Jump to content

LED-lamper fra Biltema - er de brukbare?

Smurph

Recommended Posts

Siden jeg nå står opp til halsen i prosjekter på båten før sommerferien, vurderer jeg å skaffe meg et til :tongue:

Tenkte å bytte ut de fleste lampene med LED. LED lamper fra Biltema, butikken vi elsker å hate, er jo prisgunstige, og ihvertfall denne typen ligner veldig på den som allerede er i salongen:

25-163_l.jpg

Og denne burde passe bra i pentryet:

25-1987_l.jpg

Vurderer også disse som leselamper fremme i forpiggen samt ved stikkøyen. Der er det i dag avlange plastlamper av den typen som skyves sideveis for å slå av/på lyset.

26-0016_l.jpg

Spm mitt er hvordan kvalitet og fargetemperatur er på disse lampene. Henger de greit sammen, eller er de like sørgelige som så mye annet fra BT? Og har lyset en OK farge, eller blir det veldig blått, hardt og utrivelig?

Bundin er bátleysur maður

Nå skal jeg være forsiktig med egenreklame, men det er et alternativ å bytte ut glødepæren i de eksisterende lampene med led-lyspærer. (Anbefaler varm hvite leds)

Jeg har gjort det i min egen båt og er veldig fornøyd. I tillegg har jeg montert opp 2-leds smålamper som lyser ned på dørken ute, og det gir et fantastisk kvelds/ nattelys som ikke blender men skaper god stemning...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 7 år senere...

Jeg har planer om å skifte ut glødepærene i tak/vegg lampene i båten og har i den forbindelse et par spørsmål jeg håper noen her kan svare på:

Pærene er såkalte spolepærer 12v/10W. Lyset med de eksisterende glødepærene er behagelig og ikke for hvitt (kan kanskje beskrives som «gulaktig» - men godt mulig dette er pga glasset som er brukt i lampene). På toalettetrommet kunne det med fordel vært litt bedre (kraftigere) lys, men ellers så ønsker jeg ikke så mye kraftigere lys (men en aning bedre ville vært bra). Ser at noen av LED variantene her er merket med «hvitt lys», mens de fleste ikke merket med noe som helst.

Biltema har en pære (for øyeblikket utsolgt) som passer mht størrelse, men litt usikker på om den gir for mye/lite lys og om dette er hardt hvitt.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/Spolepare-LED-2-pakn-2000037244/

Håper noen har tips om hvilke pærer som gir et behagelig (og ikke for «hardt» hvitt) lys inne i båten. Post gjerne link da jeg håper å kunne handle pærene på nett. Takk.

Det står at fargen er 3000 K. Det er fint lys. Kjøpte noen som var 6000 K, og det ble veldig kaldt lys.

Takk for svar. Lærte noe nytt her mht fargetemperaturer. Ettersom Biltama var utsolgt samt at jeg foretrekker å handle på nettet (nærmeste Biltema er noen mil unna) valgte jeg å handle fra Kina (ebay),

Mye å velge mellom der, men etter å ha lest ditt svar her falt valget på,

http://www.ebay.com/itm/121390722425

På bad/toalett hvor lyset gjerne kunne vært bedre gikk jeg for:

http://www.ebay.com/itm/391344727388

Takk for hjelpen.

Redigert av mbm (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...