Nils1 Startet 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2009 Driver å støvsuger markedet etter egnet brukt båthenger. Kjenner Tysse hengere godt - og ønsker primert det - men desse er sjelden vare Ser det er Tiki hengere for salg tid om annen - noen som kjenner dette merket ? Stabilitet - solid - stødig å kjøre med -- osv -- Fint om noen har synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har en Tiki BT700. Har brukt denne et par år, er tredje sesongen nå. Er veldig fornøyd med min henger ihvertfall. Er suveren bak bilen pga hjulgangen sitter langt bak. Den har også en enkel vugge midt på bak som gjør det lettere å ta opp og sette ut båten. Siderullene på støttene bak er litt for myke synes jeg. Står de for høyt blir de flate og da klarer man ikke å skyve av båten. Jeg tenkte å bytte ut mine med hjul. Men er ihvertfall veldig fornøyd. Du ser et bilde av den i filmen her Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Concorde Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Har og en 700,kjekt med høye lykter og at du kan bruke skjemene som stigtrinn,men hadde båten stående på den i 5 mnd. og da ble kjølrullene så deformert at de må byttes, her lurer jeg på om biltema sine ruller er noe bedre, noen med erfaring på det? Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg hadde den minste Tiki hengeren et par år. Kjøpte ny. Valget falt på den da den var den eneste med skikkelige dekk ( ikke trillebår hjul ) på de minste hengerene. Veldig stødig bak bilen. Den hadde i tillegg nesehjul inkl. i prisen ( betalte 6.500.- ny). Like også løsningen med faste skjermer i metal og høytsittende nummerskilt. Var meget godt forbøyd. Så ny ut etter to år. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har dårlig erfaring med hjullagrene på "trillebårhjulene" til Tiki. Jeg har ingen erfaring med Tiki-hengere med "ordentlige" hjul. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Brodern Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det er samme akslinger/lager som på en rekke andre tilhengere, bla Brenderup. Er det knorr de heter tro. Hengeren min har 13" felg Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Concorde Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Fint at en slipper å rygge hjula under vann ivertfall, og det er viktig at en spyler godt med ferskavann straks etter bruk Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Fint at en slipper å rygge hjula under vann ivertfall, --- Takker for alle innspill Lurer litt på det du skriver Alvine - er det forskjell på Tiki og andre merker her ? Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Har hatt båthenger som du måtte ta lysramma av før du rygger uti (Brenderup)og at skjermene ikke er til å trø på når en skal oppi båten. det finnes sikkert mange bra hengere, jeg er fornøyd med Tiki bare jeg får byttet kjølrullene så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har byttet ut vinsjen på min med en elektrisk. Ikke for at den som satt der var dårlig. Men for å slippe den fordømrade sveivinga. Dessuten er det lettere å ta opp båten når man har el vinsj. Da kan man guide båten opp på vugga mens man vinsjer. Og det er litt mer plundrete med manuell vinsj :) Og så blir jeg ikke helt ødelagt i skuldra (senebetennelse i begge to) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Concorde Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Kan du fortelle hva winsj du har og hvor du kjøpte den? hadde vært kjekt med bilde og Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg kjøpte den på europris for flere år siden. ga 500 kroner for den. Den koster vel det samma på Biltema og andre steder som har den. Fungerer veldig bra til dette bruket. Om man vil kan man sette ei batterikasse på draget til hengeren, men det følger med laaang kabel som er ihvertfall 8 meter. Og den rekker uten problemer frem til batteriet på en Suburban. Har også hatt et batteri baki bilen, men det trenger man ikke. Var på Jula i dag og så på lufthjul. De kosta 75kr for plastfelg, og 150 for metallfelg. Begge er kulelagret. Passer til 20mm aksel, og på hengeren er det 18mm. Så det er bare å kappe av et rør i passe tykkelse og fore ut, eller noe slik. Dette tenkte jeg å bruke på siderullene/støttene da jeg som nevnt over synes de er for myke og blir flate. Men skal se litt mer på dette. på bildet ser du vinsjen (selvfølgelig fremst på hengeren) Har ikke noe annet bilde i farta. Det følger også med sveiv, men det er dårlig festet og det er tungt å sveive, og det tar dobbelt så lang tid i forhold til den orginale. men bed litt strømm kan man nyte sola eller