Jump to content

Boblehavn/ De-icer


rhea

Recommended Posts

AS Maritim i Arendal selger disse ispropellene. Har den største modellen hengende under brygga og det har fungert greit i 3 år nå. Har hørt at man bør kjøpe den største modellen skal det duge.

 

 

Bilde

se også http://www.maritim.no

 

Nå koster jo disse propellene noen kroner så er du fingernem kan du sikkert mekke noe selv med en rimelig kompressor og noen slanger.

 

Bare å spørre om du lurer på noe med ispropellen!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar,  baat guru.

 

 

Is propellen er bestillt i går, og kommer i posten på onsdag.  Så når jeg kommer hjem til  helga skal jeg kutte ut isen rundt båten og slippe ned propellen.

 

Alle rundt meg som har båtene sine ute og har hatt dem liggende ute i mange år sier; slapp av, vi ligger alltid ute og det er ingen problem.  (Med ett unntak, som jeg har vist bilde av på ett annet innlegg.) Men jeg liker ikke synet av båten fastfrosset. Det er ikke akkurat Gjøa eller Fram jeg har kjøpt.

 

Uansett. Kona rapporterer om 6 grader pluss inne i båten og at mildværet er kommet til Kristiansand. Nå er det bare minus 8.  Det er varmere i Tromsø.  

 

Men om ca 80 dager er det sesong igjen- og da blir det varmere og mye lenger kvelder. Gml Dansk til frokost og livet blir igjen verd prisen.

 

knut

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Bare å spørre om du lurer på noe med ispropellen!


 

Det står at den er på 1/2 HK, det skulle vel tilsvare i underkant av 400W. Har du sjekket faktisk strømforbruk?

 

Siden den går på 220V antar jeg at den må være godt sikret mot lekkasjer.

Er den kanskje væskefyllt?

Ut fra erfaring med UW-scootere vet jeg at tang som snor seg rundt akslingen kan føre til at simmerringen går.

 

Dekkes evnt. tyveri av båt forsikringen?

 

Trenger man fortsatt å bruke varme i motorrummet?

 

Har du noe link til produsenten?

Link to post
Share on other sites

Ingar:

 

Det står at den er på 1/2 HK, det skulle vel tilsvare i underkant av 400W. Har du sjekket faktisk strømforbruk?


Tror den største modellen som vi har er på 3/4hk. Har ikke sjekket strømforbruk men antar at dette er en uøkonomisk løsning i forhold til et anlegg basert på trykkluft. Nå bruker jeg et koblingsur slik at den ikke går mer enn nødvendig. Hvor mye den må gå påvirkes nok av hvor mye dybde du har under båten. Hos oss er det litt grunnt noe som gjør at den må kjøres relativt mye, men til gjengjeld er det sjelden det er så kaldt at det er nevneverdig isproblem.

 

 


Siden den går på 220V antar jeg at den må være godt sikret mot lekkasjer.

Er den kanskje væskefyllt?

Ut fra erfaring med UW-scootere vet jeg at tang som snor seg rundt akslingen kan føre til at simmerringen går.


Mener å huske at den skal være oljefyllt. Har som sagt brukt den 3 hele vintre uten noen problemer, men det skulle nå selvsagt bare mangle til den prisen.

Kan nevne en grusom tabbe jeg gjorde her i fjor: Hadde festet ene tauet fra propellen i brygga og det andre i båten og glemmte meg selvsagt når jeg skulle ut......ringen rundt propellen ble litt oval men jeg har ikke merket noen problemer. Nå er den festet kun i brygga.

 


Dekkes evnt. tyveri av båt forsikringen?

Godt spørsmål......er ikke så aktuellt her. Siden båten ligger i hagen blir det kanskje innbo? Går sikkert å feste den med en wire og lås om man har mye pakk i nabolaget.

 

 


Trenger man fortsatt å bruke varme i motorrummet?

Vi har da for all sikkerhets skyld....legg nedi et max-min termometer og vurder ut fra de lokale forhold.

 

 


Har du noe link til produsenten?

http://www.de-icer.com

Link to post
Share on other sites

Kan forresten nevne at det finnes flere typer på markedet. I en lokal båtsjappe hadde de en katalog som het "Båtutstyreren" eller noe slikt. Der var det en ispropell som var noe rimeligere en Kasco men de hadde den ikke inne, hadde aldri solgt noen og den virket ut fra bildet mer spinkel og usolid. Kankskje noen har vært borti denne? Er ellers godt fornøyd med modellen fra Kasco.

 

Hvis Maritim fremdeles selger en monteringsbrakett for å feste propellen med et rør til brygga bør dere spare dere for denne utgiften og heller mekke noe selv da prisen er altfor høy for noen enkle metalldeler. Sende de delene tilbake og har festet med tau istedet.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått skjært Rhea fri av den 25 cm tykke isen.

Is-propellen hentet jeg på posten i dag samtidig med at kuldeperioden sa takk for seg. Det er jo som med paraplyen. Tar du den med blir det solskinn. Glemmer du den blir det regn.

 

Nå henger den uansett og går under båten og forhåpentligvis har hullet rundt båten blitt større i morgen.  

 

Bilde

 

Ellers er Dragen og jeg godt fornøyd med de fine isskulpturene vi satte opp rundt båten.

Link to post
Share on other sites


rhea: PanPan:

...... hmmmm ....... leser "Dragen" dine betroelser her på baatplassen.no? :cryin:

 

Mvh Jan

 

Vel.... skjeldent. Men det som henger under båten er altså is-propellen.

 

knut


 

Hils din bedre halvdel! Av og til bør man konsentrere seg om andre ting enn "is-propellen"  :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


rhea: Nå har jeg endelig fått skjært Rhea fri av den 25 cm tykke isen.

Is-propellen hentet jeg på posten i dag samtidig med at kuldeperioden sa takk for seg. Det er jo som med paraplyen. Tar du den med blir det solskinn. Glemmer du den blir det regn.

 

Nå henger den uansett og går under båten og forhåpentligvis har hullet rundt båten blitt større i morgen.  

 

 

Ellers er Dragen og jeg godt fornøyd med de fine isskulpturene vi satte opp rundt båten.


 

Min erfaring er at det skal være ganske mildt før propellen klarer å utivde et hull. Men den vil nok holde den glippen mot skroget som du har laget isfri.

 

Neste gang det blir kaldt setter du på propellen straks det er kommet en ishinne på vannet rundt båten. Så tar du båtshaken og knekker opp hinnen så mye du kan rundt båten.

 

Må ta noen forbehold om at det kan virke bedre hos deg enn hos meg ettersom min propell står nokså grunnt pga dårlig dybde under brygga.

Link to post
Share on other sites

Ellers noterer jeg meg at to av mine bryggenaboer har brukt små motorer (fra vaskemaskiner eller liknende) med et par meter lange propellakseler og en påhengerpropell :cryin:.

 

Motoren festet på brygga med tidsur og en plastkanne over seg for beskyttelse mot vær og vind. Kjekt og billig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...