Jump to content

Sjøsatte båten idag med påfølgende motorhavari


Dykker

Recommended Posts

:headbang::cryin:

 

Etter å ha jobbet hele vinteren med båten så jeg frem til sjøsettingen ikveld. Motoren gikk bra etter å ha fått overhalt forgasserene, samt skiftet tenningsdeler og justert denne. Sjekket motoren mht kjølevæske, temperatur osv den første halvtimen, alt ok.

 

Motoren det gjelder er en 1986 Volvo Penta AQ151A med VP 290SP drev. Båten er en Scand 26CC 1986.

 

:confused: Men jeg stusset over en ting; Jeg syntes oljen var brun. Båten har stått lagret innendørs i vinter i 20 varmegrader, så motoren har ikke hatt frost. Vel, kjørte litt på nesten full throttle, alt ok. Men plutselig smeller det i motorrommet. Jeg åpner lukene og konstaterer at eksosbelgen har røket. Sjekket sjøvannspumpen, den virker, men sjøvannet (har varmeveksler) siver selvsagt ut av den sprukne eksosbelgen.

 

Tenkte at da er det bare å skifte eksosbelg. Men ser nå at oljetrykket har blitt for lavt. Kan dette tyde på sprekt sylinder eller liknende?

 

Hvis så, må jeg vel heller skifte hele motoren til en brukt overhalt 8 sylindret VP eller noe liknende. Noen som isåfall vet hvor jeg kan få kjøpt en overhalt motor hvis det skulle vise seg å være noe alvorlig feil med min VP AQ151A?

 

Her noen bilder ifra den kjedelige sjøsettingen ikveld. :nonod:

 

havari_1.jpg

 

havari_2.jpg

 

havari_3.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sprekt sylinder, hvorfor lurer du på det? Sylindrene har da ingenting med oljetrykket å gjøre?

 

Om kjølingen har sviktet, blir oljen varm og oljetrykket mindre. Det kan jo være så enkelt. Men her er det mange muligheter....

 

Angående brun olje: Det er normalt at oljen blir farget etter litt bruk, en av oljens funksjoner er å holde motoren ren innvendig og da må nødvendigvis oljen bli skitten. Men like etter sjøsetting har du vel ny olje, så da burde den vel ikke være så veldig mørk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror jeg fant feilen ikveld. Demonterte eksosmanifoilen da jeg skulle skifte eksosbelgen som står mellom utløp eksosmanifoil og rørbendet ned til drevet. Observerte da at skilleveggen som skiller eksosen mellom sylinder 1,4 og 2,3 var rustet bort 10 cm innenfor utgangen av eksosmanifoilen (se bilde).

 

303_0334_512_x_768.jpg

 

Dette medfører at eksosflyten forstyrres. Dette resulterer igjen i at man kan miste opptil 30% av motoreffekten og energien forårsaker varme som gjør at motoren går varm. Skilleveggen ruster lenge før kanalene til sjøvannet gror igjen.

 

Når motoren går varm blir eksosmanifoilen for varm og belgen mellom eksosmanifoil og drevutløp smelter.

 

Jeg skiftet eksosmanifoil for 8 år siden. Ifølge en båtmekaniker jeg kjenner, betegnet han dette som en "mannsalder for en eksosmanifoil".

 

Har googlet diverse sider om dette, og erfaringene er det som jeg har nevnt.

 

Så er det bare å finne en leverandør som selger eksosmanifoilen billigst. Satser på Norpart eller Eurofritid.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...