Dykker Startet 12.Mai.2009 Del på Facebook Startet 12.Mai.2009 Etter å ha jobbet hele vinteren med båten så jeg frem til sjøsettingen ikveld. Motoren gikk bra etter å ha fått overhalt forgasserene, samt skiftet tenningsdeler og justert denne. Sjekket motoren mht kjølevæske, temperatur osv den første halvtimen, alt ok. Motoren det gjelder er en 1986 Volvo Penta AQ151A med VP 290SP drev. Båten er en Scand 26CC 1986. Men jeg stusset over en ting; Jeg syntes oljen var brun. Båten har stått lagret innendørs i vinter i 20 varmegrader, så motoren har ikke hatt frost. Vel, kjørte litt på nesten full throttle, alt ok. Men plutselig smeller det i motorrommet. Jeg åpner lukene og konstaterer at eksosbelgen har røket. Sjekket sjøvannspumpen, den virker, men sjøvannet (har varmeveksler) siver selvsagt ut av den sprukne eksosbelgen. Tenkte at da er det bare å skifte eksosbelg. Men ser nå at oljetrykket har blitt for lavt. Kan dette tyde på sprekt sylinder eller liknende? Hvis så, må jeg vel heller skifte hele motoren til en brukt overhalt 8 sylindret VP eller noe liknende. Noen som isåfall vet hvor jeg kan få kjøpt en overhalt motor hvis det skulle vise seg å være noe alvorlig feil med min VP AQ151A? Her noen bilder ifra den kjedelige sjøsettingen ikveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Sprekt sylinder, hvorfor lurer du på det? Sylindrene har da ingenting med oljetrykket å gjøre? Om kjølingen har sviktet, blir oljen varm og oljetrykket mindre. Det kan jo være så enkelt. Men her er det mange muligheter.... Angående brun olje: Det er normalt at oljen blir farget etter litt bruk, en av oljens funksjoner er å holde motoren ren innvendig og da må nødvendigvis oljen bli skitten. Men like etter sjøsetting har du vel ny olje, så da burde den vel ikke være så veldig mørk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Tror jeg fant feilen ikveld. Demonterte eksosmanifoilen da jeg skulle skifte eksosbelgen som står mellom utløp eksosmanifoil og rørbendet ned til drevet. Observerte da at skilleveggen som skiller eksosen mellom sylinder 1,4 og 2,3 var rustet bort 10 cm innenfor utgangen av eksosmanifoilen (se bilde). Dette medfører at eksosflyten forstyrres. Dette resulterer igjen i at man kan miste opptil 30% av motoreffekten og energien forårsaker varme som gjør at motoren går varm. Skilleveggen ruster lenge før kanalene til sjøvannet gror igjen. Når motoren går varm blir eksosmanifoilen for varm og belgen mellom eksosmanifoil og drevutløp smelter. Jeg skiftet eksosmanifoil for 8 år siden. Ifølge en båtmekaniker jeg kjenner, betegnet han dette som en "mannsalder for en eksosmanifoil". Har googlet diverse sider om dette, og erfaringene er det som jeg har nevnt. Så er det bare å finne en leverandør som selger eksosmanifoilen billigst. Satser på Norpart eller Eurofritid. Redigert 13.Mai.2009 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 bra du fant feile,og lykke til med en fin båtsesong Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.