Jump to content

Olje i vannet fra totakts utenbordsmotor


sunwin

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel 8hk Yamaha ca. 1980. Når den startes i balje blir det mye olje på vannet dvs. ikke farge som bensin. Ser også at det kommer noe svart olje utfra dreneringshullene nederst på stammen dvs. over gearhuset. Trodde først det kom fra gearhuset så jeg byttet tetninger mellom stammens indre og gearhus. Imidleritd kommer det fortsatt svart olje.

 

For en totakter er det da ikke så mange steder oljen kan komme fra dvs den må komme fra oljen blandet i bensinen. Kan det være uforbrent olje som kommer ut igejnnom eksosporten pga for mye olje blandet i bensinen eller kan det være dårlig tettning/simring i utgangen av veivakselen.

Skulle tro at, dersom pakningene/simringene rundt utgangen av veivakslen var uetette ville motoren ikke gå eller gå dårlig da bensingassblandingen ville forsvinne ut denne veien. Som kjent bruker totakteren veivkammeret til å suge inn bensingassblandingen.

 

Har noen erfaringer her? Bidrag mottas med takk.

 

sunwin

Redigert av sunwin (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt flere, både gamle og nyere 2-taktere opp gjennom årene, og har alltid fått oljehinne på vannet under "stampkjøring" av motorene. Jeg har bestandig sett på dette som uforbrent olje-/bensin-blanding, som naturlig kommer ut med eksosen. 2-takterne er nemlig ikke alltid "så nøye" på å forbrenne alt de får tilført av drivstoff. Jeg har i hvertfall aldri hatt noen grunn til å tro at oljeutslippet var varsel om noe feil noe sted. Dersom motoren ellers oppfører seg slik den skal tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring.

Link to post

Dette er rester fra forbrenningen. Moderne motorer slipper ut litt. Eldre slipper ut mye.

 

Jeg har en Evinrude 5,5 fisherman fra 1956 (6% olje). Da kan man drive oljeutvinning i stampen etterpå :cheers:

 

Det er en grunn til at vanlige totaktere er forbudt å selge nye....

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Hei, takk for inspillene.

Har vel kommet til at oljen skyldes at i.om. man skjelden får kjørt motoren varm i stampen, så blir ikke oljen forbrent men kommer uforbrent ut med eksosen. Får dessuten heller ingen blå totaktsrøyk eller totakslukt heller.

Så jeg får vel regne med at motoren er ok. Det ville vel dessuten vært noe "overkill" å splitte blokken fra stammen for å bytte simringer på en motor så starter og går helt greit.

 

Mvh

Sunwin

Link to post

hvis det er lekke simmerringer (og vanninntrenging) på veiva så burde du kunne se at nederste plugg/stempel er omtrent helt uten sot - vasket rent av vanndamp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...