sunwin Startet 12.Mai.2009 Del på Facebook Startet 12.Mai.2009 (redigert) Har kjøpt en gammel 8hk Yamaha ca. 1980. Når den startes i balje blir det mye olje på vannet dvs. ikke farge som bensin. Ser også at det kommer noe svart olje utfra dreneringshullene nederst på stammen dvs. over gearhuset. Trodde først det kom fra gearhuset så jeg byttet tetninger mellom stammens indre og gearhus. Imidleritd kommer det fortsatt svart olje. For en totakter er det da ikke så mange steder oljen kan komme fra dvs den må komme fra oljen blandet i bensinen. Kan det være uforbrent olje som kommer ut igejnnom eksosporten pga for mye olje blandet i bensinen eller kan det være dårlig tettning/simring i utgangen av veivakselen. Skulle tro at, dersom pakningene/simringene rundt utgangen av veivakslen var uetette ville motoren ikke gå eller gå dårlig da bensingassblandingen ville forsvinne ut denne veien. Som kjent bruker totakteren veivkammeret til å suge inn bensingassblandingen. Har noen erfaringer her? Bidrag mottas med takk. sunwin Redigert 12.Mai.2009 av sunwin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 om der hadde lekt ut olje fra girhuset skule det vel åsså ha trengt inn? ville nesten tro som det du lurte på at det er olja i uforbrendt bensin... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Tror du vil oppleve det samme med alle totaktere det er helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Jeg har hatt flere, både gamle og nyere 2-taktere opp gjennom årene, og har alltid fått oljehinne på vannet under "stampkjøring" av motorene. Jeg har bestandig sett på dette som uforbrent olje-/bensin-blanding, som naturlig kommer ut med eksosen. 2-takterne er nemlig ikke alltid "så nøye" på å forbrenne alt de får tilført av drivstoff. Jeg har i hvertfall aldri hatt noen grunn til å tro at oljeutslippet var varsel om noe feil noe sted. Dersom motoren ellers oppfører seg slik den skal tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 (redigert) Dette er rester fra forbrenningen. Moderne motorer slipper ut litt. Eldre slipper ut mye. Jeg har en Evinrude 5,5 fisherman fra 1956 (6% olje). Da kan man drive oljeutvinning i stampen etterpå Det er en grunn til at vanlige totaktere er forbudt å selge nye.... Redigert 12.Mai.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
TMe Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Kan bekrefte at helt korrekt det som skrives i de tre siste inleggene. Gamle totaktere forurenser mye. Sitér dette innlegget Link to post
sunwin Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Hei, takk for inspillene. Har vel kommet til at oljen skyldes at i.om. man skjelden får kjørt motoren varm i stampen, så blir ikke oljen forbrent men kommer uforbrent ut med eksosen. Får dessuten heller ingen blå totaktsrøyk eller totakslukt heller. Så jeg får vel regne med at motoren er ok. Det ville vel dessuten vært noe "overkill" å splitte blokken fra stammen for å bytte simringer på en motor så starter og går helt greit. Mvh Sunwin Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 hvis det er lekke simmerringer (og vanninntrenging) på veiva så burde du kunne se at nederste plugg/stempel er omtrent helt uten sot - vasket rent av vanndamp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jstava Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Vekker litt liv i denne tråden da jeg opplever samme problemet. Men etter at jeg har tatt av propellen så ser jeg at det ligger en nøttebrun hinne inni nedre del av huset der som kjølevannet kommer ut. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.