Jump to content

Ja her går det unna....au!

Anoden

Recommended Posts

Litt dårlig sjøegenskaper ja.

Båten hadde muligens for lavt skrog.(ripe)

Vet ikke hvor fort båten gikk men det så ut som han måtte ratte lit for å holde den rett og da vil jeg vel tippe over 40 knop.

hvis han hadde full gass over den hekkbølgen (Noe det så ut til) så lærte han vel i dag at det gjør han ikke igjen.

Greit å leke i andres hekkbølger men kanskje ikke i 40+ knop :sweat:

en annen ting når det gjelder slike hekkbølger er at de kan suge tak i båten og styre deg ganske mye hvis du ligger i dem også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg sitter og lurer på hvorfor han lå i vannet i 10 minutter :eek:

Kan umulig ta så lang tid å snu den båten som det ble filmet i fra. Men det er mulg at de ikke visste hvordan de skulle få ham opp av vannet...?

PS: Er det pga propellens spin at båten blir slengt sidveis av gårde etter å ha trufet vannflaten igjen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Båtene er beregnet for ferskvann (Intracoastal Waterways er saltvann) og så vidt jeg vet så er grunnen til at de er så sterkt motoriserte for å komme raskest frem til de beste fiskeplassene under fiskekonkurranser. Under selve konkurransen så er fremdriften en liten el-motor plassert i baugen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
Da blir det vel problemer hvis båten blir liggende på hodet tenker jeg ?

Eksisterer det ikke tekniske løsninger på det?

Syns å stadig oftere lese at folk blir kastet ut av hurtiggående båter, men de blir kanskje kastet ut før båten evt. velter, eller i det den velter?

Det er uansett, i mitt hode, relativt ulogisk at man skal kunne klare å holde seg fast i en båt som gjør 40+ knop på sjøen, som kan være svært så ujevn.

Ingen løpsbåter jeg har vært borte i bruker belte(men nå kjenner ikke jeg alle klassene). Vil være det fullstendige selvmord. I mer eller mindre alle løp er det båter som flipper, og å sitte fastspent er helt idiotisk. Å bli kastet ut av båten er veldig greit. Nå skal det sies at vestene som brukes i løps-sammenheng er en god del bedre enn de man bruker til daglig. Koster nærmere 3000,-. Hjelm er påbudt. I tillegg ligger det gjerne assistanse-båter med jevne mellomrom langs med hele ruten. Karen på filmen blir kastet ut, og jeg mener de sier at vesten snudde ham face-up i vannet. Med andre ord en veldig grei løsning i forhold til eventuelt å bli slått i svime og sitte fastspent midtveis under skroget.

Hvis man i tillegg til å sitte fastspent bruker en slik luftfyllt automatvest har du vel virkelig lagt egget. Vesten løser seg ut og når du løsner beltet forsvinner du opp i bunnen på skroget og du kommer ikke ut uten å ta av deg vesten. Håper du tenker såpass klart i de 10 sekundene du kanskje har før panikken griper deg.

Fly som styrter i sjøen vil ofte innehold en viss andel passasjerer som ikke klarte seg fordi de utløste vesten før de har kommet seg ut av flykroppen. Sitter klistret i taket.

Denne båten kjørte jæ... fort, men jeg synes nok poenget her burde være ganske klart: Å leke seg på hekkbølger kan være farligere enn man tror. Jeg har sett småbåter, alt fra gummijoller på et par meter, kaste seg inn i både våre egne hekkbølger og andres for å hoppe og sprette litt. Et under at det går bra, og det er slett ikke alle som har vest og dødmannsknapp. :nonod:

Det er jo ikke uten grunn at hekkbølgedebatten som stort sett raser her er det stikk motsatte, nemlig at de utgjør en fare for både andre båter og mannskap.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Guest Avmønstret#
Ingen løpsbåter jeg har vært borte i bruker belte(men nå kjenner ikke jeg alle klassene). Vil være det fullstendige selvmord. I mer eller mindre alle løp er det båter som flipper, og å sitte fastspent er helt idiotisk.

Ok, kanskje det da hadde vært mer praktisk/nødvendig med krav om at man faktisk hadde på seg vest og hjelm i båter som feks faktisk kjørte i over 30-40 knop, eller som faktisk er i stand til å kjøre så fort. Evt. egne krav om utforming av båten slik at fører og passasjerer sikres godt nok.

Vil vel også tro at slike hastigheter krever helt andre kunnskaper og former for navigasjon enn hva som er normalt for "vanlige" båter. Kanskje båter som kan gå i 30+ burde utløse egne kompetansekrav, tenker da på sertifikat/båtførerprøve?

Vil jo tro at risikoen for skader osv øker med farten, og da burde det kanskje settes ekstra krav til sikkerhet?

Føler at hurtiggående båter blir litt som å kunne kjøre tung MC med bil-lappen, det kan gå sånn ca bra men egen lapp for MC er det beste (for alle).

Hvis omstendighetene er det rette (les feil) vil du nok kunne klare dette i din båt også, selv om du nok må ut i litt grøvre sjø, og da har du sannsynligvis allerede slått av gassen. Men i full fart i vinkel på bølgene kan du nok få luftet deg du også hvis du møter rette bølga. I en større båt er sannsynligheten for rundvelt og at du blir kastet ut mindre, men du skal ikke se bort fra at du kunne fått deg en luftetur rundt i cockpit med litt for fresk kjøring.