hva som helst, kanskje gjespe litt mens båten kommer opp helt av seg selv :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Concorde Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Smart! har et ledigt batteri som jeg kan ha baki opel comboen så det burde gå greit, blir konge i båthavna nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Har og en 700,kjekt med høye lykter og at du kan bruke skjemene som stigtrinn,men hadde båten stående på den i 5 mnd. og da ble kjølrullene så deformert at de må byttes, her lurer jeg på om biltema sine ruller er noe bedre, noen med erfaring på det? Biltema sine kjølruller må man holde seg langt vekke fra! Jeg monterte ei rulle som var ca 180mm bred og 50mm i ytterdiam på hengeren jeg hadde en 15 Selco på. Første gang båten ble trillet av og vinsjet på igjen ble rulla kløyvd i gummen og smuldret opp... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Concorde Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Takk for tipset, kommer nok til å dreie nye kjølruller i teflon el.lign. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Blir ikke det for hardt ? Synes jeg hører "knase-knase" når båten dras over disse Meninga med kjølruller er jo bla at de skal rulle av båten, og de skal jo slites (ikke første gangen da) slik at man ikke ødelegger kjølen. Men har man kjøljern under hele (noe som ikke er så lurt) vil det jo funke. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Nils1 Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Blir ikke det for hardt ? Men har man kjøljern under hele (noe som ikke er så lurt) vil det jo funke. Takker for alle innspill. Hvorfor ikke kjøljern un der hele Brodern? Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 : (Brodern @ 10.05.09 13:02) Blir ikke det for hardt ? Men har man kjøljern under hele (noe som ikke er så lurt) vil det jo funke. Kjøl"jernet" på min båt er av plast så det burde gå bra Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Du har ikke vurdert Tredal henger. Disse er etter min mening noe av det bedre pga at det er dempere og fjærer på hengeren slik at den er mye stødigere under kjøring. Båten tror jeg har det mye bedre på hengeren da du kan stroppe den skikkelig fast og all bevegelse skjer på hjulene til hengeren, og ikke på rullene el. noe som gjør at båten flytter på seg under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Tredal har jeg ikke tenkt på nei - skal sjekke de ut - gode poeng du kommer med her orjack Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Min far kjøpte åsså netopp en Tiki henger, den hentes til Torsdag. mener det var BT700 eller noe sånn den het, den er fpr båter opp til 18 fot og nyttelasten er på 570 kg om jeg husker rett. Vi håper jo at den er god :) godt og se at andre har positive ting og si om dem hvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Takker for alle innspill. Hvorfor ikke kjøljern un der hele Brodern? Hvis man har kjøljern (type tynn "list" som skrus i kjølen/skroget) og kjører hardt borti noe vil du risikere mange hull etter skruene som rives opp. Men ved lettere skraping beskytter det jo kjølen ihvertfall. Har sett båter som kun har det fremme. Så det beskytter når man trekker opp/kjører opp på en strand etc. Det selges noe som heter keelguard. Det er en bred plastsak som limes på. Har vurdert det på min egen båt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Nils1 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Da er loddet kastet. Takker for alle innspill og engasjement. Men det ble hverken Tiki eller Tredal -- men en Tysse 6257. Tysse Båthenger 6257 Den virker veldig solid - stødig og med kraftige rulle og selvjusterende støtter. En stor fordel var og at baugstøtten kan justeres både i lengderetning på hengeren -- i høyden ---og vinkel mot baugen. Så nå blir det spennende å se hvor tungt det er å sveive - eller om det blir el vinsj og Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Gratulerer med flott henger :) Den ser bra ut ja. Men ser at kjølrullene ikke kan justeres i lengde ? Det hadde vært en fordel, men ikke sikkert det er nødvendig på denne. Flott henger uansett :) Du får komme med en testrapport etterhvert :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
bindaling Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Så nå blir det spennende å se hvor tungt det er å sveive - eller om det blir el vinsj og Har erfart en liten detalj her - mulig det ikke er noen forskjell på denne hengeren, -men når jeg fyller hylsene på kjølrullene med grease/fett - så går det enda bedre... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.