasshendelen på maks? Om du har hatt pumpa på service/overhaling, så kan det også hende at den ikkje er montert heilt rett, det skal ikkje mange 10/mm feil for at du mister kraft Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jepp, gassen går helt ibånn. Skal prøve å skru litt på pumpa, men er rart at jeg har 5-6 knop mindre enn "han med samme motor, gir og båt med samme turtall Slik det er nå..... går faktisk motoren "det" samme som forrige båt m/tamd 40b motor Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ikke "skru" før: 1) Drivstoffopptak er sjekket .... sil i opptaket kan være tett 2) Drivstofffilterbytte etter sjekk at de gir riktig flytmengde 3) Stengekran til drivstoff er helt åpen 4) Luftfilter bytte / er OK 5) ingen groe begge båtene har selvsagt samme konfigurasjon og last..... Deretter sjekker du propellen .... Etter det så tar du en service på maskinen, dyser osv. .... hvor dieselpumpa sjekkes... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) Nye opplysninger: Motoren har hatt full service på verksted i Grimstad. Ny turbo, dyse sjekk og justering, overhalling på dieselpumpa. Alt er skiftet av anoder, filtre, olje osv. Gir er nytt fra zf i 2004 (1,5:1) Propell Radice S8 19x22 Tankene er reingjorte i 2008. Ingen synlige lekkasjer. Båten er reingjort under og den er ny-bunnsmurt Redigert 1.Juni.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 ...... Propell Radice S8 19x22 OK hvilken propell har den andre båten? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 samme Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ok.... regner med at maskinen er 100% da ... hva sier verkstedet at "no load" max RPM er ? Regner med at de har sjekket dette etter en full service med dyser, ventiler, dieselpumpe osv.... Hvis du er satt opp til 2600 med belastning, så regner jeg med at du burde ha rundt 2750 ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Får iallefall 2800 omdr/min uten gir innkoblet. Snakket med verkstedet på fredag, jeg holder til ca 30 mil fra de. De sa det ikke skulle være noe problem å få opp de siste omdr. på motor. Men hvorfor så forskjell i fart (begge har 2100 omdr/min: Jeg har ca 13-14 knop, og han andre har 18-19 knop) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Og begge båtene har samme årstall med tanke på byggeår? Innredet på fabrikken begge to, eller? Nøyaktig samme vekt? Samme type gear og utveksling? Har den andre motoren vært skrudd på av en som ville ha mer fart? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Er turteller kalibrert?? ... har du alternativ måte å sjekke turtallet på ... og kalibrere mot turteller...??? blir lett et par hundre RPM feil... Jeg har ett sett mekaniske og to sett elektro mekaniske ... (mekaniske viser riktig) ... og vanskelig å få dem til å vise det samme... Etter det, så hadde jeg begynt å undre på hvor samenlignbare maskinene og båtene virkelig er... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Letteste er nok i la de som kan det fikse det. Koster litt, men..men Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Nytter ikke å "skru på pumpa".... hvis du mister 600 RPM mellom fri og med belastning, så har du ett overbelastningsproblem ..... som kan være tilknyttet propellen... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Båt: scand 29baltic, motor:T6 354.4M 220hk, gir: Hurt ZF HSW 630 H1(1,51:), propell: radice S8 19x22 luftfilter ok, dieselfilter ok, ikke lekkasjer, ikke "falsk" luft.... Redigert 2.Juni.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Har du sjekket filteret / silen i opptaket fra tanken? Du kan få max turtall i fri, men ikke under belastning... Foklarer ikke hvorfor farten ikke er den samme, ved gitt turtall, som den andre båten... men det er muligens et annet problem som kan løses.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mateco Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Jeg formoder at motoren ikke ryker svart som følge av tette luftfilter eller dårlig turbo !! Brennstoffpumpen er avhengig av et vist overtrykk på diesel tilførselen for at den skal kunne fungere optimalt. Hvis du har muligheten til å montere et manometer på brennstoffpumpens tilførselsline så vil du kunne sjekk om pumpen får tilstrekkelig tilførsel av diesel. Hvis trykket faller før du oppnår oppgitt maksturtall så har du et problem på tilførsel siden og bør konsenterere deg om den. Dvs. filter, fødepumpe, knekk på slange, eller andre restriksjoner. Har du derimot fullt trykk uten å oppnå maks turtall så har du iallefall eliminert alle muligheter vedrørende diesel tilførselen, og du bør lete en annen plass, f.eks. selve brennstoff pumpe, propellvalg, etc. Lykke til!! Bjørn Redigert 3.Juni.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.