Jump to content

Hvordan koble to Teleflex styekabler til drevet?


trikkern

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaringer med å koble to styreposisjoner med Teleflex til et Mercruiser Bravo 2 drev?

Saken er at jeg skal gå til innkjøp av Mercruisers "Power Assisted Steering System". Dette er en hydraulik-sylinder som får trykk fra pumpe på motoren, og som opereres med Teleflekskabel som skyver på en ventil. Så langt alt bra. Men den lokale leverandøren kan ikke fortelle meg hvordan jeg kobler to Teleflekskabler til dette utstyret. Skulle så gjerne hatt styring på flyen også, Kan'ke ha flyen bare te pynt, veit du. :cheers_wine:

Noen som har en skisse eller bilde av hvordan dette gjøres?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vet du om det finnes deler til å montere sammen wire ovenfra med styreposisjonen nede? Der er det jo en snekke som kabelen går inn i.

Ville vært enkelt for meg å koble sammen bak da det ligger to kabler dit nå.

 

Jeg prøvde å kjøpe en ny til 2 styreposisjoner og fikk beskjed om at de ikke produseres lenger og da er alternativet å kjøpe brukt....Jeg gikk for hydraulisk styring og det ble mye dyrere :cryin:

Her ser du litt av min gamle. Den har 2 "rør" som de 2 styrekablene skal inn i

 

styresylinder.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Beklager mitt forrige svar, tenkte på kontrolspakene jeg da.

Min styresylinder så helt lik ut som den vanlige bare det var tilkobling for to vaiere. Bilde under er fra før jeg bygget om til hydraulisk styring. Sikkert en slik du er på jakt etter, burde jo stå der fra før da...

22__motorrom.jpg

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd: Takk for bildet! Ja, en slik trenger jeg nok for å montere direkte Teleflex-styring, og det blir nok løsningen på kort sikt, fordi som du ser i følge Trophy er sylinderen for to tilkoblinger ikke å få lenger. Det var synd. Får starte jakten på brukt sylinder, fordi jeg ikke har særlig lyst på å bygge om til hydrauliske rattpumper. Denne tilkoblings-dingsen på bildet ditt er vel et Mercruiser tilbehør, går jeg ut fra. Den fulgte ikke med båten som ble kjøpt uten drev. Noen som har en slik liggende?

 

Trophy: Takker for bildet som gir meg et hint om hvordan dette ser ut. Synd at sylinderen for dobbel styring ikke produseres lenger. Det var jo den absolutt beste løsningen. Lett på rattet, og pumpa står klar på motoren og all ting. Jeg vil undersøke om det finnes en brukt før jeg går til drastisk ombygging.

 

En tanke slo meg: Noen som vet om det går an å bruke en Tennfjord eller Sleipner sylinder med trykk fra den eksisterende hydraulikkpumpa på motoren og utstyre denne med to ventiler som manøvreres av Teleflexene? Er det noen hydraulikk-eksperter på forumet som har mening om dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at Trophy bygget om til hydraulisk styring og benyttet en hydraulisk sylinder inn på servoen.

På min er det dobbelinstallasjon og jeg valgte å fjerne servoen og ha en litt kraftigere styresylinder rett inn på drevet. Nå jobber jo motorene på dobbelinstallsjon mot hverandre. Forskjellen er at den er litt tyngre enn med servo. På en rask og leken båt ville jeg beholdt servoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...