Jump to content

Fartspotensiale Summer Family med Ford 127 hk

Speedy

Recommended Posts

I min Summer Family sitter det en Ford 2725E motor med 127 hk. Denne gir båten min en makshastighet på 14,9 knop ved 2600 omdr/min. Da er båten nypolert og nettopp sjøsatt for sesongen. Dieseltankene mine er helt fulle (240 liter) og vanntanken er halvfull (100 liter).

Når jeg går i marsjhastighet ca 10 knop ligger turtallet på ca 2300 o/min.

Mitt spørsmål rundt temaet dukket opp da jeg tidligere så en helt identisk båt med akkurat samme motor som meg.

Denne båten sto annonsert på Finn.no hvor selger skriver at marsjhastighet er 14-15 knop og makshastighet 18 knop.

Jeg har sendt vedkommende selger noen spørsmål rundt akkurat dette men kan ikke skjønne hvordan hans båt gir høyere hastigheter enn meg.

Vedkommende båt har også merke gear (PRM).

Selv har jeg utveksling 2:1 på gearet mitt og det er også helt nytt i 2008.

Propellstørrelsen min er 4 bladers R 20 21 (samme som selger).

Har vurdert å cuppe propellen men har blitt advart mot dette hvis båten bruker litt tid på å komme opp i maks turtall...

Noen som tør å synse litt her i denne saken.

Ja, dette er typisk tendens.

Motoren du har kan ha MAX 2200 på mars i mange timer.

Men jeg har hatt 2 stk Ford siden 86, og har aldrig kjørt over 2100 på marsfart, 16-17 knopp.(Halco 29)

OBS, noen grønne motorer oppererer med 200 omdr under max på marsfart, bare tull!

Se på alle motorene som er overhalt etter 500-1000 timer, dette er pga for hardt kjørt!

Du kan prøve å kjøre bilen din nesten på maxs i 5-20 timer i strekk........

10 hk Sabb, som har max på 1800 omdr, kunne kjøre i dagevis på nesten fult.

Wickman på 50 hk, hadde 175 omdr i min.

Slik er det bare...

Kjør på max 2100 og du har motor i 10-15 år til

Denne er fra 1985: 155hk 4 syl, 1900 timer, like god..

img_0119.jpg

Redigert av jonn (see edit history)
Ja, dette er typisk tendens.

Motoren du har kan ha MAX 2200 på mars i mange timer.

Men jeg har hatt 2 stk Ford siden 86, og har aldrig kjørt over 2100 på marsfart, 16-17 knopp.(Halco 29)

OBS, noen grønne motorer oppererer med 200 omdr under max på marsfart, bare tull!

Se på alle motorene som er overhalt etter 500-1000 timer, dette er pga for hardt kjørt!

Du kan prøve å kjøre bilen din nesten på maxs i 5-20 timer i strekk........

10 hk Sabb, som har max på 1800 omdr, kunne kjøre i dagevis på nesten fult.

Wickman på 50 hk, hadde 175 omdr i min.

Slik er det bare...

Kjør på max 2100 og du har motor i 10-15 år til

Denne er fra 1985: 155hk 4 syl, 1900 timer, like god..

img_0119.jpg

Kunne ikke hvert mere enig,Folk må også tenke litt på det at veldig mange har 70-80 talls maskiner i båtene sine,disse er ikke akkuratt nye lenger.Gammer`n har en md 21 b i sin kragerø 26(hakke hørt så mye positivt om de),kjøpte den i 93.Han hakke gjort noen ting med den,og da mener jeg ingenting,kun service som olje filter osv.Han har bestandig kjørt veldig pent med den.Trokke det hadde gått like bra om han skulle fulgt boka,300 rpm under max turtall.

Har jo etterhvert skjønt at Finn knop ikke nødvendigvis er det samme som båt knop i virkeligheten. Finnes altfor mange som legger på "litt ekstra" vedrørende båtens fartspotensiale. Salgstriks...

Tanken min bak henvendelsen var egentlig å få avdekket om jeg kan hente mer fart ut av båten men igjen så har jeg skrogets utforming som ikke tilsvarer at jeg skal kunne hente ut mer med denne motoren.

Er jo også forsiktig med motoren min og kjører i hovedsak på turtall opp til 2300 o/min i kortere perioder. Kjører den kun på maks for å få "blåst ut" litt god blå røyk. Ellers så ligger jeg på opptil 2000 o/min når jeg skal gå lengre distanser. Ok drivstoff forbruk og passe fart i forhold til støynivå.

Hvis jeg hadde hatt gear med lavere utveksling kunne jeg rent teoretisk fått mer fart i skroget?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...