Jump to content

Perkins T6.354.4, mangler 200-300 omdr.

litt peiling

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Nå har du "høvlet" av propellen din som mest sansynlig ikkje var problemet (dermed mysser du meir fart). Har du sjekket at du får maks utslag på hendelen på pumpa når du har gasshendelen på maks? Om du har hatt pumpa på service/overhaling, så kan det også hende at den ikkje er montert heilt rett, det skal ikkje mange 10/mm feil for at du mister kraft

Ikke "skru" før:

1) Drivstoffopptak er sjekket .... sil i opptaket kan være tett

2) Drivstofffilterbytte etter sjekk at de gir riktig flytmengde

3) Stengekran til drivstoff er helt åpen

4) Luftfilter bytte / er OK

5) ingen groe

begge båtene har selvsagt samme konfigurasjon og last.....

Deretter sjekker du propellen ....

Etter det så tar du en service på maskinen, dyser osv. .... hvor dieselpumpa sjekkes...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Svart (redigert)

Nye opplysninger: Motoren har hatt full service på verksted i Grimstad. Ny turbo, dyse sjekk og justering, overhalling på dieselpumpa.

Alt er skiftet av anoder, filtre, olje osv.

Gir er nytt fra zf i 2004 (1,5:1) Propell Radice S8 19x22

Tankene er reingjorte i 2008.

Ingen synlige lekkasjer.

Båten er reingjort under og den er ny-bunnsmurt

Redigert av litt peiling (see edit history)

Ok.... regner med at maskinen er 100% da ... hva sier verkstedet at "no load" max RPM er ?

Regner med at de har sjekket dette etter en full service med dyser, ventiler, dieselpumpe osv....

Hvis du er satt opp til 2600 med belastning, så regner jeg med at du burde ha rundt 2750 ...

Får iallefall 2800 omdr/min uten gir innkoblet.

Snakket med verkstedet på fredag, jeg holder til ca 30 mil fra de.

De sa det ikke skulle være noe problem å få opp de siste omdr. på motor.

Men hvorfor så forskjell i fart :confused: (begge har 2100 omdr/min: Jeg har ca 13-14 knop, og han andre har 18-19 knop)

Er turteller kalibrert?? ... har du alternativ måte å sjekke turtallet på ... og kalibrere mot turteller...??? blir lett et par hundre RPM feil...

Jeg har ett sett mekaniske og to sett elektro mekaniske ... (mekaniske viser riktig) ... og vanskelig å få dem til å vise det samme...

Etter det, så hadde jeg begynt å undre på hvor samenlignbare maskinene og båtene virkelig er...

Har du sjekket filteret / silen i opptaket fra tanken?

Du kan få max turtall i fri, men ikke under belastning...

Foklarer ikke hvorfor farten ikke er den samme, ved gitt turtall, som den andre båten... men det er muligens et annet problem som kan løses..

Jeg formoder at motoren ikke ryker svart som følge av tette luftfilter eller dårlig turbo !!

Brennstoffpumpen er avhengig av et vist overtrykk på diesel tilførselen for at den skal kunne fungere optimalt.

Hvis du har muligheten til å montere et manometer på brennstoffpumpens tilførselsline så vil du kunne sjekk om pumpen får tilstrekkelig tilførsel av diesel.

Hvis trykket faller før du oppnår oppgitt maksturtall så har du et problem på tilførsel siden og bør konsenterere deg om den. Dvs. filter, fødepumpe, knekk på slange, eller andre restriksjoner.

Har du derimot fullt trykk uten å oppnå maks turtall så har du iallefall eliminert alle muligheter vedrørende diesel tilførselen, og du bør lete en annen plass, f.eks. selve brennstoff pumpe, propellvalg, etc.

Lykke til!!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...