pantzatt Startet 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2009 Har kjøpt skillerele som skal stå mellom forbruk og start. Dette er av typen som skal ha signal fra dynamo. Problemet er at jeg ikke vet hvor på dynamoen dette skal kobles. Motoren er en AQAD40A med 70amp dynamo. Kan noen hjelpe meg her??? Dynamo Rele Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 (redigert) Hva slags relee er det du skal koble inn ? Hva er det nederste bildet? Redigert 7.Mai.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har montert mitt skillerele på skottet i motorrommet. Ledningen som går fra dynamo til batteriet er flyttet over til den ene utgangen på på skillerelet. Deretter laget jeg en ny ledning fra dynamoen og til inngangen på skillereleet. Fra den andre utgangen på releet trakk jeg en ny ledning, som går til startbatteriet. Reelet virker slik at begge batteribankene får lading når motoren startes. Etter en stund faller ladestrømmen ned til under 3 A, og da koples startbatteriet i fra. Det er viktig at forbruksbatteriet får lading hele tiden, da det belastes hele tiden. Startbatteriet belastes bare under start. For å kople inn lading på begge batteri, etter at startbatteriet er koplet ut, må jeg ta ny start av motoren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gullfisk Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Beklager, så ikke at det stod rele på nederste bildet. skal hente fra D+ på dynamo til ene styreterminalen på releet, og den andre på releet til minus. Forøvrig synes jeg du skulle ha en ny kabelsko på den ene tykke kabelen på releet ditt, da den så dårlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Takker for tipset ... Kabelskoen skal byttes etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Hei arkmarin! Når du har et slikt skillerele, kan du da åha forskjellige batterier? Når du sier at releet slår over ved en ladestrøm på 3A vil det da si at startbatteriet er fulladet? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det beste er nok samme type batterier, men jeg har startbatteri fra biltema og forbruksbatterier fra Sønnak. Når ladestrømmen synker til 3A, så er det god grunn for å tro at startbatteriet er fulladet. Har funket ombord til meg i 22 år uten problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pantzatt Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 En annen fordel er at når man ligger på svai, tapper man ikke startbatteriet, kun forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Jeg har montert mitt skillerele på skottet i motorrommet. Ledningen som går fra dynamo til batteriet er flyttet over til den ene utgangen på på skillerelet. Deretter laget jeg en ny ledning fra dynamoen og til inngangen på skillereleet. Fra den andre utgangen på releet trakk jeg en ny ledning, som går til startbatteriet. Reelet virker slik at begge batteribankene får lading når motoren startes. Etter en stund faller ladestrømmen ned til under 3 A, og da koples startbatteriet i fra. Det er viktig at forbruksbatteriet får lading hele tiden, da det belastes hele tiden. Startbatteriet belastes bare under start. For å kople inn lading på begge batteri, etter at startbatteriet er koplet ut, må jeg ta ny start av motoren. Jeg må presisere at mitt laderele et av annet fabrikat enn ditt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.