Mercury_ Startet 10.Mai.2009 Del på Facebook Startet 10.Mai.2009 Har overtatt en båt som har ligget uten vedlikehold i 2 år. Da det ikke var strøm på batt 2 stk a 120 ah, ladet jeg disse og båten startet. Jeg har brukt den 3-5 ganger, men når jeg skulle ta den idag virket det som det ikke var strøm. Jeg hørte bare et "dunk" som at det ikke var nok strøm til å skinne motoren. På voltmeter stod det først 12v, men når jeg glødet stod de 10v. Det jeg lurer på er om det er sikkert at det er batteriene? Jeg har tatt en sånn batteritester (målepinne), og den viser rød på mange og hvit p noen av cellene. Men hvis batteriet er ødelagt,hvorfor viser det 13,2 volt på multimeteret, og hvorfor klarte jeg å lade opp første gang? Kanskje også verdt å skrive at jeg lader med C-Tek lader, men får nå ikke ladet da den hopper over på feillading (utropstegn). Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) På voltmeter stod det først 12v, men når jeg glødet stod de 10v. Det jeg lurer på er om det er sikkert at det er batteriene? Jeg har tatt en sånn batteritester (målepinne), og den viser rød på mange og hvit p noen av cellene. Men hvis batteriet er ødelagt,hvorfor viser det 13,2 volt på multimeteret, og hvorfor klarte jeg å lade opp første gang? Kanskje også verdt å skrive at jeg lader med C-Tek lader, men får nå ikke ladet da den hopper over på feillading (utropstegn). Disse batteriene høres døde ut, ubelasted gir 12 volt og spenningen faller til 10 volt ved belastning tyder nok på at det er på tide med nye. Men sjekk disse punktene. Lader dynamoen? Så slipper du samme problem med nye batterier. Er det veske på batteriet. Redigert 10.Mai.2009 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hvis målingen med multimeter er gjort like etter lading sier det litt lite om batterienes tilstand.Måler du et døgn etter lading så blir kanskje resultatet noe annet.Hvis du etter et døgn har mellom 12,4 til 12,7 volt kan du se etter andre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mercury_ Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Mange takk for svar! Har glemt hvordan man måler dynamoen. Noen som husker? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Du er nok moden for nye batterier. For å sjekke om dynamoen er ok så måler du spenningen på batteriet når motoren går. Den skal være mellom 14 og 14,5 V (hvis batteriet ditt er ødelagt/utladet så kan den være lavere). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.