litt peiling Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Etter en ok helg på sjøen, har jeg litt mer info. Snakket med perkins mekaniker på fredag, han skal se på problemet til uka. Men han ba meg prøve å skru på pumpa, og det ble gjort 5 runder på skruen. Det hjalp ingen ting Ikke forskjell i turtall, fart, røyk eller noe annet Høres ut som om ikke motor får "fullt trøkk", men går pent, reint og javnt. Er propellen for tung Er det mulig at det kan skille 5-6 knop på 2 identiske båter med samme motor,propell og gir (og utveksling) i samme turtall Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Det må da være fullstendig umulig Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
litt peiling Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 det tror jeg å, nemlig Men hvordan høres det ut: Scand 29 baltic (4500kg inkl fuel/vann), perkins 220hk, zf gir 1,51:1(ca 650 kg), fart max 16 knop, radice S8 19x22 2000 omdr = 12 knop 2100 " = 14 " 2200 " = 16 " Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Kan delvis tett stigerør eller sil i stigerøret føre til redusert motorkraft - ser ut som motor går normalt, men det må jo mangle "power i den" Oppnår man samme turtall, men dårligere kraft viss redusert diesel - skrudde opp skrue på dieselpumpa 5 omdr, uten at det hjalp på kraft, fart,turtall eller røyken (dette i samsvar med perkins mekaniker) Hvordan komme til dieseltankene på baltic`n uten å skru opp hele dørken m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Blås litt trykkluft inn i tanken fra innsugsiden.... det vil rengjøre silen midlertidig og bekrefte om opptaket er tilstoppet... Det eneste som det vil bekrefte er om du kan få max turall... Det blir nok ingen endring lavere nede... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
litt peiling Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Ingen som vet Høres det rikig ut med denne propell: Scand 29 baltic, perkins 220hk, zf HSW 630H1 (1,51:1), Radice S8 19x22 Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Er ikke noe kødd med eksosen da ? At det er grodde rør eller noe som har skjedd der ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Hvis du oppnår samme turtall, skal du også klare samme fart med identisk båt, propell og gearutveksling! Det er ikke noe å lure på engang! Så enten har du en annen utveksling på gearet, annen vekt/vektfordeling på turklar båt eller så er det fysiske forskjeller på skroget. Enten det, eller så oppgir en av dere feil max. fart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Merkelige greier som det forhåpentligvis dukker opp en naturlig forklaring på etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Har nå snakket med tidligere eiere (ikke han jeg kjøpte av...) av båten Tidligere eier av båten (2000-2007) bekreftet at båten nå er identisk med det oppsett båten hadde i han sin eieperiode Da gjorde båten på max mellom 2600-2700 omdr/min, og ca 21-22 knop marsjet fint i 17-19 knop (ca 2200 omdr) Han hadde opplevd samme problemet 2 ganger på 7 år. Det er dieseltilførselen, han skiftet da filtre og blåste gjennom slanger med trykkluft. Han ba eieren før meg om å rense opp i systemet, men jeg vet ikke om det er gjort Men greit å vite at båt/motor skal gjøre 22 knop og ha 2600 omdr Da blir det lettere å prøve å finne det som hindrer dieselen å komme frem i riktig mengde. Noen forslag Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Da er følgene gjort! sjekket luftfilter = ok tankene er rene = ok Fødepumpe = virker..... ok Sil og stigerør = ok dieselfilter skiftet Blåst reint i alle slanger, luftinger og koblinger = ok Ingen bedring Ryker ikke svart, noe den burde gjort viss den hadde fått diesel til 2600 omdr. Men klarer bare 2200 omdr. Skal prøve å knekke returslange i morgen, for å evt eliminere bort at en ventil henger/jukser Skal skru opp fødepumpe også, sjekke at det ikke ligger noe snusken`s der. Må være at den ikke får nok diesel!!! Får en mekaniker på båten i morgen tidlig, håper det ordner seg Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Er ikke kommet ett steg lengre Hadde diesel mekaniker i båten i dag. Fødepumpe er ok, vi blendet av retur diesel og enda røyk ikke motor på fullt pådrag Vi tok også diesel direkte fra 20 liters kanne, og fikk dermed eliminert bort at det er slanger eller luft eller tankene som er problemet. Men vi er kommet fram til at det er manko på diesel, som er problemet.... Men hvorfor får ikke maskinen nok føde Skal prøve å få lånt en dieselpumpe i morgen, for å eliminere bort at pumpa er feil... Viss det kommer diesel tilsvarende 2600 omdr, og jeg klarer bare 2200 omdr skulle jeg ha tepper lagt sjøen med svart røyk. Men det kommer ikke noe røyk. Forslag.......... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Nei, men følger interessert med på tråden for hvert nytt innlegg som blir skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Istedenfor å blende returen kan du ta å måle hva som kommer i retur, da vil du jo fort se hvor mye som kommer. Og ta tiden f.eks 1 minutt og mål, så vil du finne L pr. time. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
