Nils1 Startet 11.Mai.2009 Del på Facebook Startet 11.Mai.2009 Så var det slutt på at Askeladden levers med Mercury/Mariner. Til glede for alle som ikke liker de svarte og grå - Les Her Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Kan vel diskuteres om det var det beste valget motormessig, men det er jo vanskelig å uttale seg for "menig mann" når man ikke kjenner hele avtalen ellers. Det beste som kunne ha skjedd var vel en avtale med Yamaha, da hadde vel "nye" Askeladdensalget gått til himmels? Leste siste Båtmagasinet der de tester 90-100 hk motorene, forøvrig motorstørrelser som jo er veldig mye brukt på div. Askeladdenbåter, der ble Suzuki DF 100 slått av Mercury 100efi både på toppfart, forbruk, og ikke minst støy. Et annet moment som sikkert skuffer mange , er jo at man ikke lenger får båter levert med to-taktere . Der er jo levert en veldig stor del av Askeladden med Optimax-motorer, så nå blir det jo bare fire-taktere. Skal bli spennende og følge salget etter hvert! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Flaks jeg kjøpte Askeladden nå da... hehe Suzuki er sikkert kjempefine motorer det... men holder fortsatt en knapp på to-takteren :) Man har vel alltid hatt muligheten til å velge 4-takter (mercury) til Askeladden hvis man ville det... men så langt jeg har sett, så er det utelukkende to-takteren man ser bak på en askeladden av de mindre båtene. Når man nå på en måte fjerner valgfriheten, slik at man MÅ velge en 4-takter tror jeg vel heller det vil slå negativt ut. Ikke forde Suzuki er noen dårlig motor, men forde man mister noen av de kundene som sverger til to-takteren. Personlig hadde jeg ikke akkurat strøket med om jeg MÅTTE velge en firetakter... men jeg tror nok jeg hadde landet på følgende løsning, som muligens hadde fordyret kjøpet noe: Nemmelig en Askeladden med Evinrude E-Tec (hvit) på hekken. En lekker kombinasjon mener jeg. Tror vel ikke akkurat Askeladden kommer til å lide grunnet dette... men tror heller ikke det blir noen voldsom opptur... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Andy Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Jeg ønsker å gratulere framtidige Askeladden eiere med et svært godt valg av motormerke. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Suzuki passer jo på mange måter til Askeladden båtene da. Driftssikre og litt kjedelige kanskje, men det er vel det 80% av kundene vil ha. Jeg misunner den summende lyden på tomgang og lavt turtal,l men den blir stående igjen når Optimax'en får fulle sluser og seks sylindere drar i gang skikkelig båtlyd. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Kan være enig i den med V6-lyden, men hva er den minste 2 takts V6-motoren? 2 takt 4 sylindret er defintivt ikke noe å juble for, lydmessig. Askeladden vil med dette plutselig være et alternativ for mange flere tror jeg. Selv om jeg hadde foretrukket Yamaha på hekken er sikkert Suzuki veldig bra det også. Ser at enkelte sverger til 2 takt (Bjerknez). Jeg forstår ikke hvorfor, har dere prøvd begge deler? I så fall er det ikke mange fordeler lenger når det gjelder totakt. I gamle dager var det vel lav vekt, bra akselerasjon og lave servicekostnader. Nå er det vel kun lave servicekostnader igjen. Og har man 2-takt så slipper man å drite seg ut ved å prøve å starte en motor som allerede går... Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 når Optimax'en får fulle sluser og seks sylindere drar i gang skikkelig båtlyd. "sluuurp" sier det i bensintanken også da....hehe Men man er kanskje villig til det pga den herlige lyden Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
LykkelitenIV Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Dette blir mye bedre enn det de hadde Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
abbor Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 ? Leste siste Båtmagasinet der de tester 90-100 hk motorene, forøvrig motorstørrelser som jo er veldig mye brukt på div. Askeladdenbåter, der ble Suzuki DF 100 slått av Mercury 100efi både på toppfart, forbruk, og ikke minst støy. Mercury 100 EFI var 0,2knop raskere enn Suzuki DF100, disse to var de raskeste motorene i testen. Forbruk og støy målt ved 27 knop er helt identisk. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Kan være enig i den med V6-lyden, men hva er den minste 2 takts V6-motoren? 135 hk er den minste sekseren. (fra Mercury) Er superfornøyd med vår, og kunne ikke tenkt meg noe annet - eneste er tomgangskjøring - da hadde det sikker vært ok med en mer stillegående. Men spensten, farten OG forbruket gjør meg glad hver gang jeg er ute! Har prøvd noenlunde tilsvarende båter med bl.a. Yamaha. Greie de óg, men om det er den eneste rette i verden klarer jeg ikke å se. Tror derimot at Suzuki med sine firetaktere kan bli positivt for Askeladden. Vi er jo et folk som kjøper fornuft, og ikke følelser (les: stasjonsvogn og diesel) Og hvis "flertallet" er overbevist at firetaktere er tingen, så er det jo til og med lovfestet ;-) Redigert 11.Mai.2009 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Nautilus Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Det er bare a hape Askeladden fikk godt betalt for denne avtalen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Gratulerer til Askeladden med et fornuftig valg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Håper Askeladden har gjort det rette valget av motorleverandør. Om det var et fornuftig valg gjenstår å se. Her er det vel "business as usual" som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hva om jeg vil ha en Askeladden, men ikke Suzuki...får jeg da kjøpt båten uten motor, og er fradraget den virkelige prisen for motoren, eller regner de innkjøpspris??? