Jump to content

Noen som kjenner denne båttypen?


stisor

Recommended Posts

Hvis jeg skulle tippe ville jeg tippet en gammel selco eller kanskje en skipsplast, men har ikke noen som helst peiling annet enn at det kan ligne på dem.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ville tippe på en 60-talls Herwa, men er ikke sikker. Mener kasnskje også at de fleste av dem var røde. Den er kanskje lakkert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt på Selco, Skibsplast og Herwa, men klarer ikke finne noen modeller som er helt identiske.

Skibsplast har forresten en fin hjemmeside med bilder av alle modeller opp gjennom tidene. Når det gjelder bilder av de andre er det værre å finne, men som sagt har ikke klart å finne noen like til nå, fordi om mange hadde endel likhetstrekk (spesielt Selco).

 

Har også fått tips om at den ligner på en Mørebas, men som med de andre, klarer ikke finne bilder av noen Mørebas med samme skrog..

 

Så får bare fortsette jakten   :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være en gammel trifoil eller triofoil (vet ikke helt hvordan det skrives) båt da. Som har fått på seg vindskjerm? Kan se litt sånn ut fra bildet bak, men ikke foran. Bare et forslag.

Har du et bedre bilde av båten under?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Velkommen på baatplassen!

 

Unnskyld min enfoldighet, men når registreringsnummeret er så synlig   -   skulle det ikke da være mulig å få noen opplysninger ut fra vårt eminente småtbåtregister? (Jeg er klar over at den er i det gamle registeret, men man har vel ikke makulert det fordi om man innførte et nytt...)

 

Forresten så får jeg et inntrykk av at bildene er tatt ved Førdesfjorden, kan det stemme?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke bedre bilde av båten under tilgjengelig.

 

Tenkte også at det muligens kunne være en Selco Selmaran, men klarer ikke finne noe bilder av denne noe sted..

 

Men skroger har jo en "trimaran" form helt bakerst, så kan muligens være noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje at jeg fant båten din. En Selco Selboy 13 fot. Er litt usikker på om det stemmer men...?

Her er bildet som ligner noe veldig da. Både linjene på skroget og vindskjermen.

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Velkommen på baatplassen!

 

Unnskyld min enfoldighet, men når registreringsnummeret er så synlig   -   skulle det ikke da være mulig å få noen opplysninger ut fra vårt eminente småtbåtregister? (Jeg er klar over at den er i det gamle registeret, men man har vel ikke makulert det fordi om man innførte et nytt...)

 

Forresten så får jeg et inntrykk av at bildene er tatt ved Førdesfjorden, kan det stemme?

 

mvh

Poseidon

 

Har tenkt tanken at det mulig å finne noe ut av registreringnummeret. Skal prøve å sjekke opp dette.

 

Du var ikke så langt vekke når du nevner Førdesfjorden. Bildene er tatt i Skjoldastraumen! :)

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ingen Selco. Riktignok ligner den på Baatdillas Selboy, men hvor ulik kan en liten passbåt med dekk og vinskjerm bli?

 

Det spesielle med denne båten en formen på bunnen, som kan minne om trifoil'en til Selco. Forskjellen er baugen, den var ikke så mye avrundet som denne båten.

 

Min gjetning går på at dette er en båt som enten er "mekket" hjemme, eller en utgave fra en liten produsent i Skandinavia som få, eller ingen lenger husker navnet på. Det kan også være at selve skroget har vært levert uten dekk og vindskjerm, og at dette er montertlaget siden.

 

Uansett vil jeg tro at den nok er ganske så stødig, og kanskje til og med tar motsjø på en grei måte. Den ser i hvert fall ordentlig og skikkelig ut. En artig båt. Håper du finner ut hva det kan være.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje at jeg fant båten din. En Selco Selboy 13 fot. Er litt usikker på om det stemmer men...? Her er bildet som ligner noe veldig da. Både linjene på skroget og vindskjermen.

Selco'n min, jo. Den ligner, men såvidt jeg kan se av bildene, mangler vesentlige detaljer bl.a. på dekket. Selboy har to opphøyde striper på dekket. Selco Deluxe 13 fot har et slags nedsenket parti på dekket. Det ser ikke ut til å være noen av disse, men likhetene ellers med Selco er flere. Hva er lengden på båten?
Link to post
Share on other sites

På siste bilde ses et skilt på venstre side av rattet.Det minner om et Veritas-skilt,om så er skulle det gå å finne båttypen ut fra det.

Båten minner svært mye om en skipsplast jeg en gang hadde der inne i Skjoldastraumen,en gang på 70-80 tallet,men den hadde en mye flatere bunn.

Link to post
Share on other sites

På siste bilde ses et skilt på venstre side av rattet.Det minner om et Veritas-skilt,om så er skulle det gå å finne båttypen ut fra det.

Båten minner svært mye om en skipsplast jeg en gang hadde der inne i Skjoldastraumen,en gang på 70-80 tallet,men den hadde en mye flatere bunn.

 

Det er et veritas-skilt, ett bedre bilde av det ligger Bilde. Noen tipse hvordan en finner ut båttype ut fra dette? Ta kontakt med veritas?

 

Tror aldri båten har vært i Skjoldastraumen tidligere, men det er der den vil holde seg om somrene fremover nå :)

Utfra registreringnummer kan det se ut som den stammer fra Bergens-distriktet, stemmer ikke det?

Link to post
Share on other sites

Lengden på båten er ca 4.30-4.40m tror jeg. Hadde bare en ødelagt tommerstokk tilgjengelig når jeg målte, så kan nok være noe størr/mindre enn dette.

Sannsynligvis 14 fot da, altså. Det utelukker ihvertfall at den kan være lagd på basis av Selco Selboy eller Select - de er 13 fot. Jeg ser nå en annen detalj som jeg ikke har sett på noen Selco før - fasongen på bunnen i akterkant, som vises på bildet av akterspeilet. Igrunnen såpass karakteristisk at det burde gå ann å peke ut noen mulige kandidater fra dette, forutsatt at man har sett det på tilsvarende båter før.
Link to post
Share on other sites

Det første som slo meg var LAMI.

 

Synes at dette skroget lignet på Lami joller. Kan det ha blitt montert dekk i ettertid?

Uten å være alt for sikker ser det ikke ut til at dekk er montert i ettertid. Hele båten virker som den er bygd opp for å brukes slik den er, med stor motorbrønn slik at den ikke kan styres uten ratt osv.

Og veritasmerket er jo montert på dekk.. Men som sagt, er jo mulig, men for meg virker det som en stor jobb å få det til så bra.

Link to post
Share on other sites

Det første som slo meg var LAMI.

 

Synes at dette skroget lignet på Lami joller. Kan det ha blitt montert dekk i ettertid?

Hadde en LAMI 420 R som jeg kjøpte i 1981, og dette skroget er i allefall ikke likt med den. Lami`n var også forholdsvis flat i bunnen, men ikke slik innsving som dette skroget har.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har sannsynligvis funnet ut litt mer om hvilken båt det er!

I følge Det Norske Veritas er det sannsynligvis en "Halna 15" produsert av A/S Halna i Bergen i 1969.

 

Har ikke funnet noe informasjon om A/S Halna, så har nok sannsynligvis vært en liten produsent. Dersom noen skulle kjenne noe til denne produsenten tar jeg imot all informasjon med glede  :cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...