Jump to content

Perkins T6.354.4, mangler 200-300 omdr.


litt peiling

Recommended Posts

Etter en ok helg på sjøen, har jeg litt mer info.

Snakket med perkins mekaniker på fredag, han skal se på problemet til uka. Men han ba meg prøve å skru på pumpa, og det ble gjort 5 runder på skruen. Det hjalp ingen ting :eek: Ikke forskjell i turtall, fart, røyk eller noe annet :confused:

Høres ut som om ikke motor får "fullt trøkk", men går pent, reint og javnt. Er propellen for tung :confused:

Er det mulig at det kan skille 5-6 knop på 2 identiske båter med samme motor,propell og gir (og utveksling) i samme turtall :confused:

Link to post

Kan delvis tett stigerør eller sil i stigerøret føre til redusert motorkraft :confused:

- ser ut som motor går normalt, men det må jo mangle "power i den"

 

Oppnår man samme turtall, men dårligere kraft viss redusert diesel :confused:

- skrudde opp skrue på dieselpumpa 5 omdr, uten at det hjalp på kraft, fart,turtall eller røyken (dette i samsvar med perkins mekaniker)

 

Hvordan komme til dieseltankene på baltic`n uten å skru opp hele dørken m.m. :eek:

Link to post

Blås litt trykkluft inn i tanken fra innsugsiden.... det vil rengjøre silen midlertidig og bekrefte om opptaket er tilstoppet...

 

Det eneste som det vil bekrefte er om du kan få max turall... Det blir nok ingen endring lavere nede...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hvis du oppnår samme turtall, skal du også klare samme fart med identisk båt, propell og gearutveksling! Det er ikke noe å lure på engang! Så enten har du en annen utveksling på gearet, annen vekt/vektfordeling på turklar båt eller så er det fysiske forskjeller på skroget. Enten det, eller så oppgir en av dere feil max. fart... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har nå snakket med tidligere eiere (ikke han jeg kjøpte av...) av båten

Tidligere eier av båten (2000-2007) bekreftet at båten nå er identisk med det oppsett båten hadde i han sin eieperiode

Da gjorde båten på max mellom 2600-2700 omdr/min, og ca 21-22 knop

marsjet fint i 17-19 knop (ca 2200 omdr)

Han hadde opplevd samme problemet 2 ganger på 7 år. Det er dieseltilførselen, han skiftet da filtre og blåste gjennom slanger med trykkluft.

Han ba eieren før meg om å rense opp i systemet, men jeg vet ikke om det er gjort :eek:

Men greit å vite at båt/motor skal gjøre 22 knop og ha 2600 omdr :yesnod::yesnod::yesnod:

Da blir det lettere å prøve å finne det som hindrer dieselen å komme frem i riktig mengde.

Noen forslag :confused::confused::confused:

Link to post

Da er følgene gjort!

sjekket luftfilter = ok

tankene er rene = ok

Fødepumpe = virker..... ok

Sil og stigerør = ok

dieselfilter skiftet

Blåst reint i alle slanger, luftinger og koblinger = ok

 

Ingen bedring :headbang::headbang::headbang:

 

Ryker ikke svart, noe den burde gjort viss den hadde fått diesel til 2600 omdr. Men klarer bare 2200 omdr.

Skal prøve å knekke returslange i morgen, for å evt eliminere bort at en ventil henger/jukser

Skal skru opp fødepumpe også, sjekke at det ikke ligger noe snusken`s der.

 

Må være at den ikke får nok diesel!!!

Får en mekaniker på båten i morgen tidlig, håper det ordner seg :rolleyes:

Link to post

Er ikke kommet ett steg lengre :cryin::headbang:

Hadde diesel mekaniker i båten i dag. Fødepumpe er ok, vi blendet av retur diesel og enda røyk ikke motor på fullt pådrag :sad:

Vi tok også diesel direkte fra 20 liters kanne, og fikk dermed eliminert bort at det er slanger eller luft eller tankene som er problemet.

Men vi er kommet fram til at det er manko på diesel, som er problemet....

Men hvorfor får ikke maskinen nok føde :headbang::headbang::headbang:

Skal prøve å få lånt en dieselpumpe i morgen, for å eliminere bort at pumpa er feil...

Viss det kommer diesel tilsvarende 2600 omdr, og jeg klarer bare 2200 omdr skulle jeg ha tepper lagt sjøen med svart røyk. Men det kommer ikke noe røyk.

Forslag..........

