Jump to content

Hvordan behandle nedpusset seilbåt!

MaxiMarius

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Maxi 77 som er helt nedpusset. Hvordan skal denne behandles nå? Lakk? Bunnstoff? Gelcoat? Klarlakk?

Jeg er helt fersk med båt puss! Så trenger litt hjelp!

Kjølen er massivstål, kan den bare grunnes og males med bunnstoff?

Vil gjerne at skroget over vann skal være hvit.

På forhånd takk!!

Mvh

Marius Bråtesveen

Driver med akkurat det samme selv.

Jeg har valgt å gjøre dette selv. Så du må finne ut av om du skal sette jobben vekk og få den spraylakket eller om du skal gjøre alt selv.

Skal du gjøre det selv så bruker jeg international yacht paint hvor det grunnes med to strøk over vannlinja og så to strøk med lakk. Ble anbefalt denne lakken av noen som kan sakene sine. Men den er litt dyrere enn biltemas lakk. Jeg bestemte meg for å bruke litt ekstra penger siden det tar såpass mye tid og innsats å gjøre dette.

Under vannlinja primes det med gelshield (fra international) 5 strøk før du tar fatt i bunnstoffet. Hva du skal gjøre med massivt stål kan du lese på international sin hjemmeside.

Fargen på skroget kan du velge å vrake. Tror international har tre eller fire forskjellige hvitfarger..

Jeg ringte også international i Norge hvor jeg snakket med en meget hjelpsom og flink kar. Så trenger du noen ekspertråd så anbefaler jeg deg å ringe dem. Blir straks litt mer sikker på hvordan ting gjøres.

Tror forresten de har video som viser fremgangsmåte for de som ikke liker å lese seg frem til hvordan en gjør dette.

Hvis det er av interresse kan du i klikke på prosjekttråden min her:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46743

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Hvis jeg forstår deg riktig har du pusset ned båten både under og over vannlinjen. Det betyr vel at du har lyst til å få den pen spesielt over vannlinjen. Det er veldig vanskelig å få et pent resultat på skroget over vannlinjen ved å rulle eller pensle så jeg ville sjekket sprøytlakkering hos en proff over vannlinjen. Under vannlinjen ville jeg lagt på 2-3 lag primer, bruk forskjellige farger så ser du hvor du har malt og et selvpolerende bunnstoff på toppen. Alt dettte kan du rulle på selv. Viktig at du kjøper skikkelige to-komponent produkter og er veldig nøye med at du har helt fettfritt underlag. Da sitter det skikkelig i mange år fremover.

Går fint med rulle, bruk en korthåret en, viktig å tynne lakken litt slik at den flyter godt ut, men ikke så mye at den siger, er også en fordel at det ikke er for varmt når den påføres, da tørker den før den har jevnet seg ut ordentlig. Jeg har ingen erfaring med å lakke båt, men jeg har rullemalt bilen min og fått et resultat som er bedre enn enkelte sprøytejobber jeg har sett!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Jeg gjorde samme jobben på en maxi 77 for en del år siden. Brukte flapdisk på vinkelsliperen for å fjerne gammelt bunnstoff, rust og primer. Brukte deretter hjemmekompressor og sandblåseutstyr fra BT for å fjerne rester som lå slik til at vinkelsliperen ikke fikk det med seg. Primet kjølen med epoxy 2 komponent primer og la deretter en del strøk med bunnstoff på. Dette ble meget bra - etter to år var kjølen fremdeles like fin..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Godt poeng fra Christensen,

Bruk en rulle, men ikke de mohairrullene fra watski/biltema. De røyter noe helt jæ..ig.

Har brukt jordan perfection, og er mye mer fornøyd med den enn jeg var med de andre billigere rullene.

En ruller ett område og etterstryker med lakkpensel eller en annen god pensel. Med rett teknikk blir det ganske bra.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Silikon ville jeg nok prøvd å fjerne hvis det var mulig, sparkelen vil ikke sitte på det, og da kan du risikere at du kan få en lomme med vann bak sparkelen etterhvert. Silikon er også bannlyst der hvor man skal male/lakke etterpå! Hvis man MÅ bruke fugemasser så vil jeg anbefale typer som Roof/Tec 7 og Sikaflex.

Retta tasteleif

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...