Smurph Startet 10.Mai.2009 Del på Facebook Startet 10.Mai.2009 Siden jeg nå står opp til halsen i prosjekter på båten før sommerferien, vurderer jeg å skaffe meg et til Tenkte å bytte ut de fleste lampene med LED. LED lamper fra Biltema, butikken vi elsker å hate, er jo prisgunstige, og ihvertfall denne typen ligner veldig på den som allerede er i salongen: Og denne burde passe bra i pentryet: Vurderer også disse som leselamper fremme i forpiggen samt ved stikkøyen. Der er det i dag avlange plastlamper av den typen som skyves sideveis for å slå av/på lyset. Spm mitt er hvordan kvalitet og fargetemperatur er på disse lampene. Henger de greit sammen, eller er de like sørgelige som så mye annet fra BT? Og har lyset en OK farge, eller blir det veldig blått, hardt og utrivelig? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Gismo Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg har hatt to stk av biltema art. nr 26-0009 i ett år. Gir jo ikke samme lys som med vanlige pærer men er helt ok. Med barn i båten har lysene en tendens til å stå mye på og da er det jo greit at de ikke bruker særlig strøm Sitér dette innlegget Link to post
Lom Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Har prøvd de nederste som er svingbare. Gir veldig blått lys. Mange leverandører kommer nå med LED med mere varm farge. Hadde nok heller satset på disse selv om de kanskje koster litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Takk, det var det jeg var redd for. Da ser jeg meg om etter noe annet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Håp Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Har taklampa, men med teakring. Gir godt lys og ikke blått. Omtrent som halogen. Og den forstyrrer ikke annet utstyr.... Sitér dette innlegget Link to post
sagnek Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Har begge typer som er avbildet over.Veldig fornøyd med den runde,overraskende varmt og lesevennelig lys.De lange vinklebare opplever jeg som mest plagsomme pga. veldig kaldt ujevnt og svakt lys. De er på vei ut av båten evt.på vei inn i et skap eller benk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Nå skal jeg være forsiktig med egenreklame, men det er et alternativ å bytte ut glødepæren i de eksisterende lampene med led-lyspærer. (Anbefaler varm hvite leds) Jeg har gjort det i min egen båt og er veldig fornøyd. I tillegg har jeg montert opp 2-leds smålamper som lyser ned på dørken ute, og det gir et fantastisk kvelds/ nattelys som ikke blender men skaper god stemning... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Produktomtale finnes i en annen tråd her: Herionlampe... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mbm Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Jeg har planer om å skifte ut glødepærene i tak/vegg lampene i båten og har i den forbindelse et par spørsmål jeg håper noen her kan svare på: Pærene er såkalte spolepærer 12v/10W. Lyset med de eksisterende glødepærene er behagelig og ikke for hvitt (kan kanskje beskrives som «gulaktig» - men godt mulig dette er pga glasset som er brukt i lampene). På toalettetrommet kunne det med fordel vært litt bedre (kraftigere) lys, men ellers så ønsker jeg ikke så mye kraftigere lys (men en aning bedre ville vært bra). Ser at noen av LED variantene her er merket med «hvitt lys», mens de fleste ikke merket med noe som helst. Biltema har en pære (for øyeblikket utsolgt) som passer mht størrelse, men litt usikker på om den gir for mye/lite lys og om dette er hardt hvitt. http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/Spolepare-LED-2-pakn-2000037244/ Håper noen har tips om hvilke pærer som gir et behagelig (og ikke for «hardt» hvitt) lys inne i båten. Post gjerne link da jeg håper å kunne handle pærene på nett. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Det står at fargen er 3000 K. Det er fint lys. Kjøpte noen som var 6000 K, og det ble veldig kaldt lys. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fargetemperatur Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Det står at fargen er 3000 K. Det er fint lys. Kjøpte noen som var 6000 K, og det ble veldig kaldt lys.Takk for svar. Lærte noe nytt her mht fargetemperaturer. Ettersom Biltama var utsolgt samt at jeg foretrekker å handle på nettet (nærmeste Biltema er noen mil unna) valgte jeg å handle fra Kina (ebay), Mye å velge mellom der, men etter å ha lest ditt svar her falt valget på, http://www.ebay.com/itm/121390722425 På bad/toalett hvor lyset gjerne kunne vært bedre gikk jeg for: http://www.ebay.com/itm/391344727388 Takk for hjelpen. Redigert 24.Mars.2017 av mbm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.