Jump to content

Har noen tips til ungdoms-gummibåt?


Julico

Recommended Posts

Hei! Skal kjøpe en gummijolle (8-11 fot) men vet ikke hva jeg burde velge og hvordan motor den vil plane best mulig med. Og har dere noen erfaringer om hva som er best av aludørk, finerdørk og opplåsbar dørk? :smiley: Vil ha en båt som jeg kan komme meg relativt fort frem med. Kommer nok til å kjøre mest innaskjærs. Og den må komme fort i plan med bare meg(ca. 70 kg) helt bak i båten. Kommer som regel til å kjøre alene, eller med 1-2 andre også med. :tongue: Hvilken båt og motor tror dere jeg vil ha mest glede av? (har ikke altfor mye å bruke, men vil kjøpe alt nytt). takknemlig for svar! :lol:

Redigert av Julico (see edit history)
Link to post

Hei,

jeg hadde kjøpt en liten RIB eller gummibåt med finerdørk. Ligger sikkert noen av disse på finn eller autodb.

 

De fleste båtene har en anbefalt motor str.

 

Du blir nok fornøyd uansett hva du velger, valget av leverandør faller jo naturlig på hvor mye $$$ du vil legge i.

Link to post

Jeg kjøpte nylig en Suzumar RIB på 310 cm for kun 12900,- med dobbelt bunn - den kostet vel 10900 eller noe slikt med enkelt bunn. Dette er standard prisen hos Oslo Marinseservice eller hva de nå heter. Det virker til å være en veldig kurrant jolle med inntil 15 hk motor. ferdig fester til daviter, og ferdig fester til styrekonsoll om man skulle ønske det.

Link to post
  DACAPO-9000-HT skrev:
87_1153362314.jpg

 

 

Dette er båten du burdte ha... helt utrolig ligger som på skinner,,, og kan ha intil 30 hk på,,, kjempe båt/RIB 11 fot

 

Har en 9,9 hk da gjør den 29 knop, satt på trim kam så det er ca 15 hk,,, meget stødig og kjekk båt.

 

 

29 knop ????? Målt med gps ?

img0415l.jpg

 

mvh Jon Einar

Link to post

Men viss jeg f.eks. kjøper en aquaquick Ms 300 med 9.8 eller 8 hk tohatsu vil den plane viss jeg sitter helt bak på en eventuell lufttofte å styrer med pinnen, eller vill den bare ligge bakover med baugen rett opp? :tongue: Har lurt litt på om mine 70 kg + motorens vekt på ca 40 kilo og ca 12 kg bensin rett på hekken vil dra båten veldig bakover... Noen erfaringer? :lol:

Link to post

Det er målt med 2 forskjellige gps ja.. den jeg har montert på rib`n målte 28,9 en annen hånd holdt viste 30.8 så sånn er det, hvorfor skulle jeg skrive det om det ikke var riktig?????? det er jo ikke 9,9 hk lenger det er 15 hk som jeg kansje skrev litt uklart.

Monterer man motoren riktig i forhold til bunnen på jolla vil mann merke forskjell, jeg heiset opp motoren 2,5 cm og den økte med 1,7 knop..

 

Når det gjelder 9,8 hk får du ikke trimma denne motoren. bare så du er klar over det, på 9,9 hk er det bare og sette på en kam til 100-200 kr så har du

15 hk vertfall.

 

Men skal du på 70 kg sitte helt bak i båten, og forventer at det skal gå kjapt opp i plan og gå kjapt så,, ville jeg gått for en større motor.. Hvorfor skal du styre med en pinne når du alikavell skal sitte helt bak????

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
  JoniZ skrev:
29 knop ????? Målt med gps ?

 

  -Matros- skrev:
29 har jeg desverre lite tro på..

 

  DACAPO-9000-HT skrev:
Det er målt med 2 forskjellige gps ja.. den jeg har montert på rib`n målte 28,9 en annen hånd holdt viste 30.8 så sånn er det, hvorfor skulle jeg skrive det om det ikke var riktig?????? det er jo ikke 9,9 hk lenger det er 15 hk som jeg kansje skrev litt uklart.

 

Skjønner godt at flere lurer litt på ca 30 knop med bare en 9,9 Hk som er trimmet til 15 Hk. Hva i all verden slags propell, med hvilken diameter og ikke minst hvilken stigning bruker du da? Det kan i alle fall ikke være standardpropellen! Jeg har selv en 15 Hk 1997 Mercury med større slagvolum enn Tohatsu 9,9/15 og på en lettplanende båt på 90 kg får vi da ca 20 knop. Den lille Sunwin Speedbåten jeg har med 40 Hk Yamaha gjør 30 knop.

 

Jeg sier ikke at det er umulig, men lurer innmari på hva slags propell du i så fall får det til med? ...samt hva du veier :lol:

 

 

Så til trådstarter: Hvis du vil ha en gummibåt med best mulig sjøegenskaper velg en RIB som allerede nevnt av andre. Hvis du ikke skal ha RIB, men i steden prioriter å kunne pakke den sammen bedre ville jeg valgt oppblåsbar dørk og kjøl (husk bare NOK TRYKK i dørken). Litt avhengig av din alder(?) vil vel 9,9 være det beste alternativet eller gjerne litt større om du er 16 eller mer.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

:lol: jeg veier for mye :lol::lol: men jeg er jo ikke ungdomen som kjører den,, med meg i gjør den 25 knop.. tror ikke det er gjort noe spesielt med proppellen,, guttungen veier vel rundt 45 kg vel OG DA GJØR DEN 29 KNOP :flag: Det er faktisk ikke noen av di andre ungdommene som kjører i fra han nei,, så den går da ganske godt,, har ikke tenkt på det sånn veldig før denne reaksjonen her inne..

