phingoc Startet 8.Mai.2009 Del på Facebook Startet 8.Mai.2009 hei. har nå kjøpt inn 1L polyester og fikk med 10ml herder mener jeg det var. har også 2kvm glassfiber duk og et tynt fleece pledd fra ikea. også en MDF ring for en 10" basselement. i båten min er det et plast panel.. plasten kan minne litt om plasten i interiøret i en Smart ForTwo (for dere som vet hva slags interiør det er i den bilen). tanken min er at jeg skal forsterke den og felle inn et basselement i plasten. Har forhørt meg med en som kan dette og han sier jeg burde ta litt spray lim her og der på plasten og legge fleecen over, legge på polyester blandingen og la dette herde. Når det har herdet skulle jeg ta MDF ringen og bygge den litt ut med små rester av mdf og lime fast litt fleece på plasten(som nå er dekket med herdet polyester) og dra dette over MDF ringen. så var det på med polyester, glassfiber, polyester, glassfiber, polyester osv osv til jeg hadde 5-7 lag. Noen som synes dette høres fornuftig ut? vil forhøre meg med flere folk som kan dette så jeg er sikker på at det blir bra. Må ha plasten i bunn for å bevare feste klipsa så jeg får festa panelet igjen. men til slutt har jeg en ting jeg lurer på.. hva er blandingsforholdet mellom polyester og herder? kjøpte 1L polyester og fikk med 10ml herder. Mener dette er fra Richold eller hva de heter. takk for alle svar og tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 2% herder er vanlig blanding. Sitér dette innlegget Link to post
phingoc Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 ok. men høres framgangsmetoden jeg nevnte bra ut? eller er det noe du vil endre på hvis du skulle gjort dette? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg vil nødig komme med noen råd all den tid at jeg er nybegynner på området glassfiberstøping. Prøv en IM til Walter_s her på forumet, han har litt peiling på sånt. Jeg har selv fått gode råd hos han. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 ...har også 2kvm glassfiber duk og et tynt fleece pledd fra ikea. også en MDF ring for en 10" basselement. - plasten kan minne litt om plasten i interiøret i en Smart ForTwo (for dere som vet hva slags interiør det er i den bilen). ...Har forhørt meg med en som kan dette og han sier jeg burde ta litt spray lim her og der på plasten og legge fleecen over, legge på polyester blandingen og la dette herde. Når det har herdet skulle jeg ta MDF ringen og bygge den litt ut med små rester av mdf og lime fast litt fleece på plasten(som nå er dekket med herdet polyester) og dra dette over MDF ringen. så var det på med polyester, glassfiber, polyester, glassfiber, polyester osv osv til jeg hadde 5-7 lag. Mener dette er fra Richold eller hva de heter. Du sendte en IM med forespørsel om å svare her i denne tråden. Jeg beklager at jeg ikke kan hjelpe deg. For å si det som det er - jeg skønner ikke bær av det du forklarer og hvor du vil hen? - interiøret i en Smart ForTwo ??? - spray-lime og ha på fleece-pledd? Har aldri prøv dette, men polyester løser opp det meste av kjemiske forbindelser den kommer i kontakt med, så da løser den vel opp spray-limet? Denne Richold heter nok Reichold og polyesteren der skal blandes med 2% herder under vanlige forhold (20º herdetemperatur eller mer) eller 3% hvis det er noe kjøligere (ned til 16º-18º). I temperaturer under 16º vil jeg ikke anbefale å støpe uansett. Du bør også oppbevare polyester'n i romtemperatur, før selve blandingen, hvis det skal foregå ute. Pass deg for direkte sollys og / eller direkte lys fra lystoffrør i nærheten under plastingen, ellers mister du kontroll på herdingen. Håper at du har noe å rulle ut luftbobler med i støpen. Det er viktig! Syntes også at 5-7 lag med glassfiber / polyester høres mye ut. Det kommer til å bli solid og bygge nesten 10mm..... På styrhuset i sjarken min legger jeg 2 lag på loddrette flater og 3 lag på flater jeg går og sliter på. Du bør heller ikke plaste alle 7 lag på en gang. Maks 3 lag av gangen og sliping i mellom hvis det tørker. ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Halcyon Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 litt OT men: hvorfor ikke lys fra lystoffrør når man plaster? