Jump to content

Hvor får man kjøpt propell avdrager ?


Rastløs

Recommended Posts

Båten skal på land for første gang siden den var ny. Vårrengjøring og stoffing skal foretas. Samtidig skal jeg skifte fra 2 bladet fastpropell til 3 bladet foldepropell.

 

- Antar at skruen til propellen sitter godt etter over ett år under vann. Da må man vel ha noe spesialverktøy. Hvor får man kjøpt propell avdrager til en overkommelig pris ? (antar at det er eneste måten å få løs propellen?)

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe en på Biltema, men det er bortkastede penger da den er helt ubrukelig. Du kan også kjøpe på en industri forretning (ca. 1000-1500,- kroner) (tools, wurth, industrisenteret etc.) men det er også bortkastede penger da jeg har en du kan få låne helt gratis om du er i området Drammen iblant.

 

Ellers kan du kjøpe min fra Biltema. Den er "kjempegod og helt superpålitelig", til 150 kroner (ref. over ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei

Som nevnt over her så trenger du ikke avdrager.

Jeg tok akkurat av min for å bytte propell: Se her

 

Du trenger en umbrako samt et rør e.l. for å forlenge armen. En stor ringnøkkel kan også tres innpå umbrakoene for å forlenge momentarmen.

Så stempler du opp et av propellbladene mot bakken med en dertil passende plankebit. Deretter skrur du ut senter/låsebolten.

 

Så stikker du et skrujern gjennom hullet i den konen som sitter bak propellen og skrur av denne også. Behold stemplingen av propellbladet så den ikke går rundt.

Både senterbolten og konen er gjenget vanlig vei.

 

Deretter trekker du propellen av rett bakover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...