Link to post

Vi har i dag tatt ut dieselpumpe og dyser. Disse skal "nok engang sjekkes og justeres" :sad: Stoler ikke på forrige verkted som gjorde det. Dette fordi vi skrudde opp pumpa i dag, og i innløpet lå det bit av en gummipakning + at filter i pumpa var fullt av grums. Tror ikke verkstedet ville levert det slik, derfor tviler jeg på at de har overhalt pumpa (er kun gått 15 timer siden overhallingen) . Jeg tror de kun har kjørt pumpa i benk, og stillt pumpa på minimum av skalan. Og montert pumpa i båt, skrudd til fort hart slik at gummipakningen ble ødelagt. Det var dessuten brukt gjenngetape på dyserør muttrene. Litt av denne gjennetapen satt litt inn i mutter :eek:

Ser flere mener at ikke retur skal gå innom filter igjen (CAV), men dette er jo nettopp for å fjerne luft. Luft går i toppen i filterhuset. Motor lufter seg selv på en måte.

Viss ikke dette gir noe, da er det kun igjen fødepumpe. Men den ser ut til å virke bra :yesnod:

Trøsten er at båten/motor funger bra, selv uten 300 omdr og 7 ekstra knop :flag:

Vi marser da i 14 knop, raskere enn å ro.... :sailing:

Link to post

Det er vanlig at dysene setter seg litt etter montering. Derfor justerer man dem ofte til 10-15 bar over det det skal være. Men du vil uansett neppe merke forskjell på 200 og 215 bar. Uansett så er det greit å vite at de er testet og OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  mateco skrev:
Jeg formoder at motoren ikke ryker svart som følge av tette luftfilter eller dårlig turbo !!

 

Brennstoffpumpen er avhengig av et vist overtrykk på diesel tilførselen for at den skal kunne fungere optimalt.

 

Hvis du har muligheten til å montere et manometer på brennstoffpumpens tilførselsline så vil du kunne sjekk om pumpen får tilstrekkelig tilførsel av diesel.

Hvis trykket faller før du oppnår oppgitt maksturtall så har du et problem på tilførsel siden og bør konsenterere deg om den. Dvs. filter, fødepumpe, knekk på slange, eller andre restriksjoner.

 

Har du derimot fullt trykk uten å oppnå maks turtall så har du iallefall eliminert alle muligheter vedrørende diesel tilførselen, og du bør lete en annen plass, f.eks. selve brennstoff pumpe, propellvalg, etc.

 

Lykke til!!

 

:sailing:

Bjørn

 

Heisann!

Jeg gjentar mitt tidligere svar!

Hvis du ikke har tilstrekkelig diesel fødetrykk så vil motoren ikke yte sitt optimale.

Sjekk trykket på dieselen til brennstoff puimpen.

Vanligvis så er der en overløpsventil i dieselkretsen som åpner ved et gitt trykk og som tilbakefører overflødig diesel tilbake til tanken. Denne har til oppgave å opprettholde et jevnt fødetrykk til dieselpumpen.

Kan det være at denne feiler?? Brukket fjær ?? Feil justert?? Eller henger?? Men uansett, et manometer på tilførsel til pumpen vil kunne gi deg svaret!!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Nå er følgende gjort: Dieselpumpa er overhalt, skiftet mengde plater i pumpa. Skiftet til Racorfilter 170l/t. Vi fikk opp turtallet med 250 omdr/min

og ca 3-4 knop. Skal skifte til større mengdeplater til høsten, de hadde ikke de vi skulle ha (må bestilles fra england). Skal ta ut ca 10% mer av pumpa, iflg. Minge diesel i Trøgstad.

Og da har vi nok de siste 150 omdr/min og de siste 2-3 knopa :wink:

Nå har vi 2450 omdr/min og ca 18 knop. Med fulle vanntanker og dieseltanker (+ full septik :puke: )

:flag:

Link to post

Endelig går båten som den skal :yesnod:

3/4 fulle dieseltanker og vanntanker + full feriepakning til 4 vokse personer.

Toppturtall 2650 omdr/min og 22,5 knop

Marsjer i 2400 omdr/min , 17,5 - 19 knop.

Da er jeg fornøyd med Baltic`n min :flag:

Det hjalp å skru opp pumpa 10% i dieselmengde/ skifte mengdeplater og skiftet til Racor filter 170l/t. Motoren går helt flott, ikke mere røyk ved oppstart heller :smiley:

Så da kan vel dette sees som oppklart :flag::cheers:

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...