Julico Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Takk for svar! Jeg tenkte på en 9.8 fordi jeg har hørt at den er lettere en en "trimbar" 9.9. Vet ikke om dette stemmer, men en 260-300 gummijolle skal jo ikke ha alverdens vekt på hekken. Vet ikke helt hvor mye penger jeg vil bruke, men har du noen tips til en annen type båt jeg burde velge? (Burde ikke koste for mye over 25.000.) Er gummibåt er et dårlig valg som ungdoms/fritidsbåt? Redigert 13.Mai.2009 av Julico (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hvis du tenker på 2T, så veier en Tohatsu 9.8 27kg, 9.9'en 36kg. Med en båt på 3 meter så burde det uansett være bæring nok. En båt på 2.60 er nok straks mer følsom for vekt helt bak. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok gått for enten RIB eller f.eks GH11 e.l. , syns ikke flatbunnet gummibåt er det optimale i bølger akkurat... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilsjos.no Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hei, Jeg er i samme situasjon selv, og jeg har tenkt å kjøpe RIB. RIB har noe bedre sjøegenskaper enn gummibåter tenker jeg meg, også har RIB`n glassfiberbunn. Kjøp deg en RIB med 9.9/15 hk. Ikke gå for 9.8 hk syns nå jeg. I tillegg er det mest RIB til salgs med 9.9/15 hk :) Du får en helt grei RIB til 25.000,- Lykke til med valget. Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Helge Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hvis du tenker på 2T, så veier en Tohatsu 9.8 27kg, 9.9'en 36kg. Med en båt på 3 meter så burde det uansett være bæring nok. En båt på 2.60 er nok straks mer følsom for vekt helt bak. "Tohatsu 9.8 2-stroke at 26 kgs" ...som er akkurat de samme 26 kg som står i manualen på min Tohatsu 8 som er samme motoren. Det var vel litt flisespikkeri, sorry Ivar, men vektforskjellen mellom 9,8 og 9,9 er vel 10 kg. Det er noe jeg ikke ville brydd meg om på en jolle der motoren sjelden skal tas av. På min Suzumar 265 tas motoren imidlertid ofte av og på og da var minus 10 kg helt avgjørende. En 40 % tyngre motor enn Tohatsu 8 eller 9,8 syntes i den sammenheng helt uaktuell. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Julico Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Takk for svar! Nå ble det mye å tenke over her Men viss det blir gummi, går jeg nok for en rib. Har sett litt på GH11 og. Den ser ut som en flott båt den. (eneste er at den er veldig brei) Har også titta litt på River på Finn og Tinde ol. Er dette en god båt i bølger, svinger, på fart også videre? Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 (redigert) Hva med en with?? men uansett, jeg ville ikke kjøpt river eller steady, de går treigt ser stygge ut og spruter inn - ihvertfall på steadyen men uansett, er jo ditt valg Redigert 14.Mai.2009 av johnson (see edit history) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Julico Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ja, with er også en god båt; en venn av meg har whit og er kjempefornøyd! Styrer for all del unna steadyen! De ser driiitstygge ut og er kjempe klumpete! Men har alltid likt River'n Så jeg får bare se. Neste helg er det båtmesse hvor jeg bor (i Arendal), kanskje jeg finner noe spendene der! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.