Den han opplever er vel chin-waking ved at den skarpe overgangen mellom skrog og bunn pga vinkelen plutselig begynner å opptre som kjøl og svinger båten tvert over til ene siden. Fra 40knop til 0 på ett kvart sekund får det meste som ikke er fastskrudd til å fortsette i opprinnelig rettning. Hvis du holder 40 knop inn i targabøylen din på babord side vil du få mer enn ett blåmerke på armen.

Jeg er rimelig sikker på at det var noe tilsvarende som skjedde i Arendal med den 24' (tror jeg det var). Var ute og testkjørte. Har antageligvis truffet en bølge eller lagt over for hardt. Båten tverrvender og flipper rundt 360 grader sideveis. Mannskapet ligger igjen i sjøen og siden de ikke brukte dødmannsknapp fortsatte båten.

Å kjøre fort i bølger er ikke noe man lærer på BI. Der lærer man bare å tjene pengene så man kan kjøpe båten.

Hvis man kjøper en ny Caterham eller andre biler med "karismatiske" kjøre-egenskaper, hører ofte en bane-dag med i prisen slik at man får respekt for kjøretøyet og vet hvordan det reagerer. Man brde kanskje ha noe tilsvarende på Hydrolift, Stormway og andre 40+ båter. Enorme krefter i sving når man kommer i litt sjø.

Ok, kanskje det da hadde vært mer praktisk/nødvendig med krav om at man faktisk hadde på seg vest og hjelm i båter som feks faktisk kjørte i over 30-40 knop, eller som faktisk er i stand til å kjøre så fort.

(Puster dypt...) Vi trenger ingen regel for dette. :nonod: Holdningsskapende arbeid, ja. Men ingen regel. Vær så snill. Jeg begynner å bli lei av alle utsagn om at regler redder alle fra å drukne eller dø på andre måter... (For øvrig gikk det bra i denne saken skal vi tro oppsummeringen.)

Vest er forøvrig påbudt å ha i båten. Men vi har frihet til å ha den på oss eller ikke.

Hvor mange ulykker skjer pga fart? Svært få.

Fart + mørke. Eller fart + alkohol. Eller fart + mørke + alkohol. Jepp. Men pga fart alene - nesten ingen.

Vil man kjøre idiotkjøring så er ikke regler med på å stoppe det. I alle fall ikke på sjøen der man i utgangspunktet ikke har kontrollmulighet. Det er i alle fall min mening.

La oss ta dette som en advarsel, og evt dele den (videoen) med alle de som kunne tenkes å ta den risikoen som føreren av båten her gjorde. Det er nok en god forebygging ved bare å gjøre det...

Så får vi andre se frem til en herlig sommer på sjøen :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nei da, Honduras meningen var ikke å fremstå som kjepphøy. (Ikke at du skriver det heller) Men jeg vil hevde at marginen er langt mindre i en liten lett rask båt som vist her enn i en stor tung en.

Og du har helt rett, jeg lærte ikke mye om båtkjøring på BI, men jeg lærte mye om at erfaring er nyttig. Og det forsøker jeg stadig å skaffe meg.

mvh Knut Erik

Man ser jo tydelig at denne båten beveger seg på grensen av hva et slikt skrog kan klare. Her ser man under hele videoen at v-bunen ikke gjør jobben(ikke skarp nok) og at båten har lyst til å støtte seg på steglistene. Denne videoen får meg til å tenke på det første skroget Hydrolift lanserte på sin S 24 hvor de så treffende levde opp til sitt eget slogan "Fly without wings" og en hel del journalister som var med på testen ble gode og våte.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Den han opplever er vel chin-waking ved at den skarpe overgangen mellom skrog og bunn pga vinkelen plutselig begynner å opptre som kjøl og svinger båten tvert over til ene siden.

chine walk er vel bare vugging fra side til side, kan være farlig nok det dersom man ikke kompenserer for det.

Ang videoen , for meg så smellen ut til å være forårsaket av overmot, 50-60 knop på skrå inn i en hekkbølge som da gjør at båten tar av på skrå - er da dømt til å bli en relativt ubehagelig landing. (Montro hvor mange G han ble utsatt for idet båten tverstoppet...?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#
70mph = 60knop :eek:

Ellers enig med de som foreslår holdningsskapende arbeid fremfor flere regler. Innføring av båtførerbeviset gir muligheter til å formidle holdninger til flere.

Jo men er ikke navigasjon og "sjøvett" to vidt forskjellige ting når man ferdes i "normale hastigheter" vs "vanvittige hastigheter"? Det å ferdes i 30+ knop anser jeg som så avvikende ifht. "normal" ferdsel på sjøen at båførerprøven mister mye av sin relevans.

Kanskje båtførerprøven burde være delt i to, en fellesdel som er relevant for de aller fleste, samt en "spesialisering" feks seilfartøy, saktegånede motor, hurtiggående motor men at hver enkelt uansett var generelt gyldig? (Dvs at feks en med "spesialisering seilfartøy" uansett også kan kjøre de to andre klassene).

Da ville man få en mer relevant opplæring ifht. hvilken båttype man ønsker å bruke, men samtidig ivareta det "generelle" behovet for kompetanse til sjøs.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...