JoniZ Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 Heisann. Driver å ser etter en båthenger. Max 16 fot holder. Pris maks 10 000. Det er så mange merker å velge mellom, hva bør jeg velge ? Felleskjøpet selger gaupen båthengere til en god pris ser jeg. Tiki også. Legg ved link og en god grunn til at jeg bør velge nettopp den hengerem :) mvh Jon Einar Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
JoniZ Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Ingen som har noen tips? Hvorfor bør jeg velge gaupen båthenger istedet for tiki båthenger f.eks ? Redigert 11.Mai.2009 av JoniZ (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Brodern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Grunn og grunn :) Jeg har en Tiki BT700 på 3 sesongen nå. Er veldig fornøyd med den. Tar båter opp til 18ft. Nordkappen min på 17ft passer bra på den hengeren. Stødig og god bak bilen. Like fin som når den var ny. Litt for myke sideruller/støtter, men ellers ingen ting å sette fingeren på egentlig. Samme aksling som på Brenderup og hengeren er fullforsinket, men det er vel alle i dag. Akslingen står langt bak og det er fint. Høye fastmonterte lamper som stort sett slipper å "dyppes" Gaupen er kanskje "bedre" men koster vel mer. Har ikke hat Gaupen så jeg vet ikke. Men Gaupen er jo gammelt og godt merke da. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
JoniZ Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ok. Tusen takk for svar. Ble litt klokere nå Pga latskap (nærmere til fk butikken enn til en tiki butikk) og tilsynelatende ingen forskjeller !? går jeg for denne: Gaupen båthengeren Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Brodern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Den var jo litt "kjip" da. Da hadde jeg snøte meg lagt på 1500 kroner. Tikien er bredere og har vugge bak. Nesehjul er standard (Den hadde vel denne også) Og er nok en liten henger, den har jo ikke så stor nyttelast. Tikien tar vel nesten dobbelt så mye Men gaupenhengeren har dobble ruller bak, og det er jo bedre enn Tikien sine enkle, som er litt for myke :) Men jeg hadde satsa på en henger som tar litt større båt enn det man har. Båten min er 17 og hengeren tar opptil 18. Men synes at 17 foteren fyller den mer enn godt nok :) Spørs jo hva slags båt du skal ha på selvsagt. 15ft passer jo perfekt på den hengeren du linket til. PS: Gaupenhengeren har jo 10" felg, Tikien har 13". 10" er "trillebårhjul" som noen har omtalt de :) Små migete lager også :) Redigert 11.Mai.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
bjornas Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg har en Zodiac FC 530 17,5" gummibåt. Er det "greit" å frakte en så stor gummibåt på en henger som sier opp til 16"? Mao.: Kan man "legge på" en m eller to siden det er en gummibåt? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Brodern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Spørs jo litt på lykter og slikt da. Du bør vel ha en henger som er beregnet til gummifjodde. Men igjen, Tikien (fælt som jeg maser om denne tjekkiske, eller hvor den er fra, klædden) tar jo uansett båt opp til 18ft :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
bjornas Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Brodern, jeg er uerfaren på dette. Er det noen båttilhengere som jeg absolutt ikke må kjøpe når jeg har gummibåt? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Brodern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg har ikke så mye greie på dette selv da. Har bare sett noen egne hengere for fjodde. Hvis ikke båten er tung kan man jo bruke en vanlig varehenger. De koster jo mye mindre. Men en 17ft blir vel for stor og tung uansett. Du bør vel se på de forskjellige produsentenes tilhengere og se hva som passer deg i pris og bruk. Men jeg tror du får kjøpt tilleggsett til gummibåt til Brenderup og Gaupen, sikkert fler også. Så dette er jeg nok ikke rette person til å svare på desverre. Men internett er alltid din venn vet du Tiki vanlig båthenger vet jeg litt mer om Men det er bare fordi jeg har det selv. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
bindaling Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 ...går jeg for denne:Gaupen båthengeren Har akkurat den hengeren til en båt under 100kg og 14,5fot. Tror jeg ville gått for en "stivere"(mer solid) henger for større båt med mye kjøring. mvh Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Bindaling: Til en 17,5"er blir jo den for liten da. Men det er en del tilhengere som er "tilpasset 16 fot". Bare lurer på hvor viktig det er for gummibåter, de veier jo ofte mye mindre enn vanlige båter. Min f eks veier vel rundt 150 kg uten motor. Brodern: Hva er tilleggssett? noe som man "bygger på" tilhengeren for "å kompensere" for at en gummibåt gjerne er flatere? Satser foreløpig på en vanlig varehenger, og blåse båten på utsettingsstedet... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Brodern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Det jeg har sett er andre ruller og fester for disse i forhold til standard oppsett om du vil. Har sett egne hengere for RIB også. tiiter du på produsentenes sider så får du mer info enn hva jeg klarer å formidle :) Vil nødig late som jeg kan noe for da kommer kverulantene og tar meg (der fikk dere den) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
JoniZ Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Har akkurat den hengeren til en båt under 100kg og 14,5fot. Tror jeg ville gått for en "stivere"(mer solid) henger for større båt med mye kjøring.mvh Båten er en 14 fots fletcher med en 40hk. Det veier ikke veldig mye tenker jeg, så hengeren tror jeg vil passe. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
abbor Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 De minste Gaupenhengerene er veldig myke. En kamerat har en slik og jeg har en Tysse 6004 til robåten, Tysse hengeren er mye mer stabil. Det er snart 15 år siden jeg kjøpte denne, i dag hadde jeg nok kjøpt en HSS R-VT 750 fra Topp Fritid hvis jeg skulle ha kjøpt noe i denne størrelsen. Koster rett under 10 lapper. HSS Sitér dette innlegget Link to post
JoniZ Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ok. Skulle se på HSS hengerene.. Da kunne jeg velge mellom hengere med brems og uten, leveres gaupen hengerene med eller uten brems ? Merkelig at det ikke var oppgitt. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
orjack Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg ville sett på Tredal viss jeg var båten er mer stabil siden all bevegelse skjer på hjulene til hengeren da den har dempere og fjærer. http://www.tredal.no/?vis=produkt&pkid...mp;produktid=15 Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ok. Skulle se på HSS hengerene.. Da kunne jeg velge mellom hengere med brems og uten, leveres gaupen hengerene med eller uten brems ? Merkelig at det ikke var oppgitt. Støtter forslaget om HSS! Sitér dette innlegget Link to post
JoniZ Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ok. Et siste spm, hvor mye koster det å registrere hengeren ? Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Brodern Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Spørs om du gjør det eller selger/firmaet gjør det. Når jeg fikk min henger var det ink registrering/omregistrering. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
JoniZ Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Aha.. Men hva ligger vanlig registerning av henger på ? Uten avtale med selger. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Brodern Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Det finner du på http://www.vegvesen.no Men lurer på om det ikke er 300 kr for tilhenger under en 750 kg totalvekt, mulig jeg tar feil her nå. Redigert 12.Mai.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.