Jump to content

Volvokondomet, hvor hardt skal det sitte på hylsa?


Geir

Recommended Posts

Har i dag kjøpt og montert Volvokondomet.

Det står i montasjeveiledningen at den passer for 35 mm aksel, og at akselhylsa skal være 54 mm.

Akselhylsa mi er 51 mm.

 

Når jeg monterer slik som vist på bildet, (bildet er forøvrig lånt fra en annen tråd, altså ikke min båt), klarte jeg med håndmakt å vri hele kondomet.

 

La derfor mellom noen remser med tynt blekk jeg hadde liggende.

Nå klarer jeg ikke å vri dette noe mere.

 

Spørsmål:

Hvor hardt skal kondomet sitte i hylsa?

Er det problematisk at hylsa er 51 mm. når det står beskrevet 54mm.?

 

DSC00607_lite.JPG

 

Er litt usikker, og vurderer å bytte tilbake til den gamle.

 

Noen synspunkter?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Bare som et artig apropos; jeg gikk gjennom alle skuffer og skap i båten i dag, og kom over et slikt som dette som den forrige eieren la igjen. Jeg ante ikke hva det var for noe, men nå fikk jeg altså svar på det! Takk! :flag::cheers:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Obs obs..... ikke slik nei :puke: kjøp en rull med vulkaniserinstape , legg på flere runder rundt hylserøret, pass på å gjøre helt rent og fettfritt før du legger på tapen ,legg ikke på så mye at du får problemer med å tre på kondomen, men tykkere en 54mm som den skal være beregnet til, jeg ville lagt på ca 1mm tykkere ca 55 mm rundt hylsa ,ta så litt vann som smøring å tre på kondomen den skal gå litt trekt på, ta deretter en tang og klem på flensen som skal holde den på plass slik at du kan entre boltene og muttrene , stram helt til og du har en fin og vedlikeholds fri aksel tettning i mange år og mye bedre en alt annet!!!

Ps: har gjor dette på flere båter

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Til windy 26! "Mye bedre en alt annet"???

Det var vel å ta i litt!!!

Har selv denne "svarte dongen" og hos meg er den lekk som bare det, og skal byttes til Sleipner sin oljesmurte pakkboks.

Holder vel en knapp på at Sleipner sin er bedre en volvo-dongen!

Link to post
Share on other sites

stram helt til og du har en fin og vedlikeholds fri aksel tettning i mange år og mye bedre en alt annet!!!

Den skal smøres en gang i året, og er ikke helt vedlikeholdsfri.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening er: aldri mer en båt med Volvo-"tetning", om den er der når jeg kjøper båten, blir den skiftet ut med pakkboks så fort som mulig (oljesmurt eller med talgpakning).

 

Smak og behag, men jeg liker ikke falsk trygghet.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Har ikke problemer i det hele tatt med "volvodongen". Fikk anbefalt og montere den med 2 syrefaste slangeklemmer som står hver sin veg. En liten tube med vannfast greas fulgte med, og "dongen" skal smøres litt ved aksling/gummi, ca en gang i året.

Noe som er viktig etter at båten har stått på land, klem på "dongen" til alt luft er kommet ut og litt vann pipler inn. Det høres at luften "puffer" ut. Skal nå være helt tett.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Har selv denne "svarte dongen" og hos meg er den lekk som bare det....

 

Og du har selvfølgelig ikke kjørt den tørr, husket å klemme på den så vann kommer frem til tetning ved utsetting, og passer på at det er fett inne i dongen? Hos meg er det potte tett. Flott med en løsning som ikke "må" lekke noen drypp under kjøring, som f.eks talgpakning, jeg liker å ha det knusktørt i kjølsvinet.

Link to post
Share on other sites

..Og dessuten av en vesentlig bedre kvalitet og holdbarhet!! Enn Volvodongen!

