Geir Startet 12.Mai.2009 Del på Facebook Startet 12.Mai.2009 Har i dag kjøpt og montert Volvokondomet. Det står i montasjeveiledningen at den passer for 35 mm aksel, og at akselhylsa skal være 54 mm. Akselhylsa mi er 51 mm. Når jeg monterer slik som vist på bildet, (bildet er forøvrig lånt fra en annen tråd, altså ikke min båt), klarte jeg med håndmakt å vri hele kondomet. La derfor mellom noen remser med tynt blekk jeg hadde liggende. Nå klarer jeg ikke å vri dette noe mere. Spørsmål: Hvor hardt skal kondomet sitte i hylsa? Er det problematisk at hylsa er 51 mm. når det står beskrevet 54mm.? Er litt usikker, og vurderer å bytte tilbake til den gamle. Noen synspunkter? Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 (redigert) Bare som et artig apropos; jeg gikk gjennom alle skuffer og skap i båten i dag, og kom over et slikt som dette som den forrige eieren la igjen. Jeg ante ikke hva det var for noe, men nå fikk jeg altså svar på det! Takk! Redigert 12.Mai.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Obs obs..... ikke slik nei kjøp en rull med vulkaniserinstape , legg på flere runder rundt hylserøret, pass på å gjøre helt rent og fettfritt før du legger på tapen ,legg ikke på så mye at du får problemer med å tre på kondomen, men tykkere en 54mm som den skal være beregnet til, jeg ville lagt på ca 1mm tykkere ca 55 mm rundt hylsa ,ta så litt vann som smøring å tre på kondomen den skal gå litt trekt på, ta deretter en tang og klem på flensen som skal holde den på plass slik at du kan entre boltene og muttrene , stram helt til og du har en fin og vedlikeholds fri aksel tettning i mange år og mye bedre en alt annet!!! Ps: har gjor dette på flere båter Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Til windy 26! "Mye bedre en alt annet"??? Det var vel å ta i litt!!! Har selv denne "svarte dongen" og hos meg er den lekk som bare det, og skal byttes til Sleipner sin oljesmurte pakkboks. Holder vel en knapp på at Sleipner sin er bedre en volvo-dongen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 stram helt til og du har en fin og vedlikeholds fri aksel tettning i mange år og mye bedre en alt annet!!! Den skal smøres en gang i året, og er ikke helt vedlikeholdsfri. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Capella Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Min personlige mening er: aldri mer en båt med Volvo-"tetning", om den er der når jeg kjøper båten, blir den skiftet ut med pakkboks så fort som mulig (oljesmurt eller med talgpakning). Smak og behag, men jeg liker ikke falsk trygghet. Capella. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallais Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Har ikke problemer i det hele tatt med "volvodongen". Fikk anbefalt og montere den med 2 syrefaste slangeklemmer som står hver sin veg. En liten tube med vannfast greas fulgte med, og "dongen" skal smøres litt ved aksling/gummi, ca en gang i året. Noe som er viktig etter at båten har stått på land, klem på "dongen" til alt luft er kommet ut og litt vann pipler inn. Det høres at luften "puffer" ut. Skal nå være helt tett. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Har selv denne "svarte dongen" og hos meg er den lekk som bare det.... Og du har selvfølgelig ikke kjørt den tørr, husket å klemme på den så vann kommer frem til tetning ved utsetting, og passer på at det er fett inne i dongen? Hos meg er det potte tett. Flott med en løsning som ikke "må" lekke noen drypp under kjøring, som f.eks talgpakning, jeg liker å ha det knusktørt i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Til Dante! Nei faktisk aldri gått tørr! Til din informasjon hvis du vil ha det "knusktørt", så er altså Sleipner sin oljesmurte med simmeringer også helt "knusk" tett! Og dessuten av en vesentlig bedre kvalitet og holdbarhet!! Enn Volvodongen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 ..Og dessuten av en vesentlig bedre kvalitet og holdbarhet!! Enn Volvodongen! Det har du helt rett i - dongen må vel byttes etter 7 år. Hvis han likevel har en dong så er jo det vesentlig billigere. Men lekker dongen er det jo noe som er galt - for fungerer gjør den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Ja, den funker. Den nye serien har i tillegg til den gamle et innebygget cutlesslager. Dette er for å sentrere klemflensen på akslingen i de tilfellene det er runout mellom hylse og aksling. Slik urundhet var en av årsakene til at den gamle versjonen ble rapportert å kunne lekke noe fra tid til annet. Nytt på den nye versjonen er at den også finnes i størrelser som passer på tommeakslinger. Før kunne en bare få for hele 5mm dvs. 30-35-40mm osv Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Jeg har villet gått for talgpakning med fett. Enklere å vedlikholde. etc.