joseph Startet 8.Mai.2009 Del på Facebook Startet 8.Mai.2009 Hei!!! Jeg har levert inn min gamle dynamo til Bilekstra, men de sliter med å finne riktig dynamo. Er det noen som kan hjelpe meg????? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 At de har problemer er nok fordi originalen er børsteløs. (eksplosjonssikker) Det er imidlertid helt vanlig å bruke standard dynamoer på dieselmotorer. Sannsynligvis passer en Biltema. Iskra og Valeo er også alternativer, om enn dyrere. Da får du også en som er langt hissigere enn den standard 35A dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jo, Joseph, det er VVP-standardfester. I tillegg til Biltema Iskra og Valeo er HC, Prestolite, Norsk Byttesystem og noen flere mer tilgjengelig. Med det har du utvalg mellom 35, 50, 60, 70 og 90A, bruk helst ikke mer pga. enkeltreim hvis du en gang skal bruke eksternt regulator. Ønsker mye gøy på handleturen og lykke til ved utvalg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ronald Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 (redigert) ...Da får du også en som er langt hissigere enn den standard 35A dynamoen. Det er vel enda dårligere stilt enn som så? I min mener jeg det står en original S.E.V. Marchal som (jeg trodde) ga 25A. Men instruksjonsboka snakker om 240W, og da er vi vel helt nede på 20A...om jeg regner riktig? Når det er sagt - det holder for meg. Er jeg på tur er det gjerne turer av "noen timers" varighet nesten hver dag. Redigert 28.Juni.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Har du en tidlig utgave, den ble levert fra 69 til 81. Produktbulletinen fra 1974 sier 35A/420W. De siste B-motorene hadde hele 50A dynamo...! Var liten fokus på dette på 70-tallet, VP leverte en original diode-skiller (uten kompensering for spenningstap) som ble montert direkte på dynamoen, men det var ansett som space-age teknologi den gangen. De med 2 batteribanker hadde manuelle skillebrytere, utrolig nok er denne løsningen fortsatt den mest vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 (redigert) Ok, men i instruksjonsboka på nett hos vp står det 240w, men jeg vet ikke hvilken årsmodell den gjelder for. Jeg har 81/82-modell, skal i båten til helgen. Om ikke annet for min egen del så tar jeg en titt i boka,der... Ja jeg har forøvrig (fortsatt) to banker med bryterpos 1, 2, 1+2 - mulig jeg gjør om på det i år. Redigert 28.Juni.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Ok, er det 81/82, og dynamo på 25A, er den ikke original.Jeg ser at brukermanualen for B-utgaven sier 240W, men det er med 100% sikkerhet feil. Ref denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Jeg prøvde å bytte til en større dynamo i forrige båten. Md21b. 60a eller noe. Den ble for stor for mitt maskinrom (scand25). Jeg fikk meg en fabrikkoverhalt sev marshall dynamo som ga 35A. Mener det var tilsvarende det jeg hadde hatt stående i båten før. Ble skaffet av Grimstad baadsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.