 

Det har du helt rett i - dongen må vel byttes etter 7 år. Hvis han likevel har en dong så er jo det vesentlig billigere. Men lekker dongen er det jo noe som er galt - for fungerer gjør den.

Link to post
Share on other sites

Ja, den funker. Den nye serien har i tillegg til den gamle et innebygget cutlesslager. Dette er for å sentrere klemflensen på akslingen i de tilfellene det er runout mellom hylse og aksling. Slik urundhet var en av årsakene til at den gamle versjonen ble rapportert å kunne lekke noe fra tid til annet. Nytt på den nye versjonen er at den også finnes i størrelser som passer på tommeakslinger. Før kunne en bare få for hele 5mm dvs. 30-35-40mm osv

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når dongene ryker så "tidlig" etter noen år, hva gjøres feil? De skal smøres litt, 1-2 ganger i året, etter hvor mye brukstid. Viktig å klemme luft ut etter landligge (bruksanvisning).

En båt i havna fikk dongen montert av verksted.Han ble ikke fortalt om at dongen skulle presses litt sammen etter landligge og luft komme ut. Den er enda iorden etter mange år. Hørar at andre også er bra fornøyd, som slipper smørekopp o.l.

Har selv fulgt bruksanvisningen og Volvokondomet er enda tett og bra etter 3 år.

Er nå noe spendt om varigheten framover.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Skiftet Volvo dong etter at jeg hadde hatt båten i 5 år- da hadde den kanskje stått på trolig siden båten var ny 10 år tidligere. Den lakk ikke, men da jeg fikk greie på at Volvo anbefaler skifte hvert 5 år - skiftet jeg den prevantivt. Den gamle som fortsatt så OK ut lot jeg bli værende på akselen. Satte et strips på akselen slik at den gamle reserven ikke skulle skli ned på den nye. Har da en nød -reserve klar til hurtig montering hvis noe skulle skje (kan bare skjære bort event lekk dong med kniv og smokke inn reserve dongen).

Link to post
Share on other sites

Synspunkter på kondom som ikke passer.

Tynt blikk som foring kan være det beste. Men husk på faren for galvanisk tæring. Helst ville jeg foret opp med slange, men det er ikke lett når diff radie ikke blir mer enn 1,5 mm.

 

Ellers monterte Hulda sin Kondom år 2000, den har sittet der lekkasjefritt siden. En kompis i Tyskland hadde samme kondomet i 19 år. Da solgte han båten uten at kondomet ble skiftet. Utskifingshyppigheten fra Volvo er muligens noe konservativ. Hulda er på land en uke hvert annet år.

Link to post
Share on other sites

Gjør som dere vil ., men å si at sleipner sin er så mye bedre en volvos sin tettning er tøys ,jeg hadde problemmer med min for oljen ble hvit (vann i oljen) jeg har god erfaring med dette og den ble montert helt etter forskriftene ,alikevel ble det lekkasje, kjenner også 2 andre som også hadde dette problemet med vann i ojen, dem skiftet til volvo sin kondom også og dette fungerer helt prikk fritt, en telefon til sleipner var bortkastet da dem sa at den måtte være feilmontert og aldri hørt om problemet ??? veldig merkelig da 3 stykker i samme havn hadde problemet !!

Jeg må si at i min tidligere båt hadde olje fylt pakk boks men her var det ikke noe problemer, hva som gjorde problemet kan jeg ikke svare på?!

vet hva jeg skulle skiftet til vis jeg skal skifte en annen gang.

Link to post
Share on other sites

Om du velger blikk eller vulke tape skal jeg ikke uttale meg om, i min enkle verden holder nok jeg en knapp på avfetting og vulketape.

 

Ellers er min erfaring at volvo kondomen fungerer!!!

 

Smøres en gang pr sesong, samt huske og lufte om båten er ute av vannet.

 

Kjempe enkelt!

 

Har fettsmurt nå, og skulle gjerne hatt volvo kondomen på ny båten og. Får se når jeg må skifte en gang i fremtiden!

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...