Jump to content

Polere helt ny båt før utsetting - Autosol?

Lopphavet

Recommended Posts

På Autosol-flasken står det;

Båt-Wax flytande hårdvax utan slipmedel.

Flasken tror jeg kommer fra Clas-Ohlson og er blitt brukt polering av noe som definitivt ikke liker seg på sjøen. (Et compositt modellseilfly med vingespenn 5 meter :smiley: )

Som det sies overnfor så er det hardvoks.

Greit å bruke?

S

Autosol er kun et merke, og de tilbyr forskjellige typer remedier. Alt fra vannlinjerens og slipemiddel, til noe som brukes på modellfly tydeligvis.

Biltemas marine voks mener jeg har fått god omtale (jmfr billig).

Men jeg anbefaler deg en marine voks, da den kan være mer motstandsdyktig mot saltvann...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg bruker Autosol ofte, senest idag. Da snakker jeg om den Autosol som man enten kjøper på en tube eller i en kilos boks. Brukte denne med eksentersliper og skumgummimatte godt fuktet i vann. Båten har blå sider og min ringe påstand er at hvis denne Autosolen inneholder slipemidler så burde skumgummimatten ha blitt blå og det var kun en meget svak antydning av noe blått i svampen etter at jeg hadde gått over begge sider på båten. Min påstand er fortsatt at det ikke er noe problem å benytte Autosol og at denne inneholder så lite slipemidler, hvis noe, at med fornuftig bruk av maskin så er dette et flott middel å bruke og ikke til skade for gelcoaten. Jeg har brukt dette middelet/metoden i snart ti år og kommer helt sikkert til å fortsette med det!

Avsluttet med båtvoks fra Biltema, lett å legge på, lett å få gnidd ut og holder bra, etter min erfaring over de siste fem årene, men denne påstand kan selvfølgelig også skyldes behov for sterkere briller, ikke vet jeg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

aah beklager. når noen sier autosol tenker eg automatisk på den klassiske messingpussvarianten som man rubber med.. joda klart du kan bruke den hardvoksen :smiley:

Mouche: på tuben står det at den inneholder slipemiddel.. at det er noe problem er det sikkert ikkje men denne herren hadde spill ny båt og trenger nok ikkje å gå så hardt til verks så en vanlig polering/hardvoks er nok det som skal til :smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Mouche: på tuben står det at den inneholder slipemiddel.. at det er noe problem er det sikkert ikkje men denne herren hadde spill ny båt og trenger nok ikkje å gå så hardt til verks så en vanlig polering/hardvoks er nok det som skal til :smiley:

Jeg brukte Autosol på min nyeste båt allerede fra 2.året, første året ble båten levert fra forhandler rett før sommeren ferdig vokset. Tannpasta inneholder også slipemidler og det har jeg brukt i rundt 50 år, foreløpig uten at tennene har tatt skade av det etter hva jeg har oppfattet fra tannlegen. Andre kan selvfølgelig gjøre sine egne valg, men for egen del har jeg ingen betenkeligheter med å bruke Autosol fra båten er nesten helt ny!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...