 

får ta med Kamera ut og ta bilde av GPS`n en dag,, så vi får dokumentert dette :lol: og rib`n sefølgelig... så jeg ikke tar bilde av en gps som står på en 13 fot med 150 hk :lol::lol::flag::sailing:

 

Hvist dette er unikt så kan jeg altis selge denne for rundt 70 tusen :lol::lol:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
  DACAPO-9000-HT skrev:
:lol: jeg veier for mye :lol::lol: men jeg er jo ikke ungdomen som kjører den,, med meg i gjør den 25 knop.. tror ikke det er gjort noe spesielt med proppellen,, guttungen veier vel rundt 45 kg vel OG DA GJØR DEN 29 KNOP :flag:

Hadde som sagt vært artig å vite hva slags data det er på propellen som står på motoren (diameterXstigning) - spesielt hva slags stigning det er. 29 knop med en 9,9/15 Hk kan da umulig (?) være en standard propell til en 9,9/15.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
  Julico skrev:
Men viss jeg f.eks. kjøper en aquaquick Ms 300 med 9.8 eller 8 hk tohatsu vil den plane viss jeg sitter helt bak på en eventuell lufttofte å styrer med pinnen, eller vill den bare ligge bakover med baugen rett opp?

 

Med min Aquaquick MS265 og en gammel 4hk, så klarer jeg akkurat å lure den i plan med mine 100kg, men da må jeg flytte vekta godt framover. Vil tro 300'en planer lettere pga mer skroglengde. Uansett, så kommer du mye fortere i plan ved å flytte vekta fram litt idet du skal "over kneika"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  JoniZ skrev:
Det er nok en 15hk som har et 9,9 deksel over, som er trimma maksimalt med stålpropp og riktig stigning :lol:

 

 

Ja nå kommer vel denne motoren i 9.8 ---9.9 og 18 hk vel.. men det er faktisk en 9,9 2007 mod som kun er satt på større kam. :smash: skulle hatt stålproppelllll da hadde det gått noe sinsykt,,, snakker vi da om 50-60 knop :lol::lol::lol: neida men den gjør faktisk det jeg skrev. Har ikke fått prøvd den i år,

Link to post
  DACAPO-9000-HT skrev:
Det er målt med 2 forskjellige gps ja.. den jeg har montert på rib`n målte 28,9 en annen hånd holdt viste 30.8 så sånn er det, hvorfor skulle jeg skrive det om det ikke var riktig?????? det er jo ikke 9,9 hk lenger det er 15 hk som jeg kansje skrev litt uklart.

Monterer man motoren riktig i forhold til bunnen på jolla vil mann merke forskjell, jeg heiset opp motoren 2,5 cm og den økte med 1,7 knop..

 

Når det gjelder 9,8 hk får du ikke trimma denne motoren. bare så du er klar over det, på 9,9 hk er det bare og sette på en kam til 100-200 kr så har du

15 hk vertfall.

 

Men skal du på 70 kg sitte helt bak i båten, og forventer at det skal gå kjapt opp i plan og gå kjapt så,, ville jeg gått for en større motor.. Hvorfor skal du styre med en pinne når du alikavell skal sitte helt bak????

 

Mente med styrepinnen på motoren ;) Men tror du den planer med meg (70kg), ca 12 kg bensin og 9,8 hester på ca 37 kg?

Link to post
  ivar skrev:
Med min Aquaquick MS265 og en gammel 4hk, så klarer jeg akkurat å lure den i plan med mine 100kg, men da må jeg flytte vekta godt framover. Vil tro 300'en planer lettere pga mer skroglengde. Uansett, så kommer du mye fortere i plan ved å flytte vekta fram litt idet du skal "over kneika"

 

Takk! men 4 hester 2-takt veier jo myye mindre enn en 9.9 firetakt. Men burde jo gå med A ms 300 da ;P

Link to post
  Julico skrev:
Mente med styrepinnen på motoren ;) Men tror du den planer med meg (70kg), ca 12 kg bensin og 9,8 hester på ca 37 kg?

Jepp, den kommer til å plane uten problem med deg evt. oså med 2 pers på ca. 70kg. Det er ihvertfall min erfaring med 2,60 båt med 8hk .

 

Det er alltid fordel å ha litt vekt foran i båten, f.eks om du har mulighet til å surre bensintanken foran. Vil også anbefale deg å ha en oppblåsbar tofte og sitte på. Det er ikke topp å sitte på ene pontongen. Det blir skjevlast som påvirker kjøreegenskapene + at det er tryggere å sitte i midten av båten når det hopper og spretter på bølgene.

/MS

Link to post

veel, du kan jo kjøpe styrekultforlenger, eller du kan bare montere rattstyrin. Noen annen mulighet tror jeg desverre ikke det er. Med mindre båten er så liten at du kunne sittet helt fremme og styrt da :smiley:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
  Julico skrev:
Mente med styrepinnen på motoren ;) Men tror du den planer med meg (70kg), ca 12 kg bensin og 9,8 hester på ca 37 kg?

 

 

Hvorfor i alle verdens dager skal du kjøpe en 9,8 hk,, når du får 9.9 og kan trimme den til 15-16 hk,, det skjønner jeg ikke.

 

Du er jo oppe i 125 kg du nå,, med litt veksle penger + en brus.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...