monica Startet 11.Mai.2009 Del på Facebook Startet 11.Mai.2009 Hei Jeg har et Northstar 650 multiinstrument, med kartplotter og ekkolodd/fishfinder. Jeg lurer på hvor høy hastighet ekkoloddet skal tåle før det ikke klarer å måle dybden lenger. Svingeren er montert helt nederst på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Tror ikke det er lett å svare eksakt på dette. Når en båt nærmer seg plan eller ligger i plan så suges luft innunder båten. Når det skjer vil loddet ikke lenger fungere tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 De som eg har er de innvendig svinger på, da tåler de fart opp til ca 14 knop før de begynne å tulle.. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ivar Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Mitt Eagle Cuda 168 med svingeren montert i epoxy nede i bunnen ca 1meter foran akterspeilet tåler opptil 25 knop på stille vann. Med hekkmontert svinger tipper jeg det tåler endel mindre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Jeg har bare et billiglodd fra Garmin i "jeepen", men med utvendig hekksvinger har jeg dybdemåling (ned til 50 m +) i alle fartsområder (0 - 25 kn) Redigert 11.Mai.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monica Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Mitt begynner å tulle allerede ved 5-7 knop. Det er vel alt for dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Ekkoloddet som sådan tåler nok mye mer, her er det plasseringen av svingeren som skaper problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ynroenn Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Jeg har Garmin 520s med hekksvinger. Leser av dybden uprolematisk i 35 knop..... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hvilken hastighet som ekkoloddet klaer å holde bunnen avhenger av mange faktorer som svingertype, svingermontasje, skrogets utforming og selve ekkoloddet. De fleste installasjoner jeg har sett med hekksvinger pleier å få problemer rundt 20 knop. Nye Lowrance HDS fungerer supert ved 30knop der hvor forrige generasjons lodd fikk problemer rundt 20 knop, med eksakt samme svinger/svingermontasje. Med en riktig utført montasje av gjennomgående eller innvendig svinger (svinger montert i flytende medium) bør den kunne henge med i alle hastigheter. Med en B60 gjennomgående svinger og Furuno FCV-620 kan jeg uten problemer lokalisere stimer og større ansamlinger av fisk ved toppfarten på 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Jeg har Garmin 520s med hekksvinger. Leser av dybden uprolematisk i 35 knop..... Jeg har samme loddet og har ingen problemer i 26 knop som er topp til meg. Har utvendig hekksvinger montert 2-3mm over bunnen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Med forbehold om at jeg til stadighet tar feil. Jeg biller meg inn at overflaten (eller heter det underflaten) på hekksvingeren skal være litt nedenfor bunn på båten, og tiltet litt ned med "akterenden" Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Til dere med Garmin 520; hvor djupe dyp greier dere å måle med loddet? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Med forbehold om at jeg til stadighet tar feil. Jeg biller meg inn at overflaten (eller heter det underflaten) på hekksvingeren skal være litt nedenfor bunn på båten, og tiltet litt ned med "akterenden" Mulig du har rett. Det er kanskje slik det er, fulgte iallefall anvisningen og jo mere jeg tenker på det jo sirere er jeg på at du har rett. Dybden er jeg ikke sikker på men har iallefall registrert 200m dybde, mener det skal gå til 400? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Rune_12 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 På Saga 315 sitter svingeren et sted under byssa. Den måler stort sett helt fint til toppfart på 22 knop. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) har garmin 525s og har montert min (hekk) svinger i bunn av motor rommet med epoxy.. virker uten problemer opp til ca 30 knop når det er lite sjø :) .. videre opp til 50 knop står det bare å blinker.. men men .. hadde det vist en grunne i deb farten så hadde det vært for sent for lenge siden allikevel .. :) Redigert 11.Mai.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.