Viksund 830 Startet 9.Mai.2009 Del på Facebook Startet 9.Mai.2009 Hei, Jeg har en båt hvor jeg ved årets slippbesøk fant ut at jeg nesten ikke hadde sink igjen. Jeg kjøpte båten i fjor høst og tidligere eier hadde byttet all sink for forrige sesong. Båten har vært i sjøen hele året, en herlig helårsbåt. Før jeg kjøpte hadde tidligere eier koblet sammen motor, gear, hylse ++ med en ekstra jordingssløyfe. Kan dette bidra til økt tæring?? Nå har jeg satt på 2 kg på flyndra og 0,5 kg på roret, så jeg kommer til å sjekke dette jevnlig for å sikre at jeg alltid har sink.... Noen som har erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Kvifor har tidligere eier koblet motoren til en ekstra jordingssløyfe? Kan det kansje være at problemet med rask tæring av sink har vore i båten lenge, og at tidligere eier har prøvd å fikset det på denne måten? Eg synest at du bør få nokon kyndige til å kontrollere det elektriske anlegget dit ombord, eg synest ikkje at det er normalt at all sinken er opptært bare siden i fjor høst. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Jeg har bakgrunn fra elektro, og anlegget i seg selv ser bra ut. Jeg vet jo ikke hvor stor sink som var satt på i fjor, med god tilgang på dykker ser jeg sommeren bildt i møte. Redigert 9.Mai.2009 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Hei. Bruker du landlader mye. Koble rett på batteriet. Sjekk at hovedstrømbryter er slått av når du ikke bruker båten, og at den er koblet slik at strømmen brytes fullsendig. Mulig det er best å koble bort/fra det batteriet som er koblet med ekstra sløyfe til gear hylse osv mens du kjører(håper/antar at det bare er startbatteriet som er koblet slik). Lad det opp hvis nødvendig.Strømmen går miste motstands vei. Mvh. Cecilie Redigert 9.Mai.2009 av Ceciliestorming (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg bruker ikke landstrøm, og jeg har ikke sjekket 100%, men jeg antar at begge batteriene er koblet med en felles minus. Har aldri hatt problemer med at batteriene har være utladet. Jeg kobler alltid fra hovedstrømsbryteren når jeg går fra båten. I vinter hadde jeg en varmekolbe i motorrommet, denne var klasse 2, det vil si dobbelisolasjon, så jeg antar denne er utenfor mistanke. Den var i tillegg ikke montert mot noe som var av ledende materiale. Jeg har fått et tips om å fjerne sammenkoblingen, da dette kan skape en jordingssløyfe, høres jo ikke helt utenkelig ut, men dette med jording og båt har jeg skjønt er et svært omdiskutert tema.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.