peso Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 kan problemet ligge i overføringen, at det er f.eks en defekt girkasse? Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Vi har i dag tatt ut dieselpumpe og dyser. Disse skal "nok engang sjekkes og justeres" Stoler ikke på forrige verkted som gjorde det. Dette fordi vi skrudde opp pumpa i dag, og i innløpet lå det bit av en gummipakning + at filter i pumpa var fullt av grums. Tror ikke verkstedet ville levert det slik, derfor tviler jeg på at de har overhalt pumpa (er kun gått 15 timer siden overhallingen) . Jeg tror de kun har kjørt pumpa i benk, og stillt pumpa på minimum av skalan. Og montert pumpa i båt, skrudd til fort hart slik at gummipakningen ble ødelagt. Det var dessuten brukt gjenngetape på dyserør muttrene. Litt av denne gjennetapen satt litt inn i mutter Ser flere mener at ikke retur skal gå innom filter igjen (CAV), men dette er jo nettopp for å fjerne luft. Luft går i toppen i filterhuset. Motor lufter seg selv på en måte. Viss ikke dette gir noe, da er det kun igjen fødepumpe. Men den ser ut til å virke bra Trøsten er at båten/motor funger bra, selv uten 300 omdr og 7 ekstra knop Vi marser da i 14 knop, raskere enn å ro.... Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Dyserne er prøvd. De var justert på å gi 200bar, men skal gi 215bar. Tror ikke dette har spesiell betydning, men er nå iallefall justert riktig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Det er vanlig at dysene setter seg litt etter montering. Derfor justerer man dem ofte til 10-15 bar over det det skal være. Men du vil uansett neppe merke forskjell på 200 og 215 bar. Uansett så er det greit å vite at de er testet og OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg formoder at motoren ikke ryker svart som følge av tette luftfilter eller dårlig turbo !! Brennstoffpumpen er avhengig av et vist overtrykk på diesel tilførselen for at den skal kunne fungere optimalt. Hvis du har muligheten til å montere et manometer på brennstoffpumpens tilførselsline så vil du kunne sjekk om pumpen får tilstrekkelig tilførsel av diesel. Hvis trykket faller før du oppnår oppgitt maksturtall så har du et problem på tilførsel siden og bør konsenterere deg om den. Dvs. filter, fødepumpe, knekk på slange, eller andre restriksjoner. Har du derimot fullt trykk uten å oppnå maks turtall så har du iallefall eliminert alle muligheter vedrørende diesel tilførselen, og du bør lete en annen plass, f.eks. selve brennstoff pumpe, propellvalg, etc. Lykke til!! Bjørn Heisann! Jeg gjentar mitt tidligere svar! Hvis du ikke har tilstrekkelig diesel fødetrykk så vil motoren ikke yte sitt optimale. Sjekk trykket på dieselen til brennstoff puimpen. Vanligvis så er der en overløpsventil i dieselkretsen som åpner ved et gitt trykk og som tilbakefører overflødig diesel tilbake til tanken. Denne har til oppgave å opprettholde et jevnt fødetrykk til dieselpumpen. Kan det være at denne feiler?? Brukket fjær ?? Feil justert?? Eller henger?? Men uansett, et manometer på tilførsel til pumpen vil kunne gi deg svaret!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
litt peiling Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Nå er følgende gjort: Dieselpumpa er overhalt, skiftet mengde plater i pumpa. Skiftet til Racorfilter 170l/t. Vi fikk opp turtallet med 250 omdr/min og ca 3-4 knop. Skal skifte til større mengdeplater til høsten, de hadde ikke de vi skulle ha (må bestilles fra england). Skal ta ut ca 10% mer av pumpa, iflg. Minge diesel i Trøgstad. Og da har vi nok de siste 150 omdr/min og de siste 2-3 knopa Nå har vi 2450 omdr/min og ca 18 knop. Med fulle vanntanker og dieseltanker (+ full septik ) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Endelig går båten som den skal 3/4 fulle dieseltanker og vanntanker + full feriepakning til 4 vokse personer. Toppturtall 2650 omdr/min og 22,5 knop Marsjer i 2400 omdr/min , 17,5 - 19 knop. Da er jeg fornøyd med Baltic`n min Det hjalp å skru opp pumpa 10% i dieselmengde/ skifte mengdeplater og skiftet til Racor filter 170l/t. Motoren går helt flott, ikke mere røyk ved oppstart heller Så da kan vel dette sees som oppklart Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Flott at du fant ut av problemene. Sitér dette innlegget Link to post
8762 Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 hei. jeg har samme motoren, den har 2850 på max kjør. masjer med 2200-2600-, er det noe som kan hjelpe meg med manifoil til Perkins T6.354.4. har en sprekk i eksosen, mister vann, hvor kan mann få kjøpt manifoil, er det noen som har en brukt å selge.. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 prøv finn.no eller universal diesel, lørenskog Sitér dette innlegget Link to post
8762 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 universal diese skulle ha 52500,- + moms for manefoil..det er ikke aktuelt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.