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Hei Dante. Min "dong" er kun 4 år og utslitt!!! (seilbåt ny i 2005) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallais Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Når dongene ryker så "tidlig" etter noen år, hva gjøres feil? De skal smøres litt, 1-2 ganger i året, etter hvor mye brukstid. Viktig å klemme luft ut etter landligge (bruksanvisning). En båt i havna fikk dongen montert av verksted.Han ble ikke fortalt om at dongen skulle presses litt sammen etter landligge og luft komme ut. Den er enda iorden etter mange år. Hørar at andre også er bra fornøyd, som slipper smørekopp o.l. Har selv fulgt bruksanvisningen og Volvokondomet er enda tett og bra etter 3 år. Er nå noe spendt om varigheten framover. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Her er nok en bruker som er meget fornøyd med Volvokondomet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Skiftet Volvo dong etter at jeg hadde hatt båten i 5 år- da hadde den kanskje stått på trolig siden båten var ny 10 år tidligere. Den lakk ikke, men da jeg fikk greie på at Volvo anbefaler skifte hvert 5 år - skiftet jeg den prevantivt. Den gamle som fortsatt så OK ut lot jeg bli værende på akselen. Satte et strips på akselen slik at den gamle reserven ikke skulle skli ned på den nye. Har da en nød -reserve klar til hurtig montering hvis noe skulle skje (kan bare skjære bort event lekk dong med kniv og smokke inn reserve dongen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Det var smart "atletico1". Jeg byttet min også preventivt, kunne ikke se at den var slitt. Men nå er det forsent å benytte ditt geniale påfunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Synspunkter på kondom som ikke passer. Tynt blikk som foring kan være det beste. Men husk på faren for galvanisk tæring. Helst ville jeg foret opp med slange, men det er ikke lett når diff radie ikke blir mer enn 1,5 mm. Ellers monterte Hulda sin Kondom år 2000, den har sittet der lekkasjefritt siden. En kompis i Tyskland hadde samme kondomet i 19 år. Da solgte han båten uten at kondomet ble skiftet. Utskifingshyppigheten fra Volvo er muligens noe konservativ. Hulda er på land en uke hvert annet år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Gjør som dere vil ., men å si at sleipner sin er så mye bedre en volvos sin tettning er tøys ,jeg hadde problemmer med min for oljen ble hvit (vann i oljen) jeg har god erfaring med dette og den ble montert helt etter forskriftene ,alikevel ble det lekkasje, kjenner også 2 andre som også hadde dette problemet med vann i ojen, dem skiftet til volvo sin kondom også og dette fungerer helt prikk fritt, en telefon til sleipner var bortkastet da dem sa at den måtte være feilmontert og aldri hørt om problemet ??? veldig merkelig da 3 stykker i samme havn hadde problemet !! Jeg må si at i min tidligere båt hadde olje fylt pakk boks men her var det ikke noe problemer, hva som gjorde problemet kan jeg ikke svare på?! vet hva jeg skulle skiftet til vis jeg skal skifte en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Hvor mye koster en sånn dång da????og har de kommet ut i tomme dimensjoner,akkslinga mi er 32mm. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallais Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Usikker på pris pr. idag. I 2006 kostet dongen kr 776,- for 35 mm aksling. (se Volvo katalog) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 ikke værre nei takker Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
LTKH Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 (redigert) Om du velger blikk eller vulke tape skal jeg ikke uttale meg om, i min enkle verden holder nok jeg en knapp på avfetting og vulketape. Ellers er min erfaring at volvo kondomen fungerer!!! Smøres en gang pr sesong, samt huske og lufte om båten er ute av vannet. Kjempe enkelt! Har fettsmurt nå, og skulle gjerne hatt volvo kondomen på ny båten og. Får se når jeg må skifte en gang i fremtiden! Redigert 15.Mai.2009 av LTKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Har selv fettsmurt\talg pakkboks,er fornøyd med den.Men hadde jo hvert fint med no vedlikeholdsfritt,kun litt fett om våren og litt lufting så er det greit Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Bare tull å bruke gummi Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.