Grand Banks jr Startet 10.Mai.2009 Del på Facebook Startet 10.Mai.2009 FØR jeg setter ut igjen min Nidelv 24 på vannet igjen ønsker jeg å få tett pakkboks. Hva må jeg gjøre? Legger ved bilder av aksling, fettboks med videre. Så kan dere nok geleide meg frem til å få fikset dette... Gi meg gjerne tips til hvordan jeg best vasker i kjølsvinet også... Kaldavfetting? Skylle med vann? Pumpe ut og tømme helt? Ja, jeg ønsker også tips om hvordan jeg vedlikeholder alt dere ser på bildene også... :-) Innfestningen av aksling osv. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Løs låsemutteren (den stroe bakerst) og stram den fremre en halv tørn. kjør motoren litt, og se om det holder tett. Det skal dryppe noen få dråper i minuttet under gange, men når båten lligger i ro skal det være tett. Ikke stram mer enn nødvendig, blir det for tett går pakkboksen varm og pakkboks og aksling kan bli ødelagt. Greasekoppen er kun for smøring, ikke tetting. Strammes en halv tørn en gang i måneden eller så. Avfetting er greit til rengjøring ja. Zalovann pleier også å vaske greit, særlig hvis det er varmt. Er det mye oljesøl pleier jeg å suge det opp med våtstøvsuger, ellers går det i lensepumpa (men helst ikke i havna da...). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Nå ligger båten på land, så jeg kan jo ikke se om den lekker nå. Bør jeg vente med å skru på den til båten ligger på vann, eller bør jeg bytte noe inni der nå "mens jeg har sjansen"? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Greasekoppen er kun for smøring, ikke tetting. Strammes en halv tørn en gang i måneden eller så. Hvilket type fett brukes egentlig her? Marinefett? Må vel tåle saltvann? - Hvor får jeg det? NB: Jeg lurer fremdeles på om jeg burde bytte noe i pakkboksen mens jeg fremdeles har båten på land... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Jeg bruker EP-2 grease, det er sjøvannsbestandig (ikke vannfast, det er noe annet). Hvis det fortsatt er en del å justere på på pakkboksen ville jeg ikke ha brydd meg med å skifte noe. Bare gjør rent og smør opp nå, og stram opp når du kommer på sjøen. Du kan jo evt. stramme en halv tørn nå på forhånd, men ikke noe mer. Det er som nevnt viktig at det lekker litt, men ikke mye. Og det klarer du ikke å vurdere før du har vanntrykk fra utsiden.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.