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Tror ikke det regnestykket blir særlig gunstig nei. Da jeg kjøpte i 2004 hadde jeg mulighte for en god pris på Honda - men det ble for dyrt å kjøpe Askeladden uten motor - den gang i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Kommer vel litt ann på forhandleren vil jeg tro... Er en her inne (husker ikke hvem) som kjøpte seg en splitter ny Askeladden Wasper der jeg kjøpte båten min. Han fikk båten sin levert med Yamaha på hekken. Men så vidt jeg husker så ble det nok litt dyrere. Finner man en seriøs forhandler, så er det nok fullt mulig... men tror du må "mase" litt. Men uansett så er en Yamaha en god del dyrere enn en optimax med samme antall hester. Forde Yamaha er en 4-takter. Tar jeg ikke feil mener jeg at en Yamaha 115HK'er ligger nesten 30.000,- over en Optimax av samme størrelse. Dette er mye penger jeg mener man ikke får igjen... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Lopphavet Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Har nettopp kjøpt en av de siste Askeladden(605) med Mercury (Verado 150) og er vel ikke generelt opptatt av merket på det som henger bak. Men hva vil et slikt skifte av Askeladden på utenbordsmotor betyr for bruktprisnivået på nåværende kombinasjoner? S Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hva om jeg vil ha en Askeladden, men ikke Suzuki...får jeg da kjøpt båten uten motor, og er fradraget den virkelige prisen for motoren, eller regner de innkjøpspris??? Det er ikke sikkert du i utgangspunktet får lov til å kjøpe båt uten motor. Det spørs hva avtalen med motorleverandøren sier. Den kan være slik som de gamle avtalene Microsoft hadde med PC-produsentene. Alle maskiner skal leveres med Windows. Så kan man selvsagt bestride lovligheten av noe slikt. Jeg kjenner ikke avtalen så det er ikke sikkert det er slik, men husker bare en sak som ble beskrevet her på forumet om en Skibsplast kjøper som måtte til Sverige for å få kjøpt ny båt uten motor. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Men hva vil et slikt skifte av Askeladden på utenbordsmotor betyr for bruktprisnivået på nåværende kombinasjoner? Kan ikke skjønne at det vil bety noe som helst? Har selv solgt brukt båt med annen motor enn det som senere ble standard motor for båtmerket og var aldri noen kommentar fra "markedet" om det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Men hva vil et slikt skifte av Askeladden på utenbordsmotor betyr for bruktprisnivået på nåværende kombinasjoner? Skibsplast byttet vel fra Suzuki til Mercury her for noen år siden, virker ikke som at det har gjort båtene med Suzuki mer tungsolgte (heller tvert imot) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lopphavet Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Postiivt for meg, med nyinnkjøpt Askeladden 605 og Verado 150, er at i kommende nummer av Vi Menn båt så blir Mercury Verado 135 kåret som vinner av de 4 motorkombinasjonene på en Askeladden 605. Suzuki DF140 fikk 3 stjerner. Honda BF135 fikk 4 stjerner. Mercury Optimax 135 fikk 4 stjerner. Mercury 135 Verado fikk 5 stjerner. Verado ble ikke best i noen av kriteriene men snittet ga den førsteplass som beste allrounder. Anbefaler at testen leses for å få med seg nyansene. S Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Når Verado'en får "satt seg" i markedet så vil den spise mer og mer fra Suzuki og Yamaha. Ikke minst når man lett kan kjøpe 135 hesteren og få 200 for noen tusenlapper ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 veradoen er kjempetøff og se på,det må jeg ærlig innrømme.men det er vel ikke noe å legge skjl på at den er vannvittig tung og vannvittig tøøøørst... så sånnsett syns jeg at veradoen er en god møkkamotor Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
abbor Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Postiivt for meg, med nyinnkjøpt Askeladden 605 og Verado 150, er at i kommende nummer av Vi Menn båt så blir Mercury Verado 135 kåret som vinner av de 4 motorkombinasjonene på en Askeladden 605.Suzuki DF140 fikk 3 stjerner. Mercury 135 Verado fikk 5 stjerner. Selv om Verado 135 kom bedre ut enn DF140 er det langt fra sikkert at Verado 150 hadde slått DF150 i test. DF150 er en nyere og bedre motor enn DF140 som jo er bygd på den forholdsvis gamle 90/115 motoren. Har sett tester av både D115 og DF 140 hvor de har framhevet at DF150 har mye mindre støy og er enn mer moderene motor enn 90/115/140. Vil ikke bli veldig overrasket om 115/140 blir erstattet av nye modeller til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Suzuki DF140 fikk 3 stjerner.Honda BF135 fikk 4 stjerner. Mercury Optimax 135 fikk 4 stjerner. Mercury 135 Verado fikk 5 stjerner. S Ja det spørs om ikke Askeladden går tilbake til Mercuryavtalen, når De får lese testen til Vi Menn Båt. p.s.( tilogmed Optimax`en fikk en stjerne mer enn Suzuki DF 140.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.