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Håper at du har noe å rulle ut luftbobler med i støpen. Det er viktig! Rullene er enten av aluminium eller plast. De har riller. Og som Walter sier, det er viktig å få ut luften i "laminatet" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 litt OT men: hvorfor ikke lys fra lystoffrør når man plaster? UV lys. Får laminatet til å skjevherde. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 et lite tips for å blande i polyester og herder i små mengder: Ta et "spagettisausglass" eller lignende på 0,5 liter. Sett det på en digital vekt som etterpå nullstilles. Det blir veldig enkelt å beregne hvor mye herder du skal ha da, ta sikte på 2 prosent. feks 300g polyester skal ha 6g herder. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Skjønner heller ikke hvor fleece-pleddet kommer inn i bildet og hvilken nytte det gjør, men standard blanding er vel 10ml herder til 1 liter polyester ved 20 grader? Det betyr 1% herder og at Phingoc har akkurat den mengden herder han trenger. Sitér dette innlegget Link to post
phingoc Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 fleece matta gjør det lettere å gi basskassen form siden den skal ha litt avrundet kanter osv. ikke så lett å få til runde former med glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Pass deg for direkte sollys og / eller direkte lys fra lystoffrør i nærheten under plastingen Jeg har støpt ny batterikasse i båten. Da jeg kom for sjekke etter vel et døgn, var det fortsatt ikke gjennomherdet. Herderen er fra i fjor, skulle tro den var god nok, men mulig at jeg hadde i litt for lite. Om jeg setter det under belysning av et lysstoffrør og har varme på, vil det framskynde herdingen? Eventuelt om jeg stryker over et nytt lag polyester med mye herder i, vil det da herde? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Walter_S Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 ...Eventuelt om jeg stryker over et nytt lag polyester med mye herder i, vil det da herde? Det som antageligvis har skjedd hos deg er at selve herdeprosessen (lenkingen?) aldri har kommet skikkelig i gang. Enten for lav temperatur eller for lite herder, eller en kombinasjon av begge. Jeg har selv benyttet den fremgangsmåten du beskriver, en gang jeg blandet i for lite herder. Dette forutsetter dog at batterikassa har rundt 20º og det samme gjelder selve polyester'n. Romtemperatur og så blander du 3% herder og stryker på. Reaksjonen settes i gang og "smitter" over på underliggende uherdete lag. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Jeg skal være litt forsiktig her, men jeg tror ikke helt på smitte effekten. Resultatet kan nok synes bra (hard overflate), men jeg tror mer på at det er tid og temperatur som er av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg tok et lag med polyester med rikelig herder i og ga det et strøk og det gjorde susen. Etter et døgn virker det som om det er gjennomherdet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
knutza Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Interresant. Kan det være varmen fra den siste støpningen som gjorde at laget under herdet? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Det er bare sånn. Laget under (polyester) har bare ikke fått "startbeskjed", antageligvis p.g.a. for lite herder. D.v.s. selve herdeprosessen har ikke begynt. Så legges det et nytt lag polyester oppå - nå med mere herder enn nødvendig. Kontaktflaten mellom disse to lagene (det ene med, det andre uten herder) er jo tynn men stor. Den kjemiske raksjonen begynner i det ferske laget og setter samtidig igang samme prosessen i den "gamle" laget. Polyester trenger jo bare en slags katalysator for å komme igang. Det er nok det som har skjedd. Dette forutsetter selvfølgelig at alle betingelser ellers er tilstedet, spesiellt dette med temeratur rundt eller over 20º. ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Skjønner heller ikke hvor fleece-pleddet kommer inn i bildet og hvilken nytte det gjør Dette er en sånn "Pimp my ride" løsning (Discovery channel), brukes for å forme paneler for innbygging av høyttalere i bil. Fleeceteppet spennes opp på en ramme i den fasongen det skal ha, og gjennomfuktes med polyester. Når det er gjennomherdet kan det slipes, evt legge matte på og sparkles til en slett overflate. På denne måten kan du skape mange artige fasonger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.