Jump to content

Turbomotor i snekke...?


tjuagutt

Recommended Posts

En annen båtmodell, som er snekke(fortrenger), men ser ut som "cabincruicer" er Tresfjord 29.

Slikt åpenbart vrøvl må bare kommenteres.

Tresjord 29 er en av de bedre halvplanerere lagd, med sjøegenskaper som overgår det meste i denne

størrelse og type båter, konstruert av avdøde Jan Bjerke etter spesifikasjoner fra legendariske Sparkman & Stephens i USA.

Skulle jeg rundet Stadt'en i litt sjø ville jeg nok definitivt foretrukket Tresfjorden fremfor Joda baljen din. :giggle:

HER er en god artikkel om emnet skrogtyper, hvor blant annet Tresjord er nevnt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da jeg om trådstarter lurte på spørsmålet om det passer med en liten turbomotor i en plastsnekke på 25 fot,... og en Reder / Skipper som digger 7-8 knops båtlivet :yesnod:

 

Hvor tung er snekka? Er den overmotorisert? En turbo lager ikke mye lyd om den for mindre belastning, selv om motoren har høyt turtall.

Om motoren går med feks 2500 omdr med eller uten turbo blir vel ett fett for en som skal digge båtlivet i motorbåt? I ditt tilfelle hvilket turtall går motoren på ved 7,5 knop?

 

De fleste snekker med noenlunde ny motor går vel med 2500-3000 omdreininger på masjfart.

 

Når det gjelder koksing av turboen vet jeg veldig lite, noen som vet hvor mye en turbo kokser i forhold til andre ting på en motor. Som feks dieseldyser. Finnes det en tommelfingerregel for hvor lite hk, ev turtall man bruker av en turbomotor i forholdt til det som den yter før den kokser?

 

En annen ting jeg har lurt på, går turboen rundt ved tomgang? Og gjør den det, hva er det som driver den rundt, eksosen, eller innsuget? Spytter en motor ut mer eksos enn den suger inn luft ved tomgang?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen båtmodell, som er snekke(fortrenger), men ser ut som "cabincruicer" er Tresfjord 29. (Den har tverr hekk)

 

Nå må du ikke blande begrepene Kodvaag. Begrepet "Snekke" kjennetegnes av en båt med rund hekk. Det finnes selvfølgelig båter med rund hekk som ikke går under begrepet "Snekke" også, men Tresfjord 29 er definnitivt IKKE snekke. Tresfjord 29 har et halvplanerskrog, ikke et frortrengningsskrog. Tresfjord 28 derimot er en "Snekke" med frortrengningsskrog.

 

Båten din er også en "Snekke", men med halvplanerskrog. Begrepet "Cabincruiser" er langt mere vagt og kan i ytterste forstand benyttes om alle båter med cabin enten det er snekker, halvplanere eller helplanere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke blande...

 

Nå mangler det bare at jeg begynner å anbefale seilbåter med katamaranskrog for å gjøre forvirringen komplett... :lol:

 

Vet det du sa om Tresfjorden..grunnen til at jeg nevnte den, er at den er i riktig størrelse i forhold til trådstarters ønske, den går sakte, og er forholdsvis billig.

 

 

Kanskje trådstarter kan definere en max pris?

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tresfjorden har et flott skrog, men et "lite" problem. Når du kommer dit hvor aktecabin starter, så slutter dollbordet. Kan være litt kronglete når man skal bevege seg rundt båten ved f. eks. tillegging.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, om du kjøper med eller uten turbo, kjøp stor nok motor.

Bedre at du tar ut 50% av motoren eller 90%.

Støy en mye redusert ved 50% utnyttelse av motoren, behagelig motor lyd bare.

Selv har jeg Halco 29, med 155 hk Sabb/Ford, 21 på fult, marser fra 10-17 alt etter hva jeg vil.

Link to post
Share on other sites

Og så solgte du den flotte seilbåten til meg! :cryin:

Nå kan du angre. :lol:

Er kjempefornøyd med den!

 

 

Hei :flag:

 

Hyggelig å høre fra deg!

 

Ja jeg har hatt KJEMPE flaks og allerede fått båtplass i en forening i Drammen etter at jeg flyttet fra Ålesund i høst.

Jeg skulle SVÆRT gjerne fortsatt med seilbåt, men det går ikke der jeg har fått båtplass. ( pga. mastehøgde på skuta og alle broene og her i Drammen).

 

Men jeg liker ett båtliv med lav fart ( ...helst uten motorstøy da :sailing: , men man kan vist ikke alltid få i pose og sekk), og da er snekke et svært godt alernativ.

 

Det er bra du er fornøyd med min gamle seilbåt; "Tjuagutt".

Hva er navnet nå da?

Har du bilder?

Link to post
Share on other sites

HER er en god artikkel om emnet skrogtyper, hvor blant annet Tresjord er nevnt.

 

Hei Mix, takk skal du ha!

 

Dette var en veldig fin artikkel om 1/2 & helplanere.

Du skulle vel ikke ha artikkelen om desplasement båter å